Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Men du ...? Det säger sig ju självt att har du en häst som i dig dagligen dags är känslig i sulorna och påverkad så självklart löser sig inte den påverkan av att du temporärt sätter på lindring medans du dessutom arbetar hästen ytterligare ?

Du vet att de vare sig ska ansträngas på ngt sätt eller hypa upp sig efter domosedan samma dygn ...?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Fast jag vet inte, tänkte ändå att bootsen borde göra lite skillnad... särskilt om nu skorna gjorde sådan skillnad direkt. Om det inte var något annat.

Jag vet att de inte ska anstränga sig, och en promenad i skogen utan ryttare borde funka då tycker jag. Att han hypade upp för att han stod i boxen kunde jag tyvärr inte göra något åt, han gör så.
Han var alltså inte vild och galen, men så stor skillnad mot den introverta stilen han har haft att det var en markant skillnad. Får väl se som sagt hur han är i morgon.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Men jag förstår inte att du inte förstår ?

Självklart kan du inte åtgärda ett problem där hästen ev har problem rörelse och smärtmässigt dagligen dax med att temporärt sätta på boots när du ska arbeta den ?

De ska inte aktiveras öht på domosedan efter även om en lugn häst kan stå i hagen några timmar efter . Att ta ut den i skogen och kolla den på ridbanan osv förstår jag öht inte . Varför ?
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Då fattar vi olika, helt enkelt.

Veterinären har sagt att det är viktigt att han aktiveras dagligen, i samtliga gångarter. Eftersom man skulle ta det lugnt så gick vi i skogen, i den takt han själv valde. Sedan, eftersom han verkade så otroligt nöjd så ville jag se hur han rörde sig i trav för att kunna jämföra.

Jag visste inte att det var dödligt att de rörde på sig efter domosedan, det har inte varit några konstigheter förut när hästar sederats. Det jag visste var att han inte skulle ansträngas.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

det är inte dödligt. få saker är det.
däremot är det extremt onödigt och väldigt opassande. varför man ska checka rörelsemönster på en behandlad häst som har en skada om än diffust diagnosticerad, eller knappt ens det, men oavsett, precis åtgärdads, timmarna efter åtgärd, övergår mitt förstånd att förstå öht. det är galet, då det varken tillför dig eller hästen ngt öht, ffa motstrider det hästens befinnande, i att en korrigering/åtgärd bör få anpassas och sen definitivt inte checkas timmen efter åtgärd.

ang bootsen: förstår du vad jag skrivit och skillnaden ?
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Eftersom han ska arbetas dagligen i samtliga gångarter enligt veterinären så ser jag inte några problem med att titta på hur hästen ser ut i trav några timmar efter att den skotts.
Dessutom är det av intresse att löpande checka av hur han rör sig för att avgöra om det sker några förändringar.

Angående bootsen så känner jag att jag inte vet tillräckligt om hur det funkar i hoven för att skillnaden ska kännas klockren.
Jag föreställde mig tex att om lamellerna är "ömma" pga överbelastning osv och att det gör ont vid rörelse på mjukt underlag för att det "drar" i lamellerna när hoven expanderar. Om jag drar på en tight boot som inte tillåter hoven att expandera lika mycket, så borde bootsen direkt göra skillnad. Tycker jag.
Eller om tryck mot sula eller stråle(även vid mjukt underlag) orsakar smärta, så borde boots som helt avlastar hela sulan/strålen direkt göra skillnad.

Jag vet ärligt talat inte vad skon gör som ger effekt på längre tid. Även om jag efter idag förstår att det sker, hovis sa som sagt att skorna knappast gav effekt så fort. Att de inte skulle kunna göra det. Men det här sa han efter arbetstid och jag ville inte grilla honom mer om det just då.

Så nej, jag fattar väl helt enkelt inte.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Med din beskrivning av hovarna skulle inte jag heller tro på sulömhet. Dock finns det ju mjukdelar i hovarna, senfästen bl a, precis ovanför strålen, som också kan bli inflammerade. Att hästen är pigg efter att ha varit instängd på box och blivit stressad av det tycker jag inte är konstigt alls och jag skulle tyvärr inte lita allt för mycket på den reaktionen, även om jag håller tummarna för att ni löst problemet - dock skulle jag ge tid för läkning av vad det än nu må vara även om han är oöm och se skorna mer som "gips" den här skoperioden eftersom han tidigare fungerat barfota. Hade han alltid varit öm hade det varit en annan sak. Hörde precis om en häst som varit en djävul och ingen fattade varför förrän den mitt i ett särdeles jäkligt pass togs in i stallet och benhinnorna hade svällt upp på den. Det var så illa att den fick opereras men efter att problemet försvann gick den att rida utan problem.

Nästa ställe jag funderade på hade annars varit baksida manke/ovansida bogblad, baserat på att jag förstår det som att stillaståendet och bockningarna varit värre uppsuttet än avsuttet.

Rörelsemönstret ser mer ut som en "bekvämlighetszon" för att undvika mer smärta. Vad händer om du kör på honom mer framåt? Tänkte att om du får upp tempot kanske det går att se tydligare om det är ett specifikt område som är "värst". Även om jag hoppas att du inte har någon rörelsestörning kvar nu längre, förstås :).
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Hans pigga höll i sig lite för länge igår för att "bara" vara för att han hetsade upp sig i boxen, får han komma ut och röra på sig brukar han lugna sig rätt fort.
Inatt har han sovit inne igen och i morse när jag tog ut honom var han pigg men inte lika sprallig som igår. Vi gick 30 min i skogen, han knatar på mkt villigt, som sitt gamla vanliga jag liksom. Ett par varv i trav sen i ridhuset visade samma som igår, inga hoppsasteg, inga nickningar och inget motstånd mot att ta i mer och gasa på lite när jag ber om det. Han startar också i trav helt utan det där skuttet som han hållit på med ett tag.

Förut, om jag bett honom gasa på har han mest velat gå över till galopp och sedan blir den liksom "på stället" och så vill han komma in till mitten. Så, egentligen samma beteende som uppsuttet, men den extra tyngden har gjort att han protetsterat mer/tidigare.

Nu ska han få vara helt i morgon, sedan ska lilla medryttaren skritta uppsuttet en eller två dagar i helgen så får vi se hur det utvecklas.
Jag funderar ju lite på om det kan ha gjort skillnad att han sovit inne på box de här två nätterna..? Min förra islänning blev jäkla sur och tvär såhär års sedan vi flyttade söderut till Stockholm, i norrland på lösdrift var det inga problem, men här är det blött och lerigt och ruggigt så länge på hösten... Fast det borde ju bara gälla nu.. får se nu efter helgen när han sovit ute några nätter om det blir sämre igen. Då testar jag med ett par inne-nätter igen för att jämföra.

Spännande och trixigt det här..
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Kollades ryggen, korset och länden ordentligt vid ditt vet.besök? (hoppas termerna gick rätt...)

Min häst hade samma "hopsasteg", ville liksom hellre lyfta halvdålig galopp än sträcka ut stegen i trav. Märktes även som konstig diffus orenhet fram på böjt spår och vid longering kunde man se/höra ett taktfel fram. Då vet ryggade honom i "motlut" märkte man att han hade svårare att lyfta in ena bakbenet och att han tydligt "drog" åt ena hållet (detta gjordes alltså av vet och från marken...)

Vår "rätta" diagnos hittades efter många års sökning som ett fel i SI-leden! I vårt fall var det en vurpa i hagen som gjorde att felet blev så märkbart att t.o.m en "halvblind" kunde se att här är nu något. Kanske en hård hopplektion, där hästen presterar lite över sin egen gräns, kan åstadkomma samma?

Vid undersökning konstaterades att detta fel nog funnits med i flera år. En av orsakerna var sadeln, som annors alltså satt bra men åkade mot/över ryggen på volten. (Här har ägaren alltså en möjlighet att slå huvudet i väggen :banghead:) Han behandlades bl.a med shockwave (elstötar?) 1 gång /mån i 4 månaders tid och sen införskaffades förstås en sadel som passades ut ytterst noggrant med professionell hjälp.

Varför jag berättar detta är att vi blev också diagnoserade diverse olika fel i hovarna, hovlederna och när dom var genomgångna flyttade vi oss till fel i knän / hasar etc. Kändes som att jag inte blev tagen på allvar då jag bad att kolla ryggen då tydligen 95% av hästarnas problem kommer från benen / hovarna.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Tack för tips! De gick ju igenom honom förståss, men inget ryggande i motlut. Jag ska be vet göra det när vi är inne nästa gång.
Vi har väl förut haft lite problem med att han burit ryttaren lite ojämnt, enligt tränaren var han lite svagare HB och när det tränades upp så blev det jämnt och fint. På senaste året har han tappat mycket muskler och jag tycker att lite av det problemet kommit tillbaka, men det känns ju rimligt när man tappat muskler i övrigt.

Nu ska vi muskla upp honom ordentligt innan vi börjar rida ordentligt igen, men jag ska absolut be vet kolla extra efter låsningar osv. Vi hade hyfsat nyss en osteopat ute som (som jag skrev ovan) inte tyckte att han hade några speciella låsningar. Vi har en equiterapeut som brukar komma till stallet, så oavsett ska jag be henne titta igenom honom när veterinären tycker att det är ok.

Knepigt dock att han blev så mycket bättre efter skoningen. Om han blivit skodd eller verkad bak hade man kanske kunnat tro att hovis av misstag rättat till nått som var fel.
Eller om det var den extrema genomavslappningen på domosedan som gjorde att någon otäck spänning släppte?

Tänk att kunna prata med dem... *suck*
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Men varför är det knepigt tycker du att den blev bättre med skoningen? Oavsett var exakt felet är, så är det så att skoningen var positiv för det felet så får du ju bättringen i rörelsemönstret? Vad är konstigt , jag förstår inte hur du menar alls?
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Därför att varken hovis eller veterinären trodde att en skoning skulle hjälpa omedelbart, men eftersom den gjorde det, och det verkar hålla i sig, så kan det ju inte vara det felet som hovis+vet misstänker.
Och när skon funkade "direkt", varför funkade inte bootsen "direkt" på samma vis?

Visst är det toppen att han verkar så nöjd nu, men jag vill veta VAD det är som är/var fel, så att det inte bara är så att skon nu "maskerar" skadan och att fortsatt träning kanske gör det sämre igen på sikt.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Skorna hjälper förmodligen genom att belastningen i mitten/på strålen minskar.
Detta tar inte bootsen bort.

Hästen (när filmen tog) har helt klart ont! Var är svårt att avgöra på en film.

En behandling med metacam är inte någon dunderkur som gör att hältan är spårlöst borta.
Ofta vid hältor krävs flera behandlingar speciellt med hältor där de gått länge och haft ont. Ofta så kommer det hältor på flera olika ställen då de har överbelastat en annan led när de har avlastat den som var sjuk från början.

Mitt råd:
Kontakta vet för att se om ytterliga behandling behövs
Låt hästen få vila ut sin skada ordentligt! (hellre 2månaders vila nu än att hältan ska vara tillbaka om ett par månader)
Samt banta den den är helt klart för tjock :o
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Vad bra att du fick omedelbart positiv reaktion.:)

då skulle jag definitiv även sko bak- tänker på "svagheten" bak.

Om den nu längre inte har ont i fötterna så kommer troligen skoningen att bli smärtfri framöver.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Skorna hjälper förmodligen genom att belastningen i mitten/på strålen minskar.
Detta tar inte bootsen bort.
Fast jag kan inte se hur skorna kan avlasta strålen MER än bootsen, på mjukt underlag i ridhuset? Underlaget bör ju fylla upp under hoven?

Hästen (när filmen tog) har helt klart ont! Var är svårt att avgöra på en film.

En behandling med metacam är inte någon dunderkur som gör att hältan är spårlöst borta.
Ofta vid hältor krävs flera behandlingar speciellt med hältor där de gått länge och haft ont. Ofta så kommer det hältor på flera olika ställen då de har överbelastat en annan led när de har avlastat den som var sjuk från början.

Mitt råd:
Kontakta vet för att se om ytterliga behandling behövs
Låt hästen få vila ut sin skada ordentligt! (hellre 2månaders vila nu än att hältan ska vara tillbaka om ett par månader)
Samt banta den den är helt klart för tjock :o

Bantning pågår, han har faktiskt gått ner rejält sen i somras men det är en bit kvar.

Oavsett så ska vi åter till vet på ÅB förståss. Har pratat med henne efter att hon sett filmen, hon ville se honom igen innan hon beslutar om hur vi behandlar vidare. Hon tyckte nämligen att han såg bättre ut i bak nu, och det var där han hade böjreaktion. Så, vi ska tillbaka om en dryg vecka oavsett, ska bli spännande att höra vad hon tror om hovproblemet och att skorna (verkar) givit sån omedelbar effekt.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Vad bra att du fick omedelbart positiv reaktion.:)

då skulle jag definitiv även sko bak- tänker på "svagheten" bak.

Om den nu längre inte har ont i fötterna så kommer troligen skoningen att bli smärtfri framöver.

Ja, jätteskönt är det, jag inser nu hur dåligt JAG mått av att se honom må så dåligt. Man blir alldeles sprallig av att se honom så sprallig :)

Fast samtidigt vill jag ju veta exakt vad som är/var fel. Om det helt enkelt är så att han inte längre tål att gå barfota så är det ju "bara" att han får gå skodd i fortsättningen. Men jag oroar mig förståss över att varken vet eller hovis trodde på så omedelbar effekt, vad betyder det då? Att problemet är ett annat än de trott? Iofs så kan varken hovis eller vet fatta om han "bara" inte tål att gå barfota, utifrån sett så ser det ju ut som att det skulle gå fint och hovarna ser likadana ut som de alltid har gjort, och den här ponnyn har gått fram över sprängsten utan att blinka, alltid.
Så, man undrar ju vad som hänt.

Veterinären funderade iofs kring om det är någon typ av smygande förstadie till fång när jag pratade med henne sist, och då sa hon att han borde bli mer bekväm med skor. Hovis tror absolut inte på någon "smygande fång", han tycker inte att det finns något sådant. Så kanske det är den enkla förklaringen.

Jag fick en kontakt av vet till en forskare på SLU som kanske kan ge mig mer info om det är så att han har IR/EMS/liknande. Måste ta reda på mer om det här och hur vi isf förebygger.

Anledningen till att ponni inte vill bli skodd är inte pga smärta i hovarna, det är för att han blivit "våldtagen" av hovslagare i unga år, han är extremt traumatiserad och det har tagit lång tid att få lov att hålla på med hovarna, och det är inte vem som helst som får lov heller.
Att hålla på med bakhovarna är kanske dubbelt så jävligt som i fram, om inte värre, så att sko bak är nog inget vi kommer att klara såhär på kort sikt. Vi har iaf en sjukt bra hovis som kommer att jobba med oss för att få honom bekväm med det här. Tillsammans med en tub domosedan ;)
Tänk vad skönt med en häst som är skodd runt om i vinter :love: broddade boots kan verkligen inte mäta sig med fyrbrodd..
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Berättade du för hovis om dagarna utan munkorg o att den då blev spänd i mankammen o "öm" även i ridhuset?

Jag tror i alla fall att din Vet är rätt ute.

Om du nu kan börja sätta igång den är den risken för avancemang liten.

Jag är glad för din o hästens skull:)
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Utan att ha någon medicinsk kompetens att backa upp mitt påstående så tänker jag lite så att ömhet i hovarna kan vara olika - förstås. En ömhet som är direkt relaterad till underlaget går bort så fort du sätter på boots eller byter underlag. Har du däremot ett tillstånd där hovarna påverkats så pass att det startat en process i hovarna (sulläderinflammation, stengalla, foderreaktion etc) så kan hovarna inte svullna som resten av kroppen, och hejdas då inte den processen (genom medicinering, avlastning etc) så kommer man förr eller senare till ett stadium där mjukdelarna sprängs sönder av trycket. Bästa sättet att få bort mild svullnad är rörelse men det krävs då att hoven är fullständigt avlastad under tiden för annars triggar man samtidigt processen vidare.

För mig är det "smygande" fång. En process har startat i hoven men det finns fortfarande möjlighet att häva genom avlastning och avsvällning. Även om man lyckas häva så finns det fortfarande en kvarstående risk att "tillräckligt" mycket har skadats av mjukdelarna för en fullständig kollaps om man överbelastar för tidigt. Det behöver växa ut ny, helt opåverkad vävnad och under tiden får man undvika långa hovar och tung belastning. Ja, långa hovar ska man ju alltid undvika, förstås.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja, jag gjorde det. Men veterinären lär väl ändå veta mest om fång tänker jag.
Jo, hon lät positiv, så nu håller vi honom igång och musklar upp honom försiktigt så borde det gå bra :)
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja, veteinären tyckte ju att om vi kan låta honom sova inne om han ta det lugnt och ligger så är det bra avlastning för hovarna + att man kan passa på att ge honom strå som inte innehåller så mycket energi, så han känner sig mer mätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 810
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 240
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp