Bukefalos 28 år!

Hjälp med unghäst som rusar

LFreddy

Trådstartare
Har köpt en unghäst eller tja inte så ung 5 år men outbildad och inte så mycket hanterad när han kom. Han är världens snällaste och allt är bra men han är lite rädd om sina bakben när man ska lyfta dem och drar åt sig dem. Allt har blivit bättre och bättre ju mer vi jobbat tömkörning mm fungerar utmärkt och vi/jag har även suttit på honom och gjort lite övningar i skritt, han är känslig mer på höger sida men lugn och lyhörd så långt allt väl. men så har det hänt ett par gånger att han helt plötsligt blir rädd? för något, som att han kommer på att det sitter någon på ryggen och då rusar han iväg i trav, från att ha stått avslappnat i halt. ska göra en utredning så han inte har ont någonstans men är det någon klok människa på forumet som varit med om något liknande. Jag har ridit in flertalet hästar och om någon har varit nervös av sig eller reagerat så har det berott på att det är en lite nervig häst. men den här killen kan vara helt lugn, man kan sitta upp och skritta runt göra halt svänga osv och så helt plötsligt som man skulle ha släppt en bomb i rumpan på honom och han far iväg. inga bocksprång eller så bara full fart rakt fram. Han har inte gjort så med mig men med en tjej som skulle hjälpa mig. Han verkar inte vara bakrädd heller för han bryr sig inte om att man går bakom eller släpar saker efter honom osv utan det är bara när man sitter på som han har reagerat så...:confused: Han har en bra sadel som sitter som den ska
 
Sv: Hjälp med unghäst som rusar

Ja, det har jag varit med om, fast med en äldre och mer riden häst. Handlade då om en ny häst som behövde stimuleras med mycket arbete under ridningen samt vänjas in vid en för den ny miljö. Det blev en del explosioner (från tomma intet) med rusningar. Nästan varje gång berodde det på att jag tappat fokus, inte varit tillräckligt snabb att avleda hästen på nytt arbete (innan explosionen var ett faktum) eller hittat på tillräckligt varierande övningar för varenda riden millimeter.

Ang. om han är mer känslig på höger sida - vi gör väldigt mycket på vänster sida som tränsar, sitter upp, drar åt sadelgjord m.m, så byt sida och variera ofta och vänj honom. Var dock försiktig till en början med uppsittningen om du planerar göra den från höger.

/V
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med unghäst som rusar

Hej!

Jag har stor erfarenhet av ungästar och problemhästar, och har några tips jag vill dela med mig av.

När ni ska rida honom, så ta det lugnt. Eftersom han blev inriden sent, så kan han vara lite rädd, det säger ju sunda förnuftet. Om det finns möjlighet, så kan du börja med att en leder honom och en sitter på, för att se hur han reagerar då. Sedan kan en äldre och pålitlig häst vara bra också, att rida tillsammans med en annan häst. För då får den yngre se, att det inte är farligt att ha någon på ryggen, och det kan lugna ner sig med lite tur.
Sedan skulle jag självklart, som tränar med nh, ta det försiktigt med bett, för det kan även vara det han är känslig mot. Man får testa alla medel som man kan ta till, och jag hoppas att du kommer få bukt med ditt problem.
Om det är så, att du bor i eller i närheten av Uppsala, så skulle jag kunna komma ut och se på honom.
 
Sv: Hjälp med unghäst som rusar

Hej!

Jag har stor erfarenhet av ungästar och problemhästar, och har några tips jag vill dela med mig av.

När ni ska rida honom, så ta det lugnt. Eftersom han blev inriden sent, så kan han vara lite rädd, det säger ju sunda förnuftet. Om det finns möjlighet, så kan du börja med att en leder honom och en sitter på, för att se hur han reagerar då. Sedan kan en äldre och pålitlig häst vara bra också, att rida tillsammans med en annan häst. För då får den yngre se, att det inte är farligt att ha någon på ryggen, och det kan lugna ner sig med lite tur.
Sedan skulle jag självklart, som tränar med nh, ta det försiktigt med bett, för det kan även vara det han är känslig mot. Man får testa alla medel som man kan ta till, och jag hoppas att du kommer få bukt med ditt problem.
Om det är så, att du bor i eller i närheten av Uppsala, så skulle jag kunna komma ut och se på honom.

Jag har grundtränat honom i repgrimma vilket jag oxå använde de första gångerna jag satt på honom, jag har arbetat honom ensam eftersom jag oftast gör så men det är när vi har varit två som han varit spänd, han är nervös inför nya människor.

Tack för tipsen :) jag ska fortsätta att försiktigt prova mig fram och har även tagit hjälp av en duktig ridlärare med inrikting på och mycket erfarenhet av unghästar och problemhästar. Men först ska vi utesluta eventuella kropsliga problem så klart, har haft honom i ett halvår och fram tills nu har all tid gått åt till markträning, miljöträning och att bygga upp förtroendet, samt sådana vardagliga saker som att lyfta ben, verkas badas osv
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 078
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 556
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 335
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp