Bukefalos 28 år!

hjälp - min dator är medvetslös!

tanten

Trådstartare
Min trogne kompis den stationära datorn har helt plötsligt börjat hänga sig och bli okontaktbar. Jag har löst det genom att dra ur kontakten och starta om. I början var det mest bekymmer när jag startade Outlook men idag har det kört ihop sig totalt. Den kan startas men hänger sig efter bara några minuter.
Jag kan inte besöka lokala databutiken för att köpa en ny förrän på måndag eftermiddag - och då är det sent...

Tack och lov har jag betalat räkningarna och har en laptop av urgammal modell att roa mig med. Men ändå. Grrrrr. Lap:en har inte skrivare installerad och jag behöver scanna och maila och jag behöver skriva ut ett par protokoll.

Murphy har tydligen bestämt sig för att slå till i min stuga ikväll.

Finns det nån som har en idé om vad det kan kosta att transportera över innehållet från den gamla hårddisken till en ny dator?
 
Min trogne kompis den stationära datorn har helt plötsligt börjat hänga sig och bli okontaktbar. Jag har löst det genom att dra ur kontakten och starta om. I början var det mest bekymmer när jag startade Outlook men idag har det kört ihop sig totalt. Den kan startas men hänger sig efter bara några minuter.
Jag kan inte besöka lokala databutiken för att köpa en ny förrän på måndag eftermiddag - och då är det sent...

Tack och lov har jag betalat räkningarna och har en laptop av urgammal modell att roa mig med. Men ändå. Grrrrr. Lap:en har inte skrivare installerad och jag behöver scanna och maila och jag behöver skriva ut ett par protokoll.

Murphy har tydligen bestämt sig för att slå till i min stuga ikväll.

Finns det nån som har en idé om vad det kan kosta att transportera över innehållet från den gamla hårddisken till en ny dator?

Svårt att svara på. Min privata dator kraschade för ett tag sedan. En butik som säljer datorprylar och också lagar skulle ta över 900 kr bara för att se vad som var fel. Sedan tillkom 1300 kr eller mer beroende på fel för att laga den. :crazy: Jag höll på att svimma. Då är det nog billigare att ta hunden till veterinären för provtagning (även om jag saknar hund just nu och inte är uppdaterad på priser.)

Så jag skrev en annons på facebook i det lokala annonsforumet. Där fick jag tag i en kille som kunde laga datorn. Det var hans jobb att laga datorer (bl.a.). Det kostade mig 300 kr och då lyckades han också rädda mina filer som han drog ut från hårddisken innan han formaterade om den. Killen var uppenbart erfaren och hade tydligen en bra rutin som han följde för att laga datorer. Han kunde ju redan då vi pratade gissa sig till vad som var fel.

Så vad det kan kosta varierar.
 
De gånger mina kraschat har det varit good-bye till innehållet så jag har börjat med molnlagring.
Jag betalade 1000 kr bara för en formatering men sen kraschade den igen så det blev en ny.
 
Om det inte är just hårddisken som håller på att gå åt skogen (vilket det inte låter som, även om beskrivningen inte är helt tydlig :D) behöver du ju inte ens mecka med att flytta några filer. Släng in den gamla hårddisken på en tom plats i den nya datorn så har du ju alla filer med dig. :up:
 
Jag håller med @Monstermom @tanten, det låter inte som ett hårddiskproblem. Har du provat att starta den i felsäkert läge och försöka föra över filerna till en extern hårddisk? Det är inte alls säkert att det fungerar men jag lyckades med det en gång när jag hjälpte en kompis med ett liknande problem.

Man kan också riva ur hårddisken och koppla den till en annan dator via en USB-adapter men det har jag aldrig provat:

http://www.webhallen.com/se-sv/dato..._sata_3gb-s_25-35_adapterkabel_med_natadapter

För att den adaptern ska fungera krävs det att det är en SATA-disk, jag vet inte om man kan få tag på adaptrar till IDE-diskar längre.
 
Jag håller med @Monstermom @tanten, det låter inte som ett hårddiskproblem. Har du provat att starta den i felsäkert läge och försöka föra över filerna till en extern hårddisk? Det är inte alls säkert att det fungerar men jag lyckades med det en gång när jag hjälpte en kompis med ett liknande problem.

Man kan också riva ur hårddisken och koppla den till en annan dator via en USB-adapter men det har jag aldrig provat:

http://www.webhallen.com/se-sv/dato..._sata_3gb-s_25-35_adapterkabel_med_natadapter

För att den adaptern ska fungera krävs det att det är en SATA-disk, jag vet inte om man kan få tag på adaptrar till IDE-diskar längre.
Jag får den att sega sig fram i felsäkert läge - det är redan testat. Så jag har lagt över en massa filer på ett USB och kört över i nya datorn.

Däremot verkar det som det är Outlook som har kraschat för startar jag det så stannar det.

Vore bra om jag kunde hitta på ett sätt att kopiera över mail och lägga över i nya datorn. Dvs utan att starta programmet....
Jag får googla...
 
Jag får den att sega sig fram i felsäkert läge - det är redan testat. Så jag har lagt över en massa filer på ett USB och kört över i nya datorn.

Däremot verkar det som det är Outlook som har kraschat för startar jag det så stannar det.

Vore bra om jag kunde hitta på ett sätt att kopiera över mail och lägga över i nya datorn. Dvs utan att starta programmet....
Jag får googla...

Nu är jag kass på Outlook eftersom jag avskyr det programmet men det här borde fungera (är ungefär lika som när jag kopierar min profil i Thunderbird):

https://support.office.com/sv-se/ar...ook-2010-0309027b-4e9e-4566-b7f9-40f064fd903e

Har du testat att installera en annan version av Outlook? Jag utgår ifrån att det går att göra utan att man förlorar profildata/mail.
 
Nu är jag kass på Outlook eftersom jag avskyr det programmet men det här borde fungera (är ungefär lika som när jag kopierar min profil i Thunderbird):

https://support.office.com/sv-se/ar...ook-2010-0309027b-4e9e-4566-b7f9-40f064fd903e

Har du testat att installera en annan version av Outlook? Jag utgår ifrån att det går att göra utan att man förlorar profildata/mail.
Ja allt har då hängt kvar när jag bytt dator och system och byter till platta o smartfån , men det man lagrat på hårddisken kan nog försvinna.
 

Liknande trådar

B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 897
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Helt plötsligt har min dator börjat gå såååå segt och jag som vill att det ska "gå undan" håller på att bli knäpp :angel: Som ett...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp