Bukefalos 28 år!

Hjälp mig lite - ny laptop...

Zoya

Trådstartare
Behöver lite hjälp med vad jag ska köpa för bärbar då det har blivit dags för mig att införskaffa en ny laptop då min Vaio håller på att ge upp efter inte ens tre år tillsammans :crazy: :mad:

Jag är student och meningen är att datornm skall hänga med till skolan på föreläsningar och dyl, annars används den mest för surf, ladda in bilder/bildredigering, ordbehandling etc. Möjligtvis titt apå film ibland men troligtvis inte....Inget spel.

Mina krav/kriterier;

* Inte "plastig" utan ska vara robust.
* Skärmen skall vara 12-14 tum (har 15,4 idag och det är för stort att kånka på...)
* Relativt lätt
* Bra batteritid (min Vaio dör efter en kvarti föreläsningssalen)
* Gör inget om den är snygg också ;)

Priset får vara upp till ca 12.000 kr.¨

Några förslag kära proffs? :idea:
 
Sv: Hjälp mig lite - ny laptop...

Dell XPS kanske kan passa? Jag har en M1330, som alltså har 13,3 tums skärm, helt perfekt! Väger inte ens två kilo och går med lätthet ner i handväskan, men skärmen är ändå tillräckligt stor för att man ska orka några timmars arbete. Batteritiden är helt okej, runt två-tre timmar brukar mitt batteri räcka vid "blandad körning" ;), dvs lite surfande, filmtittande, programmerande osv.

Dells XPS-serie har väldigt gott rykte och håller jämn, hög kvalitet - det var det som avgjorde mitt datorköp. Jag hade i övrigt ungefär samma krav som du. Priset är från ca 8,500 kr, men varierar då beroende på konfiguration. Jag tror jag betalade runt 8,500 för min i somras (med en del rabatter, bla studentrabatt) och fick en riktigt bra dator för det priset som orkar med bildbehandling (på hobbynivå), programmering, film mm utan några som helst problem och som jag räknar med att den kommer att räcka till för mina behov i alla fall två år till.

Nu finns tydligen en ny XPS studio också som är ännu snyggare! Vet dock inte riktigt vad som skiljer den från M1330, så jag törs mig inte riktigt på att rekommendera den.