Hjälp mig välja strömedel

Hej!

Vi har valfritt strö där jag står. Innehästarna har spånpellets, det är ett gult dammlager överallt och en av hästarna har fått bronkit :-(. Min häst geggade ner hela boxen så jag bytte till halmpellets mitt under säsongen, det var helt omöjligt att hålla det torrt och fräscht hos henne. De första 1-2 månaderna funkade spånpelletsen superbra, utöver dammet sen blev det äckligare och äckligare. Det verkar som att om man inte har superrenlig häst blir det bara lera till slut. Jag fick lägga in 3 säckar/vecka minst innan jag bytte. Och då använder vi den som finns på granngården. Det har också varit slut hos granngården i omgångar, fast om man inte åker och hämtar 1 gång/vecka kanske man inte lider lika mycket av det???

/Lavinia, har helst halm om inte hästen äter upp det. Nu halmpellets eftersom torven fryser i uteboxen, precis som geggan av spånpelletsen gjorde.
 
Hej!

Vi har valfritt strö där jag står. Innehästarna har spånpellets, det är ett gult dammlager överallt och en av hästarna har fått bronkit :-(. Min häst geggade ner hela boxen så jag bytte till halmpellets mitt under säsongen, det var helt omöjligt att hålla det torrt och fräscht hos henne. De första 1-2 månaderna funkade spånpelletsen superbra, utöver dammet sen blev det äckligare och äckligare. Det verkar som att om man inte har superrenlig häst blir det bara lera till slut. Jag fick lägga in 3 säckar/vecka minst innan jag bytte. Och då använder vi den som finns på granngården. Det har också varit slut hos granngården i omgångar, fast om man inte åker och hämtar 1 gång/vecka kanske man inte lider lika mycket av det???

/Lavinia, har helst halm om inte hästen äter upp det. Nu halmpellets eftersom torven fryser i uteboxen, precis som geggan av spånpelletsen gjorde.

Det låter ju däremot inte alls trevligt :crazy: kanske får bli vanligt spån ändå...
 
Har hälsat på i stallet där jag jobbade förut och de hade lämpligt nog spånpellets i boxarna tillfälligt. De verkade nöjda också och jag gillade känslan av underlaget.

Men hur är det med tillgänglighet, lätt/svårt att få tag på?

Granngården tar numera hem på beställning... dem har haft lager på Centrallagret till nu precis, så numera får man be dem ta hem! Jag köper 21säckar åt gången, så har man i typ 3 månader, smidigt tycker jag :)
 
Jag har spånpellets och min boxgranne har spån. Det är mycket dammigare hos hennes hästar än hos min. Tycker det är rent och fräscht och otroligt lättmockat!
 
[QUOTE="Pancakes, post: 16540931, member: 75188"
Men hur är det med tillgänglighet, lätt/svårt att få tag på?[/QUOTE]

Kolla om du har någon återförsäljare utav mustangfoder i närheten, de säljer halm och spånpellets också och har grym kvalite på sin spånpellets, lite grovare så den flyger inte runt som annan spånpelets gör. Jämförde härom dagen och plockade upp en näve med mustangpelletsen och en annan och det var stor skillnad. Mustangpelletsen föll rätt ner mot marken och den andra flög runt. Mustangpelletsen är dessutom mycket billigare.
 
Vi har ganska tunna lager strö i boxarna, super lätt att mocka och man blir inte av med en massa rent heller. Nu är visserligen detta tävlingshästar som gärna står på lite hårdare underlag/.../


Hmm, låter mer som det handlar om er bekvämlighet än vad hästarna föredrar eller ens vad som är bra för dom? I de tävlingsstall jag har jobbat i har det varit precis tvärtom. Hästarna har haft massor och åter massor av spån i boxarna. Alltid bäddat en halvmeter eller så upp mot väggarna dessutom. De sömnstudier som är gjort på häst visar även att de ligger ner dubbelt så länge på halm vilket kan ge slutsatsen att de vill ligga mjukt. Självklart vill man att just tävlingshästar ska ligga ner mycket för återhämtning och vila.
 
Ponnyn ska byta stall om ett par veckor. I dagsläget står han på halm vilket funkar kanonbra. Stallägaren till nya stallet vill dock inte att man strör med halm så jag funderar på alternativ.

Ponny är renlig i boxen, skiter och kissar på samma ställe hela i tiden i princip. Äter utan att dra runt maten men går på ständig bantning (därav att halmen varit bra som komplement framförallt). Han har lite problem med damm på vintern när det blir mer tid inne.

Han har tidigare stått på torv, då är han konstant brun och smutsig eftersom han rullar sig i det ständigt (skimmel...) och papperspellets som han åt av.

Tips? Tanken är att det ska vara bädd, jag gillar när det är lättskött och effektivt, min rygg klarar inte massa vändande varje dag.

Jag tycker det lite är en smaksak och individuellt vad man föredrar för spån.
Har man en så renlig häst som du har kan man ju välja vad som.

Jag föredrar spånpellets eller fint spån. Just för att det är lättmockat, ligger tungt och går att hålla mjukt och odammigt och inte luktar illa.
Jag tycker inte om lukten på torv. Och tycker det är lite irriterande att allt blir brunt. ;)
Jag valde dock att iaf använda det till min ena då han var yngre och flyttade runt spån mycket och då fick sova på betongen oavsett hur mycket man lade in. Torven låg kvar.
Nu har dock spånpellets/halmpellets kommit och funkar lika bra. Plus att jag slipper lukten och det bruna.

Jag har testat flera olika sorters pellets och har elever som gjort detsamma.
Jag har ett minne av att det blev otroligt dammigt med någon form av "ickestallströ" som en hade köpt. Den hästen var väldigt renlig och torr av sig. Och jag tror inte matte vattnade pelletsen vid inläggning.
Jag hade samma sort till min ena. Han dopade maten, slabbade vatten, kissade och trampade runt. Så i hans box dammade det inte trots att jag inte vattnade på den tiden.
Han var hosthäst. Så jag var hysteriskt noga med det till honom.
Och vi hade aldrig några problem.
Efter sommaren hade hans strö stått orört i boxen och torkat för mkt/blivit dammigt. Då vattnade jag bara och såg till att vända runt allt mycket så att vattnet verkligen kom igenom överallt och band ev damm.

Stallströ ska inte innehålla restprodukter så som trädamm.
Bränslepellets får innehålla trädammet.
Bränslepellets kan också vara besprutade med olika saker. Så det måste man kolla noga att de inte är om man väljer såna.

När jag fyller på boxen häller jag ut en påse pellets i skottkärran och fyller på med rätt mycket kokhett vatten. Då sväller pelletsarna fort. Det ger inte en blöt känsla i boxen.

Ovattnade pellets ger en stummare känsla även då de trampats sönder. Det känns plattare och hårdare.
 
Hmm, låter mer som det handlar om er bekvämlighet än vad hästarna föredrar eller ens vad som är bra för dom?

Anledningen till varför det just blev tunna lager strö från början var ju för vetskapen om hur mjukt påverkar benen på hästarna.
Du tänker anta att vi är lata eller? Att vi har ett tunnt strölager för VÅR bekvämlighet? Kanske stämmer att hästar vill ligga ner på mjukt men hästar är inte kända för att ligga ner och sova, visst gör de det då och då men under tiden de står så belastas ju ligament och det ger inte en hållbar häst.
 
@Moonchild Ligament, senor och muskler påverkas av vilket underlag de utför sitt arbete på. I vila är den påverkan från ett mjukt underlag minimal och helt utan påverkan. Och jo, hästar ligger gärna ner och sover. När underlahet tillåter. Är ni dessutom ute efter minimal belastning av senor och ligament torde i förstå fördelarna med att hästarna ligger ner mycket.
 
@Moonchild Ligament, senor och muskler påverkas av vilket underlag de utför sitt arbete på. I vila är den påverkan från ett mjukt underlag minimal och helt utan påverkan. Och jo, hästar ligger gärna ner och sover. När underlahet tillåter. Är ni dessutom ute efter minimal belastning av senor och ligament torde i förstå fördelarna med att hästarna ligger ner mycket.


Klart de kan ligga ner och sova. Visst ligger våra hästar och de skulle ha det gott med en rejäl bädd men vill de stå så blir det jobbigt. Att stå på mjuk underlag är bra mycket tyngre än att stå på hårt, Nu kanske det låter som att hårt underlag är några cm spån men gissar på runt ca 10-20 i våra boxar, någon har lite tjockare då han har veckobädd.

Det är jobbigt att stå mjukt och lättare att stå hårt men samtidigt lättare att ligga i mjukt än hårt. Eftersom våra hästar är inne mer än andra hästar så står de självklart mer på sina bäddar, antalet timmar varierar mellan årstiderna men säg att de står inne 12-14 timmar en dag, under den tiden står de upp väldigt mycket, även om de haft en mjuk bädd att ligga i.
 
Spånpellets är kungligt men man måste vara försiktig med vilken sort man köper. En del är komprimerade med kemikalier, ridit i ett stall där alla hästar fick fruktansvärd hosta som varade lääänge, en utav hästarna hostade upp mot ett år. En tjej jag rider med använde sig utav spånpellets och hennes häst vart så sjuk så de trodde de skulle behöva ta bort honom, nu har han typ astma, går dagligen på medicin och ibland är inhalator nödvändigt.

Det finns ett specifikt märke som bara är komprimerat spån, nu är ju jag så dum så jag har ingen aning om vad det är för märke trots att jag använder det dagligen.. vad är det för fel på mig!?

Vi har ganska tunna lager strö i boxarna, super lätt att mocka och man blir inte av med en massa rent heller. Nu är visserligen detta tävlingshästar som gärna står på lite hårdare underlag men är hästen renlig av sig finns ingen anledning till att ha bädd tycker jag eftersom du behöver inte vända så mycket på boxen om han är renlig. Det är förstås ditt val, spånpellets fungerar utmärkt som bädd men kan vara bra att plocka ur bädden lite oftare än om man har torvbädd, pelletsen kan börja lukta rätt unket tillslut.
Varför står just tävlingshästar gärna på hårt underlag?
Hur har ni märkt att dom hellre står hårt än mjukt?

Jag har sett hur det ser ut i hästboxar när underlaget är tunt med spån, hästarna står mer eller mindre på cementgolv. Att stå på cementgolv, är inte bra för någon varken människor eller djur särskilt människor och djur som tränar hårt.
 
Varför står just tävlingshästar gärna på hårt underlag?
Hur har ni märkt att dom hellre står hårt än mjukt?

Bättre för benen. Det är skillnad på tunnt och tunnt. Cementgolvet ligger under ströt och dyker sällan upp så de står på den bädd de har, så förbaskat tunn är bädden inte, den är bara inte en meter tjock med halm.
 
Halmpellets tyckte jag var ett utmärkt strömedel ... tills hästen fick förstoppningkolik :( trots fri tillgång på vanlig halm, gott om hö och frostfritt vatten.
Jag vet ju inte med säkerhet om det verkligen var halmpelletsen men jag har en enda gång haft en häst med kolikanfall och den vintern använde jag halmpellets. Hästen i fråga har sedan dess inte haft några kolikanfall
 
Halmpellets tyckte jag var ett utmärkt strömedel ... tills hästen fick förstoppningkolik :( trots fri tillgång på vanlig halm, gott om hö och frostfritt vatten.
Jag vet ju inte med säkerhet om det verkligen var halmpelletsen men jag har en enda gång haft en häst med kolikanfall och den vintern använde jag halmpellets. Hästen i fråga har sedan dess inte haft några kolikanfall

Vattnade du pelletsen?
 
Jag har helst halm, men efter flytt till egen gård så har jag nu valt spån istället. Enbart eftersom halm är hemskt mycket mer skrymmande på gödselstacken. Vi har en stor platta så för den skull är det lugnt, men nu kan vi tömma den mer sällan än om vi hade haft halm.

Gillar torv men har ganska mörka färger i stallet redan, tycker det blir för mörkt helt enkelt. Endast därför jag valt bort det.

Provade spånpellets (den sorts spånpellets som är okej till strö, man ska passa sej lite för diverse kemikalier ) efter så hejdlöst mycket beröm man öst över den, men vart rejält besviken. Inte alls så dryg som påståtts och bökig eftersom jag inte hade en ren pelletsbädd och behövde blöta det som jag skulle använda. Summan var at det var mer arbete och dessutom samma åtgång som vanligt spån=lika dyrt...

Kutterspån i bal kan bli lite dammigt tycker jag, särskilt hos den renligaste hästen där åtgången på spån inte är lika stor som hos de andra.

Råspån är favoriten. Blir inte lika dammigt och lättare att mocka i än kutterspånet. Kan dessutom köpa 'runt knuten'.
 
Anledningen till varför det just blev tunna lager strö från början var ju för vetskapen om hur mjukt påverkar benen på hästarna.
Du tänker anta att vi är lata eller? Att vi har ett tunnt strölager för VÅR bekvämlighet? Kanske stämmer att hästar vill ligga ner på mjukt men hästar är inte kända för att ligga ner och sova, visst gör de det då och då men under tiden de står så belastas ju ligament och det ger inte en hållbar häst.
Så var det den där lilla detaljen som strö bidrar med: Termisk komfort. Kan man ha i åtanke i alla fall.
 
@Moonchild jag måste säga att jag aldrig hört din teori ang. tävlingshästar som står mycket på box, att de skulle behöva stå på hårdare underlag. Det låter väldigt väldigt märkligt och är inget jag ngnsin hört talas om rent etablerat att det skulle främja hästarna än mindre att deras hållbarhet när de står i box på ngn sätt skulle påverkas om de får ett mjukare underlag de däremot hellre kan vila i som de gör om det är ett mjukt underlag (helst halm).

Låter helt absurt att man skulle anse att det sparar på hästen och spar ligament osv, på en stillastående häst som spenderar största tiden inne och inte rör sig eller belastar där i ngn bemärkelse på det sättet. Den största hållbarhetssvaghetspunkten lär isåfall vara att hästarna står på box så mycket i sig. Tycker det är beklämmande att läsa ditt resonemang som inte understödjer någon som helst verklighet hållbarhetsmässigt på hästar öht.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 429
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp