Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Om du kan tänka dig fryst så finns ju Florencio I. Den kombinationen-avkomman skulle jag som dressyrryttare absolut vara intresserad av!
Bild

Underbar hingst, nackdelen är att han bara får 15 ston i Sverige i år och när vi bokade honom till ett av våra ston hade de 11 bokade, vet inte om det finns några "platser" kvar till honom i år i Sverige, sen måste stoet till Eklunda. Om det inte är närmare att köra henne till någon Dansk station som har doser från honom.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Tar sista knappen och försöker få med svar till alla. Har haft det helstressigt här de sista dagarna därav att jag inte svarat.
Har knappt hunnit fundera mer, just nu snurrar det bara i huvudet av alla hingstar jag tittat på, håller på och väger mellan hopp och gångart fortfarande, svårt det där det är ju på hoppbiten jag själv har den stora kunskapen samtidigt hade det som sagt även varit spännande att prova vad hon ger med gångartshingst. Hade varit trevligt att i alla fall kunna bestämma sig på den biten......
Mitt stora problem när jag går in och granskar hingstarna i detalj är att jag känner stoet för dåligt. Hon köptes förra sommaren på stam, typ och bedömning. Satt på henne 10 minuter när vi hämtade henne. Skadade sig vid lastningen hem och reds därför inte innan betäckningen, då hon vid betäckningen (naturlig) drog på sig en låsning i ryggen som vi inte vågade ta kiropraktor till att lossa iom att hon tog sig direkt så fick hon dras med den under dräktigheten, provade att rida henne några gånger men märktes tydligt hur låst hon var i ryggen därför lade jag ner det projektet. 1 gång har jag löshoppat henne lite smått när hon var dräktig men pga dräktigheten bara på små hinder så det största hindret jag sett henne hoppa är kanske 110 så att på det göra en säker bedömning på exakt vilka styrkor hon har i sin hoppteknik är ju inte så enkelt. Vad man kan se så är hon gummiboll från corde men hur mkt styrka hon har från capitolblodet är ju omöjligt att avgöra på så små hinder. Därför är det jättesvårt att veta om hon behöver styrka eller smidighet, hon har ju en cross av corde, capitol som är ytterligheterna åt var sitt håll. Därför är det ju mkt svårt att veta om man skall ta en gummibollshingst eller om man skall ta en starkare variant.

Över till era förslag få se nu om jag kommer ihåg och får med alla.
Heartbeat är en av hingstarna jag kikat lite mer på blev dock mkt besviken när jag såg honom på en videosnutt, levde inte upp till sina poäng tycker jag, dessutom gav han ingen waow känsla tyvärr.

L-linjen är faktiskt den linje av hingstarna som tilltalar mig minst, vet faktiskt inte riktigt varför men fastnar aldrig för någon ur denna linje. Annat blod som jag inte heller är så förtjust i är Gotthard har haft lite tråkiga erfarenheter av dålig ridbarhet och tradiga munnar ur det blodet så det har fått en stämpel på sig pga det.
Kan sedan tillägga att For Pleasure och hans söner tilltalar inte alls mig alldeles för "stela" hästar.
Tyvärr tycker jag att man på senaste tiden även sett en del Contender hästar med dessa "stela" kroppar dock har jag även sett en del Contender avkommer som jag gillar så är lite kluven där, Montender tex tycker jag inte alls om alldeles för lite smidighet och gnista.
Jag är inte låst vid att det måste vara en äldre och beprövad hingst, men skall det vara en ung så skall den vara riktigt exeptionell och framförallt även ha ett förärvningssäkert möderne, gäller iofs alla hingstar som kan vara intressanta, skall inte finnas blankhål på mödernet.

Över till gångartshingstar, Florencio tycker jag ser ut att ha en väldigt stöddig framdel precis som stoet, tycker då nog att hans far Florestan ser ut att ha en mer matchande typ. Dock känns det jättesvårt med gångartshingstarna iom att jag inte är insatt i vilka av hingstarna som lämnar vad.
De Sandro Hit avkommer jag sett har alla varit fulla med nerv och energi tyvärr en del även med en del tomtar på loftet, jag älskar Sacramento Song blodet (har det via Sympatico på mitt andra sto), dock däremot verkar Sandro Hit avkommerna vara totalt odugliga på att hoppa (de jag sett i alla fall), konstigt nog med Sandro i stammen, vilket är synd med tanke på att stoet är lika bra på båda så känns det fel att lägga en hingst som är totalt väck på ena diciplinen. Dessutom blir det nog för mkt nerv och energi för att passa en CB II märr.
HH låter ju lovande finns det någon video på honom på nätet ?

Som ni ser totalt virrevarr i mina tankar, nästan mer förvirrad nu än innan......
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Tittade på Eurosead i Danmark och på den bilden som finns där ser ju Florencio betydligt lättare ut än på den det länkades härifrån, men framför allt vilken skillnad på pris !!!!
I danmark kostar han alltså 1500 DKR(inkl 16% moms) i språng + 7900 DKR (även det inkl moms) tror det är vid 90 dgr. Lite skillnad mot 5000:- (+ moms) + 7000:-(+moms) som han kostar här. Framför allt är det ju stor skillnad att betala så dyr språngavg som han har här om man mot förmodan inte skulle få dräktigt. Nej där sparar man enkelt in att köra över stoet över bron till dansk station. Var likadant på flera andra hingstar.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Nu vet jag ju att du är inne på utländska topphingstar. Men du kanske ska kika lite här hemma med, Nobel, vad tycker du om honom?
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Ett tips :
Att tänka på om du ska köra över till Danmark - det är himla dyrt med veterinär här, så kolla noga upp ALLA avgifter på den aktuella stationen!
Bara dräktighetskoll av mina två ston kostade drygt 2000 SEK - handkoll i 7 månaden...:eek:

..och håller med föregående talare, Nobel vore kanske nått? Mitt sto har fått två riktigt fina föl efter honom hos tidigare ägaren (Pooh).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Nobel är inget som tilltalar mig alls, finns faktiskt inget jag gillar med honom alls, för grov, ingen rolig stam. Nej kort sagt faller inte alls mig i smaken.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Kan komma med ett uråldrigt förslag, men om jag hade haft dom pengarna och ditt sto hade jag använt Quidam de Revel. Troligen kommer avkomman inte röa sig som en dressyrhäst, men hoppa hus är i alla fall en stor möjlighet att den kan. Gissar dock att Quidam-hästarna inte tilltalar dig i typ, smidighet och huvud...
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Svårt att komma med förslag faktiskt. Men det verkar ju som du har koll på stolinjen och vad som kommit ut den. Vilka hingstar/linjer har de bästa avkommorna varit med?
Jag är som alla vet fortfarande djupt förälskad i Alcatraz, men vill inte föreslå honom eftersom hans fertilitet inte är toppen, men ditt sto kanske ligger på topp och kan kompensera. Du verkar ju inte bo så långt från herrn i fråga. Men det är fel hingst om du vill ha snabba generationsväxlingar.
Ulrika
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Jag tycker som några andra här att du ska ta din egen hingst ändå. Det är ju en stor fördel för hingsten att få fina avkommor, du hade väl redan fått fina bud på de andra fölen, du vet att hingsten och stoet passar ihop, och du gillar hingsten i fråga!
Kolla upp om du har någon möjlighet att samla på honom, och seminera märren.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Nobel är inget som tilltalar mig alls, finns faktiskt inget jag gillar med honom alls, för grov, ingen rolig stam. Nej kort sagt faller inte alls mig i smaken.

Misstänkte att du skulle svara så.:)

Du har höga krav på hingst, men samtidigt så är det ju alltid en chansning, hur noga man än väljer ut hingst.

Risken är väl att du inte hittar någon som du tycker är 100% och tar din Joy i alla fall.:angel:

Metall då?
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Den har kommit, skall kolla på den i eftermiddag när jag rastat ett par monster först.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Kanske kan Corlensky G också vara ett alternativ?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 041
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 413
Senast: liiinnea
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 302
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp