Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Nixehen

Trådstartare
Jag har möjligheten att hyra ett litet stall med 4-5 (små) boxar för en rimlig peng varje månad. Då är det i stort sett fri tillgång på ridhus och uteridbana till det.

Bor på gården där stallet finns, så resor blir det inga.

Tanken jag leker med är att starta upp en liten ridverksamhet för barn, tänk ridlekis med inriktning på barn 4-9år eller så.
Tänker två shettisar och två b-ponnies, gärna russ. Ev. en ponny till då beroende på om den 5:e boxen blir ombyggd till sadelkammare eller ej.

Grundläggande ridlektioner med betoning på lek & kul, men samtidigt självklart riktig ridning och inget flams liksom.
Uteritter, körturer. Maskerad"hoppningar" och skattjakter. Balansövningar och (mkt enkel) dressyr. Kanske lite träning vid hand för de äldre barnen?
Alla pass börjar med mys i stallet där man får borsta och fixa med ponnyn innan, sedan en lektion och avslutning med fika varje gång för att det ska bli en sammanhållning i gruppen och lite mys sådär! Självklart också teori.
Jag tänker också att föräldrarna får vara delaktiga som ledare i de grupper där barnen är så små att det behövs.

Vad tror ni? Är det ens en idé att fortsätta bolla, eller är det dömt att misslyckas?

Vad skulle ni som föräldrar tycka var ett rimligt pris för en lektion av det slaget?

Ge mig tankar, ideér och reflektioner!
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Jag är ingen förälder men jag tycker ändå det låter som en jättebra idé! :D
Dock tror jag nog du måste kolla upp om det räknas som företag och allt vad det innebär.

Angående priserna så kan du ju räkna ut vad det kommer gå åt med foder, utrustning och underhåll av allt och sätta ett pris därefter. Och sen om du vill gå med noll vinst eller mer.

Lite tips av en som bara tyckte det lät otroligt roligt för småbarnen!
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Tack för ditt svar!

Absolut har jag tänkt det som ett företag! Har rätt bra koll på den biten som utbildad ekonom i grunden, även om det behöver fräschas upp en del! :angel:

Jag hoppas ju på att det skulle gå att ha som åtminstone en halvtidsinkomst, men kanske är det att hoppas för mycket?

Stallet skulle kosta mig 3200+moms= 4000kr
Foder, vaccinationer och försäkringar räknar jag på ca 750kr (inkl. moms)/ponny & månad (min shetlandsponny idag kostar mig 600kr i månaden och då är det inkl boxen för 200kr.)
Hovvården är 0kr, det gör jag själv.
Utrustning & kostnader (lån) för ponnyer ca 1000kr/månad utslaget på året.

Då landar jag på 8000kr/mån. inkl. moms.

Säg att en lektion skulle kosta 150kr, då krävs ca 54 lektioner i månaden, eller 12 lektioner i veckan. 4 barn/lektion = 3 lektionspass i veckan.
(150kr, är det en rimlig kostnad för vad jag tänker mig? Ska jag tänka mig mer/mindre?)

Det kan väl inte vara en omöjlighet?

(nu har jag räknat med inräknad moms på allt, för enkelhetens skull. I verkligheten så blir det ju lite annorlunda.)

Jag tänker mig att en normal ponny klarar att gå i allafall 1timme/dag 6dagar/vecka utan problem. Så där finns ju utrymme för fler pass än enligt min lilla beräkning ovan.

Tänker också att man kan erbjuda dagridläger under loven, med alltifrån tolkning om vintern till bad & korvgrillning om somrarna.
Jag har ungefär en miljon ideér om vad man kan hitta på - fråga är om det är en hållbar idé och värd att satsa på?

Fler åsikter? :bump:
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Det viktigaste är ju att barn och deras föräldrar hittar dig, att det är hyfsat nära att köra till dig från där barnen bor (max en tjugo minuter - halvtimme skulle jag som förälder tycka) och att lektionerna ligger på tider som passar barn och föräldrar.
Du kanske inte kan räkna med fulla lektionsgrupper varje dag. Du behöver nog också anpassa olika grupper till olika åldrar, många av barnen kanske har har föräldrarna med hela tiden, medan kanske en del barn är hos dig utan föräldrar.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Jag har kört liknande grupper genom vår ridklubb och det var EXTREMT populärt och roligt.

Men som någon annan sa ska du nog tänka på läget på stallet sen ska du nog kolla intresse först och kanske låna in ponnyer till en början. Vi körde våra kurser på sommaren och någon på hösten. Vi försökte en vinterkurs men då var intresset dåligt... Så sånnt får man ju ha med i beräkning också. Klarar du eknomiskt att ha hästarna helt utan att de drar in några pengar?

Vi var 2 personer och 8 barn, det var ganska lagom man hann med en bra stund med varje unge. Barnen var hos oss kanske 3h allt som allt.
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Fast med 54 lektioner/månad går du ju på ett ut med utgifterna runt hästarna. Sen ska du ju betala skatt på inkomster, företagsförsäkring etc
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Ja då går det på ett ut med hästarna, precis. Men om du kikar så finns där gott om utrymme för fler barn! :) Beräkningen är dessutom på 4 barn/lektion - om jag istället kan ha 5 barn så blir det ju än lite annorlunda.

Skatt på inkomster blir det ju inga om det går på ett ut, skattar gör man på vinsten efter avdragna utgifter. Så det blir - väldigt enkelt sagt - på allting utöver dessa 12lektionstillfällen i månaden. :)

En försäkring behövs naturligtvis också, det har du rätt i! Vad kan en sådan kosta/månad?

Fjordtokan & Baron Linge:
Jag har också funderat på att låna in ponnyer, men tror att det egentligen är svårare att hitta guldkornen på det viset? Jag kanske har fel. Det tål att tittas på i allafall! Känns som att ett krav innan köp är att få chans att isåfall testa dem tillsammans med barnen i ett par månader eller så, en prövotid helt enkelt.

Visst förstår jag att intresset går ned i den mörka årstiden, men samtidigt så har vi tillgång till ridhus och uppvärmt fikarum med allt vad det innebär och runt den mörkare årstiden så finns det ju så många fler tillfällen att ha tema-dagar..
Men om det går som i mina tankar så kommer det ju vara läger och sådant om somrarna som då gör att det kommer in mer pengar då, liksom att utgifterna går ned - så min förhoppning är att vår & sommar täcker upp för ev. uteblivna barn under hösten.

Tanken är också att ha som en vanlig ridskola, med terminer och terminsavgift - för att få en mer regelbunden inkomst. Sedan extraevents däremellan.

Angående läget på stallet så ligger det ute på landet, det är 30min till Uppsala och 30min till Norrtälje, Knivsta & Rimbo ligger inom 2mil och här finns gott om barnfamiljer. Så det tror jag inte är ett problem. På gården finns redan en islandsverksamhet med lite lektioner för vuxna och ungdomar (ett par kvällar i veckan) så folk vet att gården finns här.

Jag tänker mig att helger, gärna förmiddagar är populära bland föräldrarna, det har iallafall varit så i barngrupperna med friluftsfrämjandet där jag varit involverad.
Annars så är det ju vardagskvällar kanske - om det inte finns intresse för tex. föräldralediga/hemmajobbande/arbetslösa/annat alternativ att deras barn får komma på vardagsförmiddagar/eftermiddagar. Jag är flexibel och kan knåpa ihop ett schema efter efterfrågan. Sålänge det är tex fler än 3 barn i gruppen.

Det kommer också vara krav på förälders delaktighet i de mindre barnens ridning, i form av ledare. Jag tror det kan vara bra på andra vis också, att de är delaktiga och gör detta tillsammans med sina barn. :)

Ska tillägga också att en ponny har jag ju själv redan, en stadig och trevlig shettis med fyra hovar stadigt på jorden. :D
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Tänk på att momsen du betalar för saker du köper mestadels ligger på 25% och momsen du måste ta på dina lektioner är 6%, räkna alltså exkl moms från början, för att få det så rättvisande som möjligt :)

Ser att du bor i Uppsala och här i närheten av där jag bor finns en ridskola liknande den du tänkt dig: http://solangensridskola.se/ Nu verkar ju ditt vara i andra änden av stan, men du kanske kan kolla med hon som har det runt efterfrågan och liknande, om hon är villig att dela med sig av det.
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

MIn tanke är att du räkna på att du alltid har friska hästar. Hästar kan ju bli sjuka och då får man en extra kostnad samtidigt som man får ett inkomstbortfall. De belopp som du räknat med känns inte som du har inkulderat detta.
Viss kostnad för hovvård får du kanske räkna iallafall när det gäller skor, sulor och verktyg.
Du måste också ha en rejäl ansvarsförsäkring som gäller för ev olycksfall.
Vad gör du om du själv blir sjuk och inte kan hålla lektionerna? Eller kanske inte ens sköta om hästarna?
Du specificera bara att du har tillgång till ridhus men inte att du behöver betala något för det eller att det ger dig några kostnader att sköta anläggningen (utebana eller ridhus). Förstod inte om det ingick i i stallhyran men en sak som du får funderar över är att det brukar kanske vara ok om man har en privat häst som man rider men en helt annat sak om man börja driva verksamhet och tjäna pengar. Då kan tex markägare där man rider vilja ha sin beskärda del osv. Du bör också klargöra för ev hyresvärdar att du ska driva verksamhet.
När man ska driva hästverksamhet måste man också ha tillstånd från kommunen som ska komma ut och godkänna anläggningen. Kostar någon tusenlapp per år.
Mycket att hålla reda på är det men jag önskar lycka till för sådan här verksamhet tror jag behövs även om det är svårt att få ekonomi i det. Räkna lite också på vad som krävs för att kunna få ut en deltidslön. Det är många kostnader som tillkommer som tex skatt, försäkring, pensionsinbetlaningar osv.
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Tack för ditt svar!
Jag har räknat på 4 av 5 hästar fungerande, visst kan det bli en situation där flera hästar är sjuka eller skadade, men då får man lösa det med att försöka låna någon annan ponny av en bekant och ta hem de sjuka/skadade till mitt eget stall. (har ett stall några kilometer bort där mina egna hästar står.)
Jag räknar också att kostnader för ev. veterinär och likande går in i de 750kronorna/månad och bygger en buffert för detta. Samt att de kommer att vara fullt försäkrade.

Om jag blir sjuk så finns det andra på gården som kan sköta skötseln och även som kan rycka in och hålla några lektioner.

Stallet är godkänt för verksamhet (är som sagt redan en islandshästverksamhet på gården och bägge stallen + lösdrifter är godkända och kollade.) och ägaren av gården vill ha en till verksamhet här. I priset för stallet så ingår ridhus och ridbana, och skötseln sköts av ägaren.

Tack för lycka till!
 
Sv: Hjälp mig att spåna, vrida & vända!

Min egen lilla kusin går på en liknande ridskola, var med henne i somras och ungarna älskade det ;)
Om du har tillgång till ridhus så är ju det ett stort +++, tror absolut att fler kan hänga i då än om ni var tvungna att vara utomhus hela tiden.

Då kan du ju låta barnen börja redan innan dom är i ålder för "vanlig ridskola", där brukar man behöva vara 6 tror jag?

Kolla upp konkurrensen i området först, finns det någon liknande verksamhet i närheten? sånt kan försvåra en hel del.

Tycker att det låter som en kanonidé och som att förverkliga en liten dröm, och att du låter dom mysa och pyssla i stallet innan är vad jag gillar :) .. allt för många bara kommer och hoppar upp på hästen och sen lämnar ifrån sig den.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp