Hjälp mig innan jag blir galen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cronis

Jag vet inte om jag placerat tråden riktigt rätt, men jag tyckte att detta forum passade bäst.
För att göra en lång historia kort, så ska jag försöka så gott jag kan, tilläggas ska att jag är mycket upprörd över detta, så ha överseende med det.

Grejjen är den att min familj är bekanta med en annan familj, som har en dotter på 17 år.
Mamman i familjen har två stora dressyrhästar som min syster rider och tävlar och dottern har en egen ponny, som hon tävlar. Dottern är mycket idolfixerad vid min syster och har under det senaste året lekt MIN familj med hennes.
Alltså, hon leker att hon är min syster, och hennes mamma och pappa är mina föräldrar. Hon kallar därför inte sina föräldrar för hennes riktiga namn utan för Leif och Gunilla som mina heter. Eftersom hon leker min syster, så är ju jag storasyster.
Detta va skojjigt till en början, och mest på lek, men nu har dottern tagit detta på allvar och vill att när hon tävlar på hemma tävlingar så ska min systers namn ropas upp i högtalarna inte hennes riktiga. Jag har förklarat att det funkar inte så eftersom det blir förvirring bland publik, och domare, samt i protokoll. Men föräldrarna menar på att det ska ropas upp. Det här låtsas namnet.
Föräldrarna är så inne i den här leken dom oxå, att det snart (enl. mig) börjar bli farligt. Dottern får allt som min syster har, alla kläder likadant, å klipper å färgar håret lika.
Hon får alltid som hon vill och behandlar hennes kompisar illa. Även mig, (jag som är hennes "storasyster" men eftersom vi "leker" att hon är min "lillasyster" så är det tillåtet att hon behandlar mig som skit!)...
Jag pratade med dottern om detta i helgen, då jag kände att "nu jävlar, jag orkar inte mera". Måttet va lixom rågat. Men hon vägrade att lyssna, utan lyssnade bara på en annan av hennes kompisar som sa exakt samma sak. Då gick det bra att lyssna.
Jag sa att man behandlar inte kompisar som hon gör med mig, för man blir lessen, å jag sa att jag åker hem och vill inte komma tillbaka om hon beter sig så. Men hon förstod inte det heller. Inte så konstigt eftersom hon aldrig blivit tillsagt, eller haft en sådan konverstion som vi hade i helgen. Men jag va tvungen att prata med henne. Jag orkade inte att ta mera skit, å detta "lekande" hit och dit! Detta daltande.

Jag förklarade oxå för henne att jag följer gärna mer upp till stallet och hjälper henne, med sin häst, och vad allt det innebär. Men det är inte meningen att jag ska göra allt jobb. Och säger jag åt henne att göra något som hon slarvat med ska HON göra det inte nån annan. Hon är mycket duktig på att styra å ställa med andra...

Detta är bara en kort version av allt, men jag vet inte hur jag ska säga till föräldrarna. För att för dom är dottern 3 år. Inte 17 år och snart vuxen.
Ok, dottern har downs syndrom. MEN, det innebär inte att hon får behandla folk som skit, samt att föräldrarna ska uppmuntra till en slags rollspelslek.
Dottern sa senast i måndags att hon aldrig är sig själv utan BARA min syster.
Pappan sa då "Det är bra XXX, det är bra"... Hur ska jag tolka det?

En sak till, dottern vill så gärna ha körkort, (eftersom min syster håller på att ta körkort), och föräldrarna säger, "självklart gumman, ska du få det!".
Men syrran har kollat upp detta ang. downs syndrom å det är inte aktuellt för den här personen att ta körkort. Hur ska föräldrarna förklara det?

Hur ska JAG förklara för föräldrarna att något är galet?
Dom verkar ju inte inse att det är något som är snett. Problemet är bara att när man nämner något om deras dotter så blir det ramaskri och man är inte ens värd skiten under skorna...
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

En sjuttonåring med Downs syndrom ÄR ett barn och inte alls nästan vuxen.

Hon är väl i samma fas som småungar som vill vara med i småstjärnorna.

Kan du inte vara vuxen nog att unna henne hennes idol och ha överseende med att alla människor inte är lika snabba i utvecklingen??

Du låter som om du är avundsjuk på en liten utvecklingsstörd flicka :confused:
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Skulle jag vara avundsjuk på att vara henne, nej.
Men kom gärna å va i mina, eller min systers kläder några dagar för att verkligen förstå!

Jag har aldrig haft problem med varken dottern eller familjen förut, men eftersom denna rollspels-lek gått till överdrift, samt att hon är väldigt otrevlig (numera) och behandlar mig som skit, ska det få vara så?
Och föräldrarna skrattar och tycker det är roligt?!
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Det är en sak att hon har downs syndrom och ligger efter i utvecklingen mentalt men det låter som om det har börjat gå för långt, för det är även viktigt för en person med DS att vara en egen person, och det borde även föräldrarna inse.
Fungerar det inte alls att ta upp saken med dem lungt och sansat och kanske angripa det från att dottern behöver få veta att hon duger så som hon är på riktigt?
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Snurrfian skrev:
Det är en sak att hon har downs syndrom och ligger efter i utvecklingen mentalt men det låter som om det har börjat gå för långt, för det är även viktigt för en person med DS att vara en egen person, och det borde även föräldrarna inse.
Fungerar det inte alls att ta upp saken med dem lungt och sansat och kanske angripa det från att dottern behöver få veta att hon duger så som hon är på riktigt?

Jag accepterar dotterns handikapp, men problemet är att hon utnyttjar det, det är inte bara jag som anser det. Jag har talat med flera i min omgivning å dom håller med mig i flera saker.

att ta upp det med föräldrarna är nästan intäll omöjligt, men är inte värd skiten under skorna om man påpekar att det är "fel" på deras dotter. Det är ju inte så att jag ska kasta paj, men jag måste ju från mina ögon tala om vad som är rätt och fel, samt kunna tala om att jag tycker det är jobbigt med detta rollspel.
Jag förklarade för dottern i helgen att hon fick leka min syster IBLAND, dvs när vi busade och skojjade. INTE när vi va i stallet eller hade hästrelaterade aktiviteter.
Det va ok, men när hennes mamma kom så va jag dum i huvvet, å dottern kastade paj på mig, å det gjorde mig vansinnig, varpå mamman tröstade dottern med att säga "Lilla Frida, så synd om dig" istället för hennes riktiga namn, eller ta tag i situationen.

Detta är egentligen inte mitt problem, att uppfostra (eller va säger man) någon annans barn. Men eftersom det berör mig, och jag bryr mig om både dottern och föräldrarna vill jag inte att det ska hända något allvarligt.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Silverkedjan skrev:
En sjuttonåring med Downs syndrom ÄR ett barn och inte alls nästan vuxen.

Hon är väl i samma fas som småungar som vill vara med i småstjärnorna.

Kan du inte vara vuxen nog att unna henne hennes idol och ha överseende med att alla människor inte är lika snabba i utvecklingen??

Du låter som om du är avundsjuk på en liten utvecklingsstörd flicka :confused:


:eek: Jag hoppas du skämtar?
Man måste ju såklart räkna med att hon har Downs syndrom, men när hon vill att systerns namn ska ropas upp på tävlingar. Då börjar det gå lite för långt. Du skulle inte heller låta ditt barn kalla sig "Malin Baryard" på en tävling?
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

millansnillan skrev:
:eek: Jag hoppas du skämtar?
Man måste ju såklart räkna med att hon har Downs syndrom, men när hon vill att systerns namn ska ropas upp på tävlingar. Då börjar det gå lite för långt. Du skulle inte heller låta ditt barn kalla sig "Malin Baryard" på en tävling?

:bow:

Detio
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Hejsan ! Jag tycker att detta verkar jobbigt. Och inte bara för dej utan det borde vara jobbigt även för föräldrarna. Undrar om föräldrarna har tänkt på hur det går för deras dotter när bubblan spricker- Det är inte rätt mot dotter att låta henne spela detta spel. Hon borde få stimulans på så sätt att hon kan vara stolt över vem hon själv är. Du kunde kanske ta upp detta med dina föräldrar som i sin tur tar upp det med hennes.
Och du ska inte låta dej utnyttjas. Kram och lycka till !
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Jag skämtar inte. Det är helt naturligt att flickan vill sådana saker. Sedan sätter ju samhället stopp så alla inte alltid får som de vill ;)

Och cronis har inte en helt vuxen attityd till det här "problemet" i mina ögon.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Jo, men om inte alla får som de vill borde ju inte tjejen Cronis skriver om få utge sig för att vara en annan. Det är ett brott mot lagen att säga sig vara någon man inte är.


Jag vet inte vad som räknas till vuxen attityd så jag skriver inget här.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Jag skulle inte bry mej om jag var du, visst kanske det är skrattretande men som Tim skriver så finns det vissa regler å hon kommer ju inte få som hon vill iaf, tex med körkort.
Namn på tävlingar vet jag inte, en av sveriges prinsessor brukade ju ha påhittat namn på tävlingar men det accepterade nog tävlingsledningen av säkerhets skäl.
Så mitt tips är att inte reta dig på henne, det är ju bara att hålla sig undan om inte annat :smirk:
Jag tror att det är en period hon går igenom, som kommer gå över oxå.Hur många småflickor vill inte härma sina idoler å hon gör ju samma sak.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Silverkedjan skrev:
Jag skämtar inte. Det är helt naturligt att flickan vill sådana saker. Sedan sätter ju samhället stopp så alla inte alltid får som de vill ;)

Och cronis har inte en helt vuxen attityd till det här "problemet" i mina ögon.

Vad är en vuxen attityd enligt dig?
Att man ska acceptera allt som det är, trots att det blir påfrestande för mig och min familj?
jag har aldrig sagt ifrån, eller haft någon forma av diskussion med föräldrarna om deras dotter för jag vet vad konsekevenserna blir. Därför håller jag käft.
Har gjort i alla år. Men någon gång blir det för mycket. Oavsett om barnet är handikappat eller inte.
Oavsett om det är en vuxen eller ett barn.
Fritid eller arbete.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

chrysler skrev:
Jag skulle inte bry mej om jag var du, visst kanske det är skrattretande men som Tim skriver så finns det vissa regler å hon kommer ju inte få som hon vill iaf, tex med körkort.
Namn på tävlingar vet jag inte, en av sveriges prinsessor brukade ju ha påhittat namn på tävlingar men det accepterade nog tävlingsledningen av säkerhets skäl.
Så mitt tips är att inte reta dig på henne, det är ju bara att hålla sig undan om inte annat :smirk:
Jag tror att det är en period hon går igenom, som kommer gå över oxå.Hur många småflickor vill inte härma sina idoler å hon gör ju samma sak.

Klart att småflickor ska få ha idoler osv.
Men vi pratar om ett rollspel. Ett rollspel som familjen lever sig in i. Och dottern lever som om hon vore min syster. Är detta beteende normalt?
Dottern har haft dessa roller i snart 2½ år och ingen verkar säga stopp, mer än jag.
Är det fel? Nej, inte enligt mej, nån måste ju säga ifrån nångång. Man blir ju gärna hemma blind. Problemet är bara HUR jag ska säga ifrån.
jag vill inte bli osams med familjen.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Men om din familj tycker det är jobbigt så varför inte ha möte med den andra familjen?Då kan man diskutera vad ni tycker är acceptabelt å inte.Tex att ni inte vill att hon använder era namn.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Jo det skulle vi kunna göra, men hur ska vi få den andra familjen att inse att det är allvar.
JAg gör ju detta (skrev detta) dels för att jag är mån om familjen OCH dottern i fråga. Inget annat.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

jag håller helt med dej SIlverkedjan :bow:
det låter som om hon e avundsjuk på DS tjejen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Jag förstår att du är rädd om dottern och familjen. Visst spelar små barn att de är någon anna som de ser upp till. Men i det här fallet verkar det ha spårat yr med hjälp av föräldrarna.
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

tåvven skrev:
Jag förstår att du är rädd om dottern och familjen. Visst spelar små barn att de är någon anna som de ser upp till. Men i det här fallet verkar det ha spårat yr med hjälp av föräldrarna.

:bow:
Tack för medhållet!
Men hur ska jag göra för att bryta trenden på ett snyggt sett?
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

Jag kan förstå vissa saker, tex att den här tjejen använder andras namn.Jag skulle nog vara måttligt road om det hände mej, iofs är det bara jag i hela landet som heter så, å folk skulle ju verkligen tro att det var jag i sådana fall :smirk:
 
Sv: Hjälp mig innan jag blir galen!

korint_lover90 skrev:
jag håller helt med dej SIlverkedjan :bow:
det låter som om hon e avundsjuk på DS tjejen...

Vad har jag att vara avundsjuk på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp