Bukefalos 28 år!

Hjälp mig lite - ny laptop...

Zoya

Trådstartare
Behöver lite hjälp med vad jag ska köpa för bärbar då det har blivit dags för mig att införskaffa en ny laptop då min Vaio håller på att ge upp efter inte ens tre år tillsammans :crazy: :mad:

Jag är student och meningen är att datornm skall hänga med till skolan på föreläsningar och dyl, annars används den mest för surf, ladda in bilder/bildredigering, ordbehandling etc. Möjligtvis titt apå film ibland men troligtvis inte....Inget spel.

Mina krav/kriterier;

* Inte "plastig" utan ska vara robust.
* Skärmen skall vara 12-14 tum (har 15,4 idag och det är för stort att kånka på...)
* Relativt lätt
* Bra batteritid (min Vaio dör efter en kvarti föreläsningssalen)
* Gör inget om den är snygg också ;)

Priset får vara upp till ca 12.000 kr.¨

Några förslag kära proffs? :idea:
 
Sv: Hjälp mig lite - ny laptop...

Dell XPS kanske kan passa? Jag har en M1330, som alltså har 13,3 tums skärm, helt perfekt! Väger inte ens två kilo och går med lätthet ner i handväskan, men skärmen är ändå tillräckligt stor för att man ska orka några timmars arbete. Batteritiden är helt okej, runt två-tre timmar brukar mitt batteri räcka vid "blandad körning" ;), dvs lite surfande, filmtittande, programmerande osv.

Dells XPS-serie har väldigt gott rykte och håller jämn, hög kvalitet - det var det som avgjorde mitt datorköp. Jag hade i övrigt ungefär samma krav som du. Priset är från ca 8,500 kr, men varierar då beroende på konfiguration. Jag tror jag betalade runt 8,500 för min i somras (med en del rabatter, bla studentrabatt) och fick en riktigt bra dator för det priset som orkar med bildbehandling (på hobbynivå), programmering, film mm utan några som helst problem och som jag räknar med att den kommer att räcka till för mina behov i alla fall två år till.

Nu finns tydligen en ny XPS studio också som är ännu snyggare! Vet dock inte riktigt vad som skiljer den från M1330, så jag törs mig inte riktigt på att rekommendera den.


Annars finns det ju många trevliga macbooks, men jag tyckte inte det var värt att lägga flera tusen extra för en dator med samma, eller om det till och med var sämre, prestanda. Jag kan ha roligare för de tusenlapparna - XPS'en är tillräckligt bra och jag är väldigt nöjd med mitt köp.
 
Sv: Hjälp mig lite - ny laptop...

en macbook 2.0GHz.

*13,3-tums glänsande widescreen, 1280 x 800 bildpunkter
*Upp till 5 timmars trådlös produktivitet (längre om du stänger av wi-fi)
*grafik: NVIDIA GeForce 9400M med 256 MB delat DDR3 SDRAM
*2,04 kg
*160Gb hd

Du slipper vista ;)
Du slipper virus
Du slipper virusprogram som slöar ner datorn
Du kan köra dubbla operativsystem om du vill.

6% rabatt som student på dator + ev. tillbehör du köper
11.995,00 kr (ej dragit rabatten)

om du köper via nätet är det 10%..

Dock skulle jag köpa där jag jobbar ;) vi säljer en allriskförsäkring som täcker drulle 3år + år 2&3 även garantifel, ingen värdeminskning på datorn under dessa 3 år (sen har du ju vanliga apple-garantin i 1år).
1200kr.


just ja, iPhoto får du med datorn, väldigt bra fotoprogram!

PM:a gärna om du undrar mer :)
 
Sv: Hjälp mig lite - ny laptop...

Om du inte ska spela spel behöver du inte en så himla bra dator. Om du vill spara pengar d.v.s. så behöver du verkligen inte lägga 12000 på en dator. Jag vet inte vad som är fel på din vaio, men du kan ju försöka att fixa den, formatera och installera om windows t.ex.

Batteri-tid på laptop är inte så mycket att titta på enligt mig, det som står i specifikationen stämmer oftast inte, och batterier har bara en livslängd på ungefär 1 år. Sedan blir det som med ditt batteri, att du måste sitta med strömsladd hela tiden. Det här lider alla datorer av. Så om du fortfarande vill ha bra batteri-tid så köp ett nytt batteri. Finns både billiga och dyra batterier.

Jag skulle köpa en billig Dell eller liknande märke, dels är de billiga, ser OK ut, duger gott och väl för det du vill göra, och det finns massa rabatter om du kollar runt lite. Oftast 5% studentrabatt och sen 10%-kupong.

edit:
Skulle leta efter nåt i den här klassen:
https://www.inet.se/datorer/baerbara/lg-e300-a-cpk5v-ljusblaa-vista-premium/1969096/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig lite - ny laptop...

Tack för tipsen, det blev till slut en sån här

Jag var runt och tittade på allt möjligt och allt är så jäkla plastigt.... det bara svajar när man trycker med fingret i chassit. Ja, förutom på denna då :love:

Dyr, men det är en porsche också ;)
 
Sv: Hjälp mig lite - ny laptop...

hehe mitt förslag alltså ;)

Du kommer inte ångra dig. Välkommen till den underbara Mac-världen ;)

nästa inköpstips: iPhone :D
 
Sv: Hjälp mig lite - ny laptop...

hehe mitt förslag alltså ;)

Du kommer inte ångra dig. Välkommen till den underbara Mac-världen ;)

nästa inköpstips: iPhone :D

Jag hade tittat ganska länge på Macbook eftersom min pappa har en - men det var ju priset som gjorde att jag tvekade :)

Någon iPhone blir det däremot inte. Pappa har en sån också (och även min bror) och sååå impad är jag inte av den faktiskt... sen så vägrar jag Telia så det skiter sig ju där också. Har en Samsung Touchwiz och det är ju lite samma teknik :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Halloj kära ni, Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop! Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: Anna
·
IT & mobiler Kära Bukefalosvänner! Nu behöver jag hjälp och råd. Min älskade HP-laptop som hackat en tid slocknade och den lokala datorreparatören...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: DrPepper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp