Hjälp mig välja strömedel

Pancakes

Trådstartare
Ponnyn ska byta stall om ett par veckor. I dagsläget står han på halm vilket funkar kanonbra. Stallägaren till nya stallet vill dock inte att man strör med halm så jag funderar på alternativ.

Ponny är renlig i boxen, skiter och kissar på samma ställe hela i tiden i princip. Äter utan att dra runt maten men går på ständig bantning (därav att halmen varit bra som komplement framförallt). Han har lite problem med damm på vintern när det blir mer tid inne.

Han har tidigare stått på torv, då är han konstant brun och smutsig eftersom han rullar sig i det ständigt (skimmel...) och papperspellets som han åt av.

Tips? Tanken är att det ska vara bädd, jag gillar när det är lättskött och effektivt, min rygg klarar inte massa vändande varje dag.
 
Jag började använda Stallpellets i våras, och kommer köra det nu när det snart är installning!

Man blöter med ca. 10l vatten per säck och så bli det som spån :)
 
Jag började använda Stallpellets i våras, och kommer köra det nu när det snart är installning!

Man blöter med ca. 10l vatten per säck och så bli det som spån :)
Håller med! Asbra, lätt att jag skulle ha det om jag stod på box. Tror ev att det blir billigare att köpa eldningspellets på Byggmax, det gjorde vi och det funkar perfekt! Små säckar tar inte så mycket plats, men blir mycket spån som snällt packar sig till bädd om man vill det.
 
Spånpellets!

Har en skitgris och har dålig rygg, är det mest lättmockade jag någonsin använt.
 
Antingen sågspån eller pellets som man blöter upp. Båda blir jättefina bäddar som är enkla att hålla rena och snygga:).
 
Håller med! Asbra, lätt att jag skulle ha det om jag stod på box. Tror ev att det blir billigare att köpa eldningspellets på Byggmax, det gjorde vi och det funkar perfekt! Små säckar tar inte så mycket plats, men blir mycket spån som snällt packar sig till bädd om man vill det.

Spånpellets är kungligt men man måste vara försiktig med vilken sort man köper. En del är komprimerade med kemikalier, ridit i ett stall där alla hästar fick fruktansvärd hosta som varade lääänge, en utav hästarna hostade upp mot ett år. En tjej jag rider med använde sig utav spånpellets och hennes häst vart så sjuk så de trodde de skulle behöva ta bort honom, nu har han typ astma, går dagligen på medicin och ibland är inhalator nödvändigt.

Det finns ett specifikt märke som bara är komprimerat spån, nu är ju jag så dum så jag har ingen aning om vad det är för märke trots att jag använder det dagligen.. vad är det för fel på mig!?

Vi har ganska tunna lager strö i boxarna, super lätt att mocka och man blir inte av med en massa rent heller. Nu är visserligen detta tävlingshästar som gärna står på lite hårdare underlag men är hästen renlig av sig finns ingen anledning till att ha bädd tycker jag eftersom du behöver inte vända så mycket på boxen om han är renlig. Det är förstås ditt val, spånpellets fungerar utmärkt som bädd men kan vara bra att plocka ur bädden lite oftare än om man har torvbädd, pelletsen kan börja lukta rätt unket tillslut.
 
Ponnyn ska byta stall om ett par veckor. I dagsläget står han på halm vilket funkar kanonbra. Stallägaren till nya stallet vill dock inte att man strör med halm så jag funderar på alternativ.

Ponny är renlig i boxen, skiter och kissar på samma ställe hela i tiden i princip. Äter utan att dra runt maten men går på ständig bantning (därav att halmen varit bra som komplement framförallt). Han har lite problem med damm på vintern när det blir mer tid inne.

Han har tidigare stått på torv, då är han konstant brun och smutsig eftersom han rullar sig i det ständigt (skimmel...) och papperspellets som han åt av.

Tips? Tanken är att det ska vara bädd, jag gillar när det är lättskött och effektivt, min rygg klarar inte massa vändande varje dag.

Det låter som du har ett guldläge i fråga om renlighet hos hästarna, och du bör kunna välja i princip vilket du vill i fråga om strömedel på rätt enkla sätt utifrån det..... torv hade jag inte valt men andra övriga strömedel lär ju vara enkelt att välja mellan. Kutterspån dvs spån man köper från tillverkare i fråga om etablerat strömedel för häst dvs inget från lokala sågen, tycker jag är alldeles otroligt enkelt om man har en renlig häst och vill ha permanentbädd dessutom. Otroligt smidigt. det dammar inte heller.
 
Tack för alla svaren!

Spån är det som legat närmast till hands i min hjärna då jag tycker att bädd gjort på pellets blir lite hårda? Men det kanske bara är för att jag är van vid halm och personligen vill sova jättemjukt :p

Hur står sig priser och åtgång på spån vs spånpellets? Bor på liten ort, hur brukar det vara med tillgänglighet på bra spånpellets?
 
Tack för alla svaren!

Spån är det som legat närmast till hands i min hjärna då jag tycker att bädd gjort på pellets blir lite hårda? Men det kanske bara är för att jag är van vid halm och personligen vill sova jättemjukt :p

Hur står sig priser och åtgång på spån vs spånpellets? Bor på liten ort, hur brukar det vara med tillgänglighet på bra spånpellets?
Jag har inte koll på priserna på spån resp. spånpellets men jag testade bränslepellets eftersom det var billigt och verkade okej (enligt flera här på buke) och jag kan säga at det var det vidrigaste jag varit med om. För att det inte skulle flyga runt damm i enorma mängder varjag tvungen att vattna skiten varje dag. Så om du väljer spånpellets, var mycket noga med ditt val. Säv blev jag helt avskräckt och gick tillbaka till halmpellets som jag varit nöjd med hela tiden. Kutterspån är annars lättmockat om man inte har en alltför stökig häst och ska dessutom vara okej för känsliga hästar :)
 
@a1agnlju

Jag har inte så mycket erfarenhet av halmpellets, är det något hästarna äter på? Min åt som sagt papperspellets så jag tänker att halmpellets kanske är ännu mer inbjudande att äta?
 
@a1agnlju

Jag har inte så mycket erfarenhet av halmpellets, är det något hästarna äter på? Min åt som sagt papperspellets så jag tänker att halmpellets kanske är ännu mer inbjudande att äta?
Vissa äter ju förstås, men man kan vattna första omgången så de löser upp sig. Då är det nog inte lika intressant. Min ena trodde att det var kraftfoderpellets först (snacka om att komma till himlen ;) ) men provåt bara lite grann. Efter det har det inte varit några problem.
 
Det var lite bökigt när man skulle blöta det och när det var blött/fuktigt så blev det liksom äckligt på en gång, fick inte rent och fräscht känsla av det.
Det blev platt och grått och trist. Med spån blir det fluffigt och ljust och fint och man behöver inte hålla på och blöta det och mecka. Och blötte jag det inte så var det hårda pellets överallt, kändes inte heller speciellt trevligt.
 
Det var lite bökigt när man skulle blöta det och när det var blött/fuktigt så blev det liksom äckligt på en gång, fick inte rent och fräscht känsla av det.
Det blev platt och grått och trist. Med spån blir det fluffigt och ljust och fint och man behöver inte hålla på och blöta det och mecka. Och blötte jag det inte så var det hårda pellets överallt, kändes inte heller speciellt trevligt.
Jag har exakt samma upplevelse av pellets som du! Det kändes bara fräscht i ett par timmar och sedan blev det packat å hårt. Nu återgår jag till torv, vilket verkar passa min häst bäst, även om veckans höjdpunkt för hästen är när det är nytorvat och finns massor av goda rötter att mumsa i sig! ;-)
 
SCA Stallpellets håller hög kvalitet!
Granngården är ÅF!
Dock ska dem inte ha det på centrallagret längre ,utan man får be butiken ta hem... (jag va där igår o bokade21 säckar :P )

Krafft Spnpellets har jag inte provat... någon som vet vad den ligger på i pris o kvalité?
 
Varför vill tävlingshästar stå på hårdare underlag, och hur märker du vad de föredrar?

Vad de föredrar vet jag inte men som människa vill man gärna ha de stående på lite hårdare underlag eftersom tävlingshästar inte är ute i hage lika mycket som hobbyhästar så står de inte lika länge på bar mark som är hårdare än bäddad box. Står hästar för länge på mjukt så sätter det sig ofta i lederna på dom och leder till skador.
Kanske var lite otydlig, vad hästarna föredrar är svårt att veta men både häst och människa föredrar ju att man ska vara frisk.
 
Har hälsat på i stallet där jag jobbade förut och de hade lämpligt nog spånpellets i boxarna tillfälligt. De verkade nöjda också och jag gillade känslan av underlaget.

Men hur är det med tillgänglighet, lätt/svårt att få tag på?
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 429
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp