Bukefalos 28 år!

Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

A

anjo645

Hej alla!
Behöver vettiga råd om hur jag ska göra för att få min häst till att sluta stegra sig när jag rider.:confused:

Tacksam för alla svar.:)
OBS!
hoppas att detta är rätt tråd?:confused:
annars får ni flytta mig.:)
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Varför stegrar den? Protest? Har den ont någonstans?
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

kl
tänk igenom vid vilka situationer han reser sig... kanske klämmer sadeln vid en viss rörelse/moment, kanske har han ont eller så kräver du för mkt av han så han protesterar...kolla igenom både honom och utrustning! ta hjälp med det om du inte kan sånt själv...lycka till:)
ps. jag skulle inte rida mer förän jag visste vad som är fel...skulle promenera, tömköra osv istället...
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Du kan försöka att förböja och snurra honom runt,runt. Ta tex vänster hand ner bak vid din skänkel och skänkla honom runt. Försök göra det så fort du känner att han tänker gå upp! Detta verkar vara ett sätt som funkar på många. Hoppas du blir av med problemet!
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Ta med dig ett rått ägg när du rider, (sen hur lätt det är att ha me är en annan sak) När hästen sen stegrar knäck ägget mellan öronen på hästen. Om det funkar eller ej har jag ingen anning om. Det var en som berättade det för mig för ett tag sen. Det ska vara så att hästen tycker det känns väldigt konstigt när det rinner något mellan öronen och ner över huvudet. Så har som sagt ingen anning om det funkar eller hur hästen reagerar. Men hade varit kul att veta om det funkar :)
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Ta med dig ett rått ägg när du rider, (sen hur lätt det är att ha me är en annan sak) När hästen sen stegrar knäck ägget mellan öronen på hästen. Om det funkar eller ej har jag ingen anning om. Det var en som berättade det för mig för ett tag sen. Det ska vara så att hästen tycker det känns väldigt konstigt när det rinner något mellan öronen och ner över huvudet. Så har som sagt ingen anning om det funkar eller hur hästen reagerar. Men hade varit kul att veta om det funkar :)

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur man bär sig åt för att lyckas med detta... Känns som man hellre försöker klamra sig fast än att fumla med ett rått ägg:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Det har jag ingen susning om, har som sagt ej provat det själv. Har ingen häst som stegrar för tillfället. Risken är nog att man råkar ha sönder ägget på sig själv. :rofl: Man får vara lite snitsig. Men hade vart väldigt kul att veta om det fungerar eller ej
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Ska absolut ha kameran redo när Anjo645 testar detta:rofl:
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Ta med dig ett rått ägg när du rider, (sen hur lätt det är att ha me är en annan sak) När hästen sen stegrar knäck ägget mellan öronen på hästen. Om det funkar eller ej har jag ingen anning om. Det var en som berättade det för mig för ett tag sen. Det ska vara så att hästen tycker det känns väldigt konstigt när det rinner något mellan öronen och ner över huvudet. Så har som sagt ingen anning om det funkar eller hur hästen reagerar. Men hade varit kul att veta om det funkar :)

Hmmm. Ärligt?
Det här är en klassiker, i alla fall för djurmisshandel. Förr gjorde man som så att man hade en glasflaska med någon typ av vätska i. När hästen sedan stegrade sig slog man flaskan i huvudet på den,´poängen var att flaskan gick sönder och innehållet rann ut över huvudet på hästen. Hästen skulle då tro att han spräckt skallen och aldrig mer stegra, utan hålla huvudet lågt för att inte slå i huvudet igen.
Bra idé va?

Vad gäller ditt problem. Häng aldrig kvar i tygeln när hästen reser sig, ställ dig i lättsits och greppa manen, annars kan ni slå runt. När hästen landat rid i en snäv volt, då tappar han balansen som krävs för att resa sig. Men har han redan hunnit resa sig, gör så lite som möjligt så att du inte stör hans balans.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Du måste ta reda på varför den stegrar sig...har den ont, är den ovillig, respekterar den dig inte, är du rädd, osäker el dyl...det finns alltid en anledning till varför hästar beter sig och det är omöjligt att veta för andra än den som har med hästen att göra.

Hästar signalerar alltid tydligt om nåt är fel...
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Och vart har man ägget under resten av ridturen när man inte ska kasta det på sin häst? I bakfickan?:angel:
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Och vart har man ägget under resten av ridturen när man inte ska kasta det på sin häst? I bakfickan?:angel:

:rofl: :rofl: :rofl: är man så dum så...
tycker inte man ska ge såna råd som getts här INNAN man vet om hästen är kollad...faktiskt:( *allmänt menat o inte mot dig:)*
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Hej alla!
Behöver vettiga råd om hur jag ska göra för att få min häst till att sluta stegra sig när jag rider.:confused:

Tacksam för alla svar.:)
OBS!
hoppas att detta är rätt tråd?:confused:
annars får ni flytta mig.:)

alltså....
hästar stegrar när dom vill komma undan, vill slippa obehaget....
kan det vara så att sadeln inte ligger 100%
kan den vara trasig i lederna?
kan den ha ont i munnen?

fundera om du kan hitta ngt sammband... men jag tycker att nummer 1. måste vara att be en vet. kolla pållen utförligt!
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Jag undrar om han är öm i ryggen eller att det är munnen som spökar. Ska prova rida med hackamore, som Vet. rekomenderade tidigare.

Ska gå igenom hela hästen i kväll när jag är där.
Det är så olykligt för det var min dotter som red han, och blev jätte rädd.
Det kan ju vara så att han testar henne oxå, men det är ju obehagligt ändå, det kan ju hända så mycket.

Tacksam för mera råd.:banana:
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Hur är hästen annars? Jag har en häst som är väldigt nervig och pigg men väldigt snäll hon började också att stegra sig det blev värre och värre. Har din häst visat ngt annat den inte gillar för min började krångla med lastning ville inte bli tränsad borstad ja allt som hon innan älskat eller gjort utan problem.. jag åkte in till kliniken och det visade sig vara ledinflammationer i båda bakknäna:cry: . trodde också det var tänderna först då hon var vass och vi åtgärdade det men det var bakknäna som spökade. Så mitt tips är att åka in och kolla upp hästen så allt står rätt till för hästar gör inget utan orsak det är min uppfattning. Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Min gjorde så med den sadel hon kom med, har nu slutat - om jag inte får för mig att prova en sadel som inte passar...
Tror inte hästar gör så utan anledning.
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Min valack stegrade sig inte utan hoppade med frambenen och det berode på att han inte ville göra som jag ville nu har han slutat med det men jag rider efter hans humör. Kolla vad det är som han inte vill och kolla sadeln och om han får för mycket kraft (min polle blev knasig av havren). Hoppas det löser sig :rofl:
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Som många skriver, kolla upp hästen så den är okej och att utrustingen sitter bra. Att hästen inte blir pressad till att göra något som den inte orkar eller inte förstår

Sedan kan jag bara ställa mig i kön att snurra hästen!
Antingen att man hinner snurraden precis innan den reser sig, eller precis när den har landat. Snurra några varv (obehaglit för hästen), sedan fortsätt att rid som om inget har hänt!

Allt annat som att välta hästen, kasta vatten ballong eller ägg mellan öronen, eller spöa den mellan öronen går fet bort. Det är metoder från stenåldern när folk inte viste bättre!
 
Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Som många skriver, kolla upp hästen så den är okej och att utrustingen sitter bra. Att hästen inte blir pressad till att göra något som den inte orkar eller inte förstår

Sedan kan jag bara ställa mig i kön att snurra hästen!
Antingen att man hinner snurraden precis innan den reser sig, eller precis när den har landat. Snurra några varv (obehaglit för hästen), sedan fortsätt att rid som om inget har hänt!

Allt annat som att välta hästen, kasta vatten ballong eller ägg mellan öronen, eller spöa den mellan öronen går fet bort. Det är metoder från stenåldern när folk inte viste bättre!

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp