Hjälp med val av foder

Då köper jag nog GG protein pellets i stället.
Har granngården i stan så deras foder och kraffts är det lättaste att få tag i. Om det inte är slut i butik, som j….a vanligt(!).

Hur är era granngårds butiker? Lika bedrövliga som våran? Allt är slut, jämt.

Överväger att åka 3 mil till en annan butik för att köpa foder (ej gg) snart.
Vår är också bedrövlig. Jag har sen länge slutat att åka dit och försöka handla. Istället beställer jag på nätet och hämtar i butik när det är packat och klart.
 
Vår är också bedrövlig. Jag har sen länge slutat att åka dit och försöka handla. Istället beställer jag på nätet och hämtar i butik när det är packat och klart.

Så kan man ju göra!
Dock vill jag eg bojkotta dem helt pga helt värdelösa. Men det känns orimligt att åka 3 mil för att köpa foder också. Samtidigt så är den butiken outstanding vad gäller service. Dock har de inte gg foder såklart. Utan kraffts. Då blir det ju sådär dyrt igen.

Försöker tänka mig lite för vad jag lägga pengarna på nu när allt gått upp i pris. Bensin, hästfoder, hovslagaren… allt stiger. Utom min lön.
 
Hörde rykte om detta i våras så köpte på mig 3st 25kg säckar av kvarnbys lucernpellets. Hoppas att där kommer in mer!

Jag hoppas inte behöva så mycket, men årets analyser är inte inne än. Det sista hösilaget kom in igår. Så det kan vara kasst protein... Och priserna har skenat på tex krafft muskel. Men jag köpte en säck av det där danska för säkerhets skull, och den sista balen hackar strå (det använder jag dagligen men inga stora mängder)
 
Köpte grangårdens elit protein special nu. Står att det innehåller bla e-vitamin och selen.
Vet ni om det är tillräckligt för att sluppa ge extra tillskott av det? Ger 2-3dl/dag.

1714A6CD-8738-4393-9BDE-21A6B353F2F6.jpeg
 
Vet ej vikten på 1 dl tyvärr. Kan kolla det i morgon. Hästarna väger ca 350-380 kg.

Ger kraffts mineral orginal 1 dl/dag.
Mineralblandningar brukar ge tillräckligt med selen, men det är ju såklart alltid bäst att räkna och dubbelkolla.
Är ganska sällan man behöver tillsätta extra selen om man ger mineralblandning i tillräcklig mängd. Väg 1 dl miner original först och se vad du landar på för selenintag.
 
Köpte grangårdens elit protein special nu. Står att det innehåller bla e-vitamin och selen.
Vet ni om det är tillräckligt för att sluppa ge extra tillskott av det? Ger 2-3dl/dag.

Visa bifogad fil 95942

Nej det räcker inte tyvärr. Behovet är 0.2 mgper 100 kg häst. Så till 500 kg häst får du ge ett kilo proteinspecial för att täcka behovet, ett halvt kilo till 250 kg häst

Tänk även på att proteinspecial innehåller ganska mycket magnesium, ifall du även ger det I annan form.
 
Jag fick årets analys nu och med hjälp av hästsveriges foderstatsprogram har jag räknat ut att i år behöver jag bara tillsätta mineraler. Skönt att slippa de där dyra proteinpelletsen. Nu köpte jag ju gg elit protein pellets. Men får väl ge lite att blanda ut mineralerna bara och för lite skrammel i krubban.
 
Jag fick årets analys nu och med hjälp av hästsveriges foderstatsprogram har jag räknat ut att i år behöver jag bara tillsätta mineraler. Skönt att slippa de där dyra proteinpelletsen. Nu köpte jag ju gg elit protein pellets. Men får väl ge lite att blanda ut mineralerna bara och för lite skrammel i krubban.

Grattis! Vi har inte fått analys än, men jag har konstaterat nu när sojan börjar ta slut (digivande sto som äter det) att det verkar vara brist även på soja just nu. Suck och dubbelsuck. Hoppas verkligen att vår analys visar bättre värden än den brukar göra (sista åren har det legat runt 5-6 MJ och 20-25 g smb. rp, inte skoj).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 071
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp