Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Humöret blir allt bättre nu faktiskt. Hennes helbror och en syster med annan pappa ska enligt uppgift också varit kaxiga besvärliga i temperamentet periodvis (den ena värre än min), något som växt bort allt eftersom.

Med detta i ryggen har jag inte velat klart över om jag ska gå vidare med klinikbesök just nu eller inte. Rent fysiskt känner jag ju inga fel på henne (och högeröppnan har fallit på plats). Hon gör gärna det jag ber henne om. Hon är ju dessutom aldrig grinig så fort grimman kommit på eller man fått komma fram och klappa och klia lite, utan bara just lös i hagen. Om man inte har äpplen med sig förstås, då är hon väldigt inställsam... ;) Jag tänker som så att om ett fysiskt eller psykiskt problem finns så borde problemen finnas i botten i allt hon gör. Är hon grinig för att hon har ont eller har hormonproblem tycker jag att det borde skina igenom åtminstone lite vid hantering eller ridning. Så jag fortsätter lite varligt och försöker vara så känslig och inkännande jag kan. Känner jag mig fortsatt osäker blir det definitivt vet-utredning.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Kanske du skrev det, men får hon fri tillgång på mat? Tänkte bara på magsår. Men nu tror ju jag förståss att alla hästar har antingen magsår eller fång..:cautious: Vår ponnydam blev surare den här tiden förra året, i samband med pälssättning samt mörkare tider. Hon fick en behandling med magsårsmedicin och fri tillgång.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Kanske du skrev det, men får hon fri tillgång på mat? Tänkte bara på magsår. Men nu tror ju jag förståss att alla hästar har antingen magsår eller fång..:cautious: Vår ponnydam blev surare den här tiden förra året, i samband med pälssättning samt mörkare tider. Hon fick en behandling med magsårsmedicin och fri tillgång.

I nuläget äter hon i princip bara grovfoder som över sommaren består av bara gräs för att sen fasa in hö/hösilage när inte gräset räcker till. Vi har haft (och har i år med) såpass bra grovfoder att det känts meningslöst att lägga till kraftfoder. Hon går även på lösdrift vintertid. Så hon är inte den "typiska magsårshästen". :) Hade faktiskt en med magkatarr (inga blödande sår i alla fall). Han blev dock inte sur och grinig. Han blev ledsen. :( Å andra sidan tror jag inte han fick generna där "arg", "sur" och "grinig" sitter. Han har bara lägena "bekymmersfri", "glad", "gladare", "jättejätteglad", "uppåt", "genomlycklig", "lycksalig", "euforisk" och "dödssjuk".
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Både idag och igår har hon glatt kommit och mött mig i hagen både före och efter ridning och obekymrat tiggt om lite uppmärksamhet, och hela veckan vart om och kring mig i hagen om än inte ända inpå. Däremot har hon tydligen sökt upp min syster i hagen och varit så hotfull att hon valt att ta betäckning bakom en annan häst. Jag har funderat mig blå över om jag kan se något samband. Det kanske är lite rang-osäkerhet trots allt? Kan inte se några jättegrejer, men överhönset i flocken har haft mindre tålamod med henne än vanligt/de andra sen ett tag tillbaka. Jag har aldrig sett henne grina illa mot överhönset någonsin. Men jag bor ju inte i hagen heller. Mamma häst har hon alltid haft ett komplicerat förhållande med, men mamma har alltid bestämt och hon gör fortfarande som mamma säger.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp