Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

M

Marvla

eller något liknande... Har haft honom i ca två år och ridningen har under den här tiden gått framåt på ett positivt sätt. Han har satt mer muskler och blivit mer och mer lyhörd. Han orkar bära sig själv och går att samla bättre och bättre. Under hösten har han verkligen känts jättefin!

Nu, den sista tiden, har han alltså börjat med något som liknar rollkür! Han krullar ihop halsen, går mycket bakom lod och tar nästan inget stöd på bettet. Han blir helt reglerbar i böjning i båda varven och jag känner hur ryggen välvs upp som en båge. Han smaskar på bettet och verkar jättenöjd över situationen. Han är väldigt lyhörd och lyssnar jättebra på halvhalter och har samtidigt framåtbjudning. Med andra ord allt man kan önska förutom just nacken/halsens krökning... Jag blir helt konfunderad. Samtidigt som det är jättetrevligt att rida i den formen så vet jag ju att det inte är rätt... Kan en häst jobba rätt men ändå fel? Någon som har några kloka råd och teorier om det här? Min tränare har inte sett honom utföra sina nya moves än;), men kommer inom de närmsta dagarna och beskådar underverket:eek:

Inget har för övrigt ändrats i varken mitt ridsätt eller i utrustningsväg. Han går på vanligt tredelat bett.
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Tandproblem, är min spontana tanke. Om det kommer plötsligt och inget annat har ändrats nyligen..
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Tänderna är kollade och raspade på klinik för ca 10 månader sedan, men det kan ju förstås ha tillkommit något sedan dess. Tycker dock att han borde visa mer obehag om han har ont?...
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Menar du verkligen som rollkür? För det är extrem böjning där och jag har otroligt svårt att tro att hästar självmant lägger sig i den ganska brutala formen.

Att hästen däremot helt plötsligt knäpper av och och inte går fram mot bettet tyder ju på att något är galet. Hästen tänker ju inte riktigt framåt då.

Bakom lod kan man arbeta en häst i men då gör man ju också oftast det ganska så medvetet oftast, hästen ska liksom vara följsam. Vill man plasera nosen längre fram så ska det fungera, vill man ha en rundare form ska hästen följa med även där, men framförallt så ska den söka sig framåt. Gör den inte det arbetar den inte på rätt sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Menar du verkligen som rollkür? För det är extrem böjning där och jag har otroligt svårt att hästen självmant lägger sig i den ganska brutala formen.

Jag tror inte det är riktig rollkür, men något som liknar det? Jag hinner inte se tydligt själv i spegeln hur långt in han egentligen går med nosen i bringan, men jag känner ju hur han "krullar" ihop sig. Det hela gör mig som sagt jättefundersam. Jag vet inte hur jag ska rida - eftersom det samtidigt känns väldigt trevligt. Han blir ju plötsligt jättelättriden och jag kan hålla i tyglarna som om det vore sytrådar. Det känns ju också som att han arbetar ordentligt med ryggen :crazy:
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Är det inte så att det du upplever är att hästen faktiskt bär sig själv?

Enjoy! :)
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Är det inte så att det du upplever är att hästen faktiskt bär sig själv?

Enjoy! :)

Åh vad jag önskar att du har rätt! :D Vore det inte för att det känns som att han "krullar" ihop sig, så känns ju allt annat sååå bra :) Har försökt med fler halvhalter och att lyfta händerna för att få upp huvudet på honom, men då plötsligt så tappar han det mesta av ryggaktiviteten och känns mer spänd.

Ber till högre makter att du har rätt och att det bara handlar om att det är jag som inte upplevt rätta känslan förut :)
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Jag tror inte det är riktig rollkür, men något som liknar det? Jag hinner inte se tydligt själv i spegeln hur långt in han egentligen går med nosen i bringan, men jag känner ju hur han "krullar" ihop sig. Det hela gör mig som sagt jättefundersam. Jag vet inte hur jag ska rida - eftersom det samtidigt känns väldigt trevligt. Han blir ju plötsligt jättelättriden och jag kan hålla i tyglarna som om det vore sytrådar. Det känns ju också som att han arbetar ordentligt med ryggen :crazy:

Nej, som worthless skrev ska du kunna variera formen det är inte hästen som ska lägga sej nånstans och sen går där. Den drar sig undan bettet och krullar ihop sej gissar jag.

Mitt första fullblod för 25 år sen var en sån som gjorde det, jag tyckte han var jättetrevlig att rida, och fattade inte när folk sa att han inte arbetade ärligt:angel: Jo sen fattade jag, med hjälp av en bra tränare:laugh:

Så du får nog hjälp av tränaren. Men har du ändrat något nyligen? Bett, hjälptyglar eller liknande? Annars har han kanske fått lite tandproblem för han tycks ha ändrat någon strategi för undvikande.

Lindisen:

Är det inte så att det du upplever är att hästen faktiskt bär sig själv?

Enjoy!

Nej knappast, det kommer inte som vinsten på en trisslott direkt;)
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Har aldrig använt någon form av hjälptyglar och har inte ändrat något på hästen - förutom frisyren (relativt nyklippt) ;)

När jag travar av så går han lågt och söker sig neråt, utan något vidare stöd på tygeln. Jag vet inte om jag kan påminna mig om att jag ridit en häst som gjort på det här viset tidigare, men jag hade nog haft den föreställningen i min värld att hästar som "krullar" ihop sig inte arbetade med ryggen. Jag kanske är helt ute och cyklar... Jag är som sagt var ganska förvirrad just nu :D
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Mitt sto gjorde något liknande när vi presis köpt henne, men hon knäpte av i halsen fel och var en muskelspänning som satt långt in i ena musklen (kommer dock inte ihåg vad den hete) Men hon blev "lymfad" runt nackområdet och hon började gå skit bra! Det är en extremt bra maskin som fungerar som näs sprej för musklerna. Det är en extremt bra maskin som kan ta bort väldigt mycket, så som gallor, atros, gaffelbandskador, hovbölder m.m
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Är det så att han krullar ihop sig pga obehag med tänderna/i munnen så borde ju ett hackamore göra skillnad.
Verkar ju konstigt annars att han plötsligt skulle ändra sig så mycket utan att något är fel? Hoppas du hittar vad det är!
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Eftersom han blir mer lættstyrd så kan han ju inte knæppt av i nacken.
Går en hæst bakom hjælperna ær den ju jættesvår att styra och få kontakt med.
Han søker sig ju också neråt nær du lenger tygeln vilket tyder på stød av bettet fasst ett lett sådant.

Jag tror din hæst børjat anvænda ryggmusklerna mer med bakbenen mer under sig och balanserar upp med en mer krøkt nacke.
I tævlingssammanghang ær nacken lika krøkt fasst i en høgre form derav går hæsten inte længre bakom lod men det krævs en mycket stark hæst før att klara den formen.

Som regel ær det ryttaren som medvetet ska rida sin hæst in i den form den ønskar men å andra sidan finns det ju många som menar att kommer bara bakbenen in så kommer det dær framme av sig sjælv som i erat fall.

Tænk på att variera formen under passet bara så tror jag det blir bra.
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Jag tycker det låter mer o mer som en typist häst som knäppt av i nacken. Även dom hästarna kan vara lätta att styra och man kan luras att hästen har framåtbjudning pga att den helt enkelt bara springer.

Jag har ridit många hästar som knäpper av i nacken och känns underbara att rida fast hästen övht inte jobbar alls. Hästar är bra på att komma undan hjälper utan att ryttaren är medveten om det, det är ju därför man har en tränare.

Och med tanke på att det är så extremt hästen drar sig undan från bettet så har jag väldigt svårt att tro att den arbetar rätt.
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

De är inte så att han lägger tungan över bettet?
Då kan man få sytrådskänsla och dom vill inte ta stöd.
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

har du provat att byta bett, kanske rida på bettlöst? eller bett nån kolla när du rider så att de verkligen ser ut så som du känner? Kan du tömköra? prova o se om du får fram samma sak där.
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Det beror på hur gammal din häst är, men min unghäst som hade inflammerade fickor behövde jag ha ut tandläkare åtminstone en gång i halvåret för att rensa och spola, det kan hända ganska mycket på 10 månader.
Prova att rida bettlöst, är det skillnad då så är det väl ganska troligt att du antingen är för hård i handen eller så har hästen ont. Eftersom du inte har märkt av problemet tidigare är det senare mest troligt.
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

En häst som dyker kan behöva mycket uppresande tygeltag. Har fått rida en femåring som dyker totalt i formen, uppresande, uppresande och uppresande...
Men det känns som om du borde ha prövat det men ja :)
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat med rollkür!

Vad händer om du ber om mer frammåtbjudning och trycker på ordentligt, stöder hästen mot bettet då eller har du fortfarande inget i handen? "försvinner" fortfarande bettkontakten även fast du tydligt ber om att den skall söka sig frammåt så låter det som att den flyr undan signalerna, annars kan det vara så enkelt som att hästen bara bär sig själv men tappar stödet i handen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp