Ponny som vill ut ur paddocken

Thathorse

Trådstartare
Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat utbilda henne. Hon kan grunderna så hon vet hur man svänger osv men ibland blir hon som en fjording. Hon kan få för sig att vända åt ett annat håll och får hon inte som hon vill då så kan hon stegra. Samma när vi går mot/förbi utgången.. då drar hon ut allt hon kan och stannar ja henne så stegrar hon. Hon är ju inte heller van med att ridas själv så kanske är det?

Kan det va att hon att det är tråkigt att trimmas i paddocken? Eller behöver jag bara ge henne mer tid. Är så rädd att problemet ska förstoras då planen var att hon skulle bli en ridskoleponny då hon i övrigt är jättesnäll och hade passat perfekt som det.
 
Jag hade försökt att träna ponnyn någon annanstans än i paddocken. Det går ju att träna samma saker på grusvägar, skogsstigar osv. Det brukar vara roligare och gett bättre framåtdriv att ”vara på väg någonstans”.

Orsaken till beteendet är säkert som du säger att ponnyn tycker det är tråkigt, inte får ut något positivt av övningen och/eller ogillar att vara ensam. Hitta det ponnyngillar att göraoch använd dig av det i träningen!
 
Håller med, ponnyn verkar ha fått lära sig att paddockridning är tråkigt och jobbigt. Det kanske inte har varit så roliga och stimulerande arbetspass med de små barnen som ridit henne tidigare? Och inte så tydliga regler heller, utan vill man gå iväg så går det bra att göra det. Tydliga regler, mycket beröm och roliga övningar i padocken skulle jag satsa på, så att hon lär sig att det är kul att vara där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 212
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 417
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 986
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp