Hjälp med val av foder

Jag ger krafft lusern med melass till min ponny. Nu sist var det ett himla trassel att få tag på. Först var det slut i affären men fanns på nätet. Så jag beställde en säck. Men ordern makulerades dagen därpå. Suck. Sen fanns det plötsligt på nätet igen tre dagar senare, så jag beställde en säck och kunde hämta i butiken. Men efter det var det tvärslut ett tag igen. Tur för mig så behöver ponnyn bara 1 hg, men det kanske är lika bra att bunkra för vintern så fort man fått analysen…

Hästen äter endast soja, så där blir det enklare.
:nailbiting:

Jag fick börja tilläggsfodra min tant med 1 kg per dag i vintras :nailbiting: räknar med det i vinter också
 
Skärblacka blir för långt bort.
Jag tror jag testar granngårdens protein special nu. Sen får jag se vad årets analys visar. Men den kommer nog inte förens framåt början på hösten. 2 av 3 hästar går på gräs också så de har inte samma behov nu som den tredje som bara äter hö. Men den tredje som bara går på hö är den som ser finast ut i kroppen.
Förstår att det blir långt!
Vill du testa potatisprotein framöver kanske ni har något annat ställe närmare er som säljer? Eller om ni ändå passerar kring Orga någon gång. Köper man en säck på 20 kg så håller den ju väldigt länge 👍
 
Förstår att det blir långt!
Vill du testa potatisprotein framöver kanske ni har något annat ställe närmare er som säljer? Eller om ni ändå passerar kring Orga någon gång. Köper man en säck på 20 kg så håller den ju väldigt länge 👍
Jag räknade på prisskillnaden mellan att ge pp och lusern eller GG foder och då blev det faktiskt inte många kronor i skillnad för mig. 20kg pp kostade ju mellan 800-1000 kr då.
 
Jag räknade på prisskillnaden mellan att ge pp och lusern eller GG foder och då blev det faktiskt inte många kronor i skillnad för mig. 20kg pp kostade ju mellan 800-1000 kr då.
Nej allt beror ju på vad man får betala för pp. När jag räknade på Orgas pp var det stor skillnad, men nu sist köpte jag annat märke (swedfed) i butik och då var det bara lite billigare.
Jag vet dock inte vad Orga tar för sitt pp nu, var några år sedan jag köpte där.
 
@Ajda Jag tror inte granngårdens variant är billigare i slutändan?
Det är ju elit proteinspecial som är liknande, men det är 15 kg per säck istället för 20 kg och 330 gsmrp istället för 340 gsmrp. När jag räknar så blir det exakt samma pris per gsmrp.
Kanske känns billigare, men kommer sluta på samma totalkostnad eftersom säckarna är mindre och du behöver ge lite mer.
 
@Ajda Jag tror inte granngårdens variant är billigare i slutändan?
Det är ju elit proteinspecial som är liknande, men det är 15 kg per säck istället för 20 kg och 330 gsmrp istället för 340 gsmrp. När jag räknar så blir det exakt samma pris per gsmrp.
Kanske känns billigare, men kommer sluta på samma totalkostnad eftersom säckarna är mindre och du behöver ge lite mer.

Känns bättre iaf…
 
Slut här med. Stallkompisen skulle köpa häromdagen.
Segt!
Känns bättre iaf…
Haha ja man ska inte underskatta känslan 🤪

Om du har vägarna förbi Linköping så säljer Fyra Tassar potatisprotein som visserligen är relativt dyrt men du skulle säkert kunna komma ner i totalkostnad lite. Jag har även funderat på att fråga om de kan köpa hem potatisprotein från Orga Kvarn, de säljer andra foder från dem (bland annat lusern).
 
Lusern som är slut? Hmm inte märkt här, men jag har köpt ett annat lokalt märke sista tiden då det var lite billigare än Kraffts..

Jag törs inte prova nåt annat då mina hästar är så kräsna. Just nu vägrar den ena äta lusern öht, medan den andra äter så länge det är melass tillsatt. Sjukt svårt att planera dessutom innan man fått hösilageanalysen.
 
Jag törs inte prova nåt annat då mina hästar är så kräsna. Just nu vägrar den ena äta lusern öht, medan den andra äter så länge det är melass tillsatt. Sjukt svårt att planera dessutom innan man fått hösilageanalysen.
Ah, ja jag är lyckligt lottad med totalt icke-kräsen häst😁
 
Då köper jag nog GG protein pellets i stället.
Har granngården i stan så deras foder och kraffts är det lättaste att få tag i. Om det inte är slut i butik, som j….a vanligt(!).

Hur är era granngårds butiker? Lika bedrövliga som våran? Allt är slut, jämt.

Överväger att åka 3 mil till en annan butik för att köpa foder (ej gg) snart.
Ja, här är GG typ lika bedrövliga och seg personal. Dock köper jag också deras protein special, tycker hästarna blir finare av den än kraffts. Men som någon skrev kan man beställa på deras hemsida och välja leverans till butik så slipper man frakt + att man vet att varan finns när man åker dit.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 079
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 818
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp