Hjälp min häst ser inge kul ut...

B

**BORTTAGEN**

Har precis köpt en ny häst och hon ser inte så kul ut i hullet alls. Stor mage, takig över rygg och kors och man känner revbenen lätt.
Hon är ett halvblod och väger 650kg. Ska tränas lätt under hösten.

Värdena jag har på mitt hö är:
MJ: 7,9
smrp: 37
Ca: 2,4
P: 1,8

Om det går vill jag att hon ska äta fibergi eller krafft men går det inte får vi ta vad som går.
Kan nån snäll själ hjälpa mig ?
 
Är du säker på 650 kg?Det låter VÄLDIGT högt för att vara i underhull???

(Man kan lura sig himla lätt och gissa fel på ganska många kilo. Till och med veterinären kan göra det. Kompisens stor och grova halvblod som var rejält betesfet svor veterinären på att han måste väga 700 kg. Ställde honom på vågen och det var närmare 650 än 700. Och då är han strax under 1.70, grov av gammal modell och som sagt var FEEEET)
 
Väger den verkligen 650 kg? Fastän den är i dåligt hull..? Det skulle vara bra om du kunde uppge mankhöjd på hästen och vilken typ hon är, högställd/smärt, eller lite mer grövre och lågställd i sin kropp?

Hur mycket kommer du att rida? Hur många dagar i veckan och hur hårt? Tränas lätt betyder ju olika hårt beroende på vem som säger det. ;) Vad hästen bör ha för träningstillägg är det jag är ute efter. :)

Vad har du för magnesiuminnehåll i ditt hö?

Jag kan redan nu säga att Krafft lusern hack är ett bra val att fodra din häst med- inte enbart, men 1 kg eller så. Du behöver ganska mkt protein i de krafftfoder du ska stödfodra med, och Fibergi har inte några direkta proteinprodukter, man får ju även ta hänsyn till mineralerna.

Vill du fodra med soja eller vill du ge kraffts proteintillskott (breed el. protein)?

Lydia länkade till min foderhemsida, du kan ju alltid prova att räkna lite själv! Men, jag hjälper dig om du vill.

MVH Nina
 
Hehe, jag har tom hunnit konstatera att om den har 650 kg som idealvikt och får 20% träningstillägg så blir det bra med 8 kg hö och 0,8 kg breed *visslar* Men det beror ju helt på magnesiuminnehållet i höet det =)
 
:eek: :smirk: Men det blir nog allt bra billigare att ge lusern, soja o havre/fibergi t.ex.. :cool:
 
Beror nog på vad hon får ge för havren och vad fibergin kostar. Men jag har svårt att tro det inte skulle bli billigare nej. Men jag orkar inte engagera mig för att få göra om alltihop, utan jag kollade på var den hamnade med höet och insåg med en blick att det som saknades av energi och protein var strax under ett kg breed, och 0.8 kg visade det sig vara =)

Men mer tänker jag inte räkna innan jag fått veta magnesiumet. Så det var egentligen ren tur att jag såg på siffrorna att det var ganska exakta för breed =)

(Fast vadå, hon VILLE ju ge Krafft eller fibergi ju, Och breed är ju kraft *s* Skulle det vara BILLIGT med? =))
 
:rofl: Ja men Breed kostar ju 8,67/kg..! Lusern kostar 4,8/kg och soja 5,53/kg. Men jag tror jag vet vad det är- du har blivit blind för krafftfoderkostnader nu när du resignerat till att köpa DYRA färdigfoder... :cool: Fast du skulle ha kvar Breed ändå eller? Trots Mg..? I väntan på nytt grovfoder? :confused:
 
Nejdå, inte blind, så långt har det inte gått än. Men sure, breed börjar framstå som billigt. Främst för det finns 3.5 mil bort och inte 15 mil bort.. ;) Men D&H Creep Pellets kostar 8.95 kr/kg och passar bättre. Fast 15 mils resa. (Täby). Hade dock bestämt mig för det, men nu så står jag kvar på breeden tills jag vet vad det blir för grovfoder. Får väl lita på att det där Mg-överskottet inte är någon fara.

Köper jag t ex D&H nu så¨kan jag ge mig FAN på att det inte passar med ev nytt grovfoder liksom. Och SÅ kul är det inte att åka 30 mil bara för att köpa foder =/ Sen blir det dyrare med det ändå. Går 1 kg breed, 1.1 kg soja och 0.3 kg lucern nu, förutom höet. Går 1.8 eller vad det var av D&H. Men vafan, fungerar det så är det ju värt det, men jag vill inte köpa det för att sen stå med 75% av en säck kvar som jag kan mata fåglar med typ ;) Breeden kan jag ge valacken i värsta fall (har provräknat lite och typ 200 gram breed kan jag byta ut havren mot)

Fast valacken har gått upp med expressfart under vilan..ooops..

Försöker fö få tag i min foderbonde men någon sitter och babblar i hans telefon och har gjort lääänge nu *sucka*
 
Okej är det på det viset. :smirk:

Jag tror att det är viktigare för din lillflicka att få i sig nog med proteiner och gilla maten, än att det blir Mg överskott.. Dock så är väl inte det jättebra kanske, man vet aldrig. Du kan inte höra med ngn agronom då? Gammeln visste ju tydligen numret till Christina Planck! :eek: :smirk:

Hoppas bonden lägger på luren nån gång då, annars får du väl knata upp och banka på dörren hans. :devil:
 
Var ju en agronom jag pratade med. Skrev ju tom ett inlägg om det. De räknade ju mineralbehovet högre dessutom, enligt någon europeisk norm. Men enligt henne var Mg-överskottet ingen fara, så jag får väl lita på det då...

Än är det iofs ingen fara med just Mg-överskott, hon äter så jäkla dåligt med hö iaf *sucka* Så kvoterna är helt åt helvete, men men, det blir bättre för var dag.

Haha, knata upp till bonden kan bli svårt, han bor 8 km härifrån ;) (Grannböndernas foder skulle jag inte ens strö maed...). Men jag fick tag på bondens son (är det oroväckande att han visste precis vem jag var fast han aldrig träffat mig??? *s*), som skulle be bonden ringa när han kom in igen..
 
Vilken fin sida du har Nina! Måste dock be dig ändra en sak för jag tror inte att Krafft Sport endast innehåller prot: 7!! :crazy: :angel:
 
Glömde ju

Missade helt att skriva ut magnesium värdet men det är 1,4.

Är inte helt säker på att hon väger 650kg. Jag jämförde med en annan häst i stallet som är vägd men jag kanske tog i lite men hon väger minst 600kg iaf. Hon är 168 cm och en ganska rejäl häst. Ganska grova ben och sådär.

Hon ska ridas 4-5dagar i veckan ungefär 30-40min gång. Lite längre en gång i veckan då det är hoppträning.

Jag ger nog hellre soja än krafft breed, men går det att ge det lite billigar färdigfodrena så går det bra men det typ grund eller så.
 
Re: Glömde ju

600 kg, träningstillägg 20%

8 kg hö
0,4 kg betfor
0,4 kg soja
1 mått dikalciumfosfat

Ger:
72,84 MJ, 474 SRP, 31,14 Ca, 22,64 P och 11,64 Mg

Kvot SRP/MJ 6,51
Kvot Ca/P 1,38
Kvot Ca/Mg 2,68

Bara ett snabbt förslag, hinner inte räkna så noga nu. Men det var lite trix att få Ca/Mg-kvoten att bli tillräcklig.

Kan räkna ihop något annat sen om du vill.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 143
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Ny på forumet men hängt med och läst ett tag utan medlemskap. Behöver hjälp och råd då min häst går inte upp till målvikten trots att...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 872
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 302
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp