Snabbt!! Köpa ny dator!

B

BonnieS

Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)!
Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr och vi tar den på avbetalning. Den kan finnas på Mediamarkt, Siba eller Elgiganten (de affärer finns samlade typ bredvid varandra).
Jag behöver mycket minne på datorn, det ska vara en stationär. Jag har plats till en "större" dator, det ska vara en PC då jag inte gillar Apples saker.

Men jag hade tänkt 800GB-1000GB minne på hårddisken och sen finns det ju i Grafikminne också, men vad är det mer man "behöver".
Kan inte så mkt om just själva typ "hårdvaran" på datorerna.
Hur "stor" processor osv, den behöver ju inte vara skitbra för den ska ju gå på runt 5000-6000kr, jag ska inte titta på film på den och är typ bara på Words, Photoshop, Spotify och internet. Laddar inte ner något eller så men har i nuläget bilder på ungefär 100 GB så jag behöver mkt minnesplats och då har jag ändå rensat väldigt mycket!

Alla tips mottages och helst så snabbt som möjligt!

Jag hade tidigare en Dell (blev ca 12år, ominstallerades 3ggr och kunde ominstalleras en gång till för det vara lite som klyddade på den men annars hade den nog funkat inu, slängde den för ca 1år sedan), har en HP laptop (ca 11år gammal, pappa har kört med den på biltaket, bara några meter då men ändå, vi har gått på den, när den legat i soffan, och ja, inte direkt varit rädda om den och den funkar normalt inu, aldrig ominstallerad, behöver uppdatera webbläsaren men annars funkar den bra och min nuvarande är en 13årig Acer som tidigare använts av IF Metall i 12år och jag fick den förra året (när jag bytade mot Dell:en) och den använder jag nu men den kraschar snart.

Så jag har "bra" erfarenheter av de tre märkena. Skärm, tagentbord, högtalare, mus osv. behöver inte medfölja då jag gillar mina saker och vi har en typ helt ny skärm vi inte använder.

Vet ni om man kan använda Mac skärm på PC? Har en typ 4årig gammal plattskärm från Apple som inte använts då Mac:en gått sönder (efter använd typ 3ggr (2v) om året i 10år och sen i typ 6mån hos oss och den startar inte ens) och jag diggar skärmen men inte själva Mac produkterna haha. Men någon som vet det? Annars har vi ju såklart annan men skulle varit coolt med Mac skärm till PC xD
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

När man pratar om minne i en dator menas arbetsminnet och det verkar inte vara det du behöver mycket av. Ska du inte spela på den heller behöver du inte något avancerat grafikkort så vad den har i grafikminne är också oväsentligt.
I ditt fall är det nog viktigare att se över vad du inte behöver så att pengarna hamnar där du märker av skillnaden.
Du skulle bli mer nöjd med en ssd som systemdisk än 16 Gb i ram och ett dyrt grafikkort som du ändå inte använder.
Nästan samtliga färdigbyggda datorer idag har minst 4Gb i ram vilket är fullt tillräckligt. Mer än så kommer du inte märka någon skillnad av.
Det enda du verkar vara i behov av är en "stor" hårddisk även om ditt behov inte är extremt stort där heller. Externa hårddiskar är inte speciellt dyra så det går alltid att komplettera med en sådan om du behöver mer lagringsutrymme.
Är det inget alternativ att köpa från någon datorbutik istället?
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

Hej! Tack men vad är ssd? Haha, lite off på den fronten xD
Det jag i stortsett har på den datorn jag har nu (nästan allt minne fullt, hur det nu är möjligt) är PhotoFiltre (gratis typ dåliga PhotoShop), ett animationsprogram, bilder på ca 100-200GB om inte mer, helst några låtar också som man kan överföra till mobilen och sen ja typ det man "får med den" och installationer till det mesta, jag har även tänkt att installera Zoo Tycoon på den har en bränd version med alla tre "sorters" djuren men är inte säker än haha. Isf lägger jag över det på USB och sedan in på datorn.

Jag gillar inte externa hårddiskar då min förra fuckade sig rejält när jag bara skulle starta den, jag glömde att sätta igång den typ hälften av gångerna och nu är den typ lite överallt (inte sönder men kopplade bort den från datorn och nu ligger vissa sladdar här och själva "kontrollen" där osv) och den kostade ändå uppåt 2000kr. Så det tycker jag bara är jobbigt, kan den externa hårddisken vara igång dygnet runt så är det inga problem.

Annars kan man väll ha bilderna på USB-kort istället? Mer än hälften av mina bilder är från när hunden var valp, gamla hästarna osv. Alltså bilder man inte använder utan de bara finns där men ändå tar de nuvarande upp 63GB utav bilderna, alltså mer än hälften xD Så rättså onödigt.
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive
Kort sammanfattat är en ssd en hårddisk utan rörliga delar som är betydligt snabbare (och dyrare) än en traditionell hårddisk.
Det vanliga är då att ha en vanlig hårddisk som komplement där man lagrar foton, filmer och dylikt på.
Det du beskriver är ett perfekt tillfälle när man ska ha en extern hårddisk. Starta upp den, för över bilderna, stäng av den och ställ undan den.
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

Min förra externa hårddisk hade jag stående ovanpå den stationära datorn, stängde av och på vid behov. Dock dom nyare kan lämnas på konstant utan att dets tör datorn i uppstart verkar det som. Annars finns det en form av sparplats online du kan köpa in dig på, dock tror jag det krävs månadshyra för en sådan.

I övrigt har du en kompis som är duktig på datorer så rekomenderar jag varmt att ta med den på shoppingrundan.
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

Vad kostar en SSD hårddisk, eftersom vi behöver båda och kan ge typ 6000kr max så är det nog inget alternativ. Men jag har en extern hårddisk, vi lade över alla sakerna och enligt bruksanvisningen skulle man inte "koppla" den från datorn för då kunde den inte överföra alla "nya" filer och så, men behövs det egentligen? Vet inte vart den är nu.
Kan man bara inte ha en vanlig dator?
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

Ja, naturligtvis kan du köpa en "vanlig" dator. Med dom krav du har behöver du inte alls någon dyr dator.
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

En viktig sak du ska komma ihåg att hårddiskar ska man se som förbrukningsvara. De går sönder, frågan är bara när. Har du flera hundra GiB bilder så blir det rätt mycket förlorat när den går sönder.

SSD är trevligt men i din budget (och definitivt på "märkesdatorer", de sätter inte i sådana i billiga modeller) så får det inte plats. Överföringshastigheterna vid sekventiell skriv och läs är några gånger snabbare än mekaniska hårddiskar (beroende på modeller) men åtkomststiden, från det att datorn begär att något nytt ska läsas till det kommer in från enheten är en pyttedel av vad en mekanisk disk klarar. SSD är framtiden men kostnad per GB är idag och en bra bit framåt för hög för att konkurrera med mekaniska diskar om masslagring.

Att ta backup på sina bilder är idag lite jobbigt eftersom DVD är för smått (många skivor blir det) och man måste ha vettig kvalité på skivorna, brännbara blu-ray är ovanliga (dock har jag inte räknat GB-kostnaden mot DVD). Sen kommer man in på bandbackup men då talar vi företagslösningar. Så det som återstår är hårddiskar. En hårddisk som inte används KAN ju ge upp med tiden men den slits nog (större risk för haveri) om den är igång hela tiden.
Tänk på att köper man en extern hårddisk så är en privatkopieringsavgift ("kassetavgiften") inbakad, var det 80 eller 100 spänn som går in i kassan hos STIM?
Man kan gå runt det genom att köpa ett kabinett och en "intern" hårddisk (alla ser likadana under skalet) och montera ihop själv. Det är väldigt enkelt.
Men hur du än gör så rekommenderar jag att du ser till att det är USB 3.0 hårddisk. USB 2.0 är idag alldeles akterseglat i form av överföringshastigheter. Detta kräver också att datorn du köper ska ha USB 3.0 i några portar. Det borde vara standard men kolla verkligen det.
När man sen ska ta backup så tar man fram och kopplar in hårddisken och föröver det man ska (enklast med ett backupprogram som känner av vad som är nytt osv.). Att du plockar bort den från datorn gör ju bl.a. att om åskan tar datorn så kan hårddisken klara sig, är den inkopplad finns risk att den stryker med samtidigt som interna hårddisken.

Processorn: Här behöver du inget värsting och med den budgeten tror jag du måste nöja dig med en tvåkärnig (och jag ser inget stort behov av fler kärnor, det är seriös photoshop-arbete som mår bra av det om något).
RAM (internminne/primärminne/arbetsminne): 4 GiB ska du minst ha. Du har inte behov av mer men man hittar 8 GiB maskiner neråt 4000-strecket på billigaste ställena. Se till att operativsystemet är 64-bitars (utan undantag ska det vara så för 4+ GiB maskiner).
Grafikkort: Inga krav alls, inbyggt på moderkortet räcker.
Hårddisk: Bara välja själv. Skulle du behöva ännu mer internt utrymme så får det plats åtminstone en till som man kan montera själv.


Skärmen. Det ska mest troligen gå att använda Apple-skärmen, bara du tar reda på vilken/vilka anslutningar den har. Apple har kört ibland lite eget race med mini-varianterna av kontakter osv. Adaptrar finns väl oftast (men nu orkar jag inte tänka ut alla möjliga kombinationer). Vore väl om skärmen kräver displayport in (och inte accepterar en DVI/HDMI-signal genom displayport) som det kanske blir problem? Gillar inte Apple heller så håller inte närmare koll på dem.
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

Ehh..... Ja, det här med datorer hahaha!!
Det blev en HP Compaq för 4495kr på Elgiganten, med Office (Hem och Student) och Norton blev det ca 6000kr. Vi fick med skärm, mus och tangentbord så jag är nöjd.
Fotade typ "informationen" så skriver av den xD (Jämnförde på Elgiganten, Siba och Mediamarkt xP)
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
Processor: AMD E:450 Ducal-Core 1,65 GHz
Internminne: 4GB DDR3
Hårddisk: 1000GB
Grafikkort: AMD
Grafikminne: 949MB Delat

Såå, jag är nöjd med den änsålänge xP Har gillat HP länge men visste inte att Compaq var "HP" typ x)
Datorn heter Compaq CQ1000 PC om det gör någon skillnad? x)
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

Ja det är en dator jag tror du klarar dig med.
Processorn är den svaga här, serien är tänkt för netbooks och lite kraftigare. Men tittar man på prisjakt så blev det tunt i leden i den här prisklassen när man samtidigt krävde 1 TB hårddiskutrymme.


Compaq var egna, startades på 80-talet men 2002 köpte HP upp dem men behöll det som produktnamn.
 
Sv: Snabbt!! Köpa ny dator!

Jo, processorn var lite svag men den var bättre än de andra vi tittade på i samma prisklass xP
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 542
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 261
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: JEHL
·
IT & mobiler jag ska köpa en ny dator (ä n t l i g e n!) men har ingen kunskap alls om datorer. Jag avskyr att fråga de som jobbar i databutikerna...
Svar
19
· Visningar
1 155
Senast: lisa412
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp