Bukefalos 28 år!

Hjälp min häst stegrar!

Linnzay

Trådstartare
Hej! Nu är det så att jag har en liten 4 åring på foder och på senare tid ( ca 2 veckor tillbaka) har hästen börjat stegra och vända om när jag ska passera hagarna påväg in i skogen och enda sättet att komma in i skogen är att hoppa av och leda henne förbi hagarna. Sen kommer problemet såfort jag hoppar upp i sadeln igen! Hon reser sig rätt högt ibland , gled/trillade av 2 ggr vid senaste ridpasset , och nu är jag halvt livrädd att hon ska resa sig igen, hon reste sig så högt att jag farade för mitt liv ett tag!

Hästen i sig är väldigt social men kan stå inne själv osv , men såfort vi ska förbi dessa hagar eller rida in på en väg hon inte vill gå in på så stegrar hon , och hon vet att hon har kontroll över mej då. Sen om jag hoppar av är hon underbarnet själv. SNÄLLA HJÄLP!! JAG KAN INTE RIDA UT SJÄLV!! :(:confused::cry:
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Din häst är fyra år. Kanske är hon inte mogen att ridas ut själv än? Prova att ha sällskap några månader till och kombinera med att leda henne de gånger du går ut ensam.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Undvik den situation där hon reser sig, det kan bli farligt och det kan också bli en vana för hästen. Jobba med det du klarar av och som går bra, hon är ju väldigt ung. Och ta gärna hjälp av någon som har erfarenhet av unga hästar!
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Det enda man kan vara säker på är att om du blir rädd och ens tänker tanken att hästen har tagit över så har den gjort det. Det går inte att lura djur. Lyssna inte om du får råd som att "du måste visa vem som bestämmer" om du själv inte känner att du gör det. "Visa inte att du är rädd" är det dummaste råd jag vet : )

Från hästens sida så är min erfarenhet att olater som tex obefogad rädsla är ett tecken på att hästen känner att den måste ta över och sköta riskhanteringen.

Jag tycker inte man ska skämmas för att be om hjälp med att ha med sig en äldre häst för att göra rutin av uteritten och försöka att inte göra så stor affär av det.

Och träna för hand med läskiga saker i övrigt, för att bygga upp förtroendet er emellan. Övningar som är nya och konstiga för hästen men där du känner dig trygg och kan visa att du betyder trygghet.

Men, om hästen blir dum så ta hjälp! Hästar kan vara väldigt snabba på att lära sig ovanor!

Lycka till!
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Undvik den situation där hon reser sig, det kan bli farligt och det kan också bli en vana för hästen. Jobba med det du klarar av och som går bra, hon är ju väldigt ung. Och ta gärna hjälp av någon som har erfarenhet av unga hästar!

Bra kort svar! : )
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

PS. Kolla tänder, bett och sadel. Ont i munnen eller ryggen leder ofta till protester som tex att de stegrar sig. Särskilt i kombination med att de ska utföra en övning/träning som de spänner sig lite inför.
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Vad säger ägaren till hästen? Om jag vore ägare skulle jag uppskatta att fodervärden hörde av sig om den fick sådana problem.
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Jag hade kollat om inte hon hade haft ont någonstans, hon växer fortfarande och en unghäst växer ur sin sadel på bara några månader. Den kanske klämmer?
Jag hade också testat att ta med mig en äldre häst att rida bakom, kanske förstår hon då att det inte är så farligt att gå förbi :) Som asa_olander sa så är det inte fel att be om hjälp eller att bli rädd, det är bra reaktioner att känna rädsla för då förstår du allvaret med att sitta på en stegrande häst!

Jag kan berätta om en sak jag hörde från en gammal stallkamrat, hon hade haft häst sen barnsben och hon var bra på hästhantering. Hon berättade att när hennes häst var i tre års ålder så stegrade den sig ibland också, men hon hade inte ont utan gjorde det bara för att ta över ledarrollen, skrämma sin ryttare. Då slog hon henne med en knytnäve mellan öronen på hästen, inte hårt, utan bara som om du skulle slå dig själv med en knytnäve i din andra hand. Jag vet inte riktigt hur bra det är men hästen slutade med det. Nu säger inte jag att du ska smälla till din häst på ett sånt vis, men det var iallafall en erfarenhet jag fick höra när jag stod på det stallet :) denna kvinna var emot våld och sånt till häst men hon tyckte att om hästarna var alltför jävliga ibland så behövdes en smäll för uppfostran, det hade hon fått lära sig av de gamla bönderna när hon var liten.
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Jag har informerat hennes ägare , men anledningen till att jag har henne på foder är att dom inte har tid för henne just nu eftersom dom jobbar borta 2 veckor i taget , så jag får vänta tills hon kommer tillbaka från jobbet så hon kan rida henne själv.
Har inte kollat henne nånstans ang. smärtor eftersom hon endast vid exakt samma ställe försöker resa sig , eller när hon inte vill gå in på en väg o drar mig motvilligt mot det håll hon föredrar. Så jag har uteslutit att det är smärtrelaterat eftersom jag kan sitta o skritta på henne o precis när vi ska passera den sista hagen så vänder/reser hon sig om.

Min kompis som har mer unghästvana än mig satt upp för 2 dagar sen och tjurade med henne , hade även stigläderrem runt halsen på henne , och med lite motvilja o min kompis , is i magen så gick hon fram , med 2 hästar i släptåg. Det verkar för mig som om hon är inne i en testa fas eftersom jag undvikit att få fram henne när jag sitter på , utan har hoppat av och lett henne. Hon kanske tog detta som en "vinst" och har därför bara gjort det när jag sitter upp. :S
Tack för era svar!! :)
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Jag tycker nog du skulle kunna testa att tömköra hästen lite ute. Alt gå bort med hästen och rida hem.

För en ung häst kan det vara läskigt att bege sig ut ensam i skogen. Och då du sitter på har den inget stöd. Nu har hon lärt sig att det funkar att skrämma av dig.
Att ha en annan häst som draghjälp eller göra som jag skrivit ovan tror jag är bäst.
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

jag har bara hört hur man kan göra då när unghästar stegrar vid uppsittning, och det är att ställa hästen inåt så har den inte möjligheten till att stegra.. vet inte om det funkar men kanske värt att försöka om det bara är dumheter.. mitt äldre sto stegrar ibland vid ridning när hon är osäker och då ställer jag henne rätt rejält och då har hon ingen möjlighet att stegra.. så på henne funkar det..
 
Sv: Hjälp min häst stegrar!

Som andra sagt tidigare:

1. Led hästen "ut" och sitt bara upp och rid på hemvägen. I början kanske du bara rider de sista metrarna till stallplanen, sedan kan du vartefter utöka att du sitter upp tidigare och tidigare.

2. Rid ut med sällskap.

3. Ta med unghästen som handhäst lite.

4. Tömkör, gärna med en medhjälpare i början som kan gå där framme och hjälpa hästen på traven om det behövs.

5. Glöm inte att ge henne viloperioder, hon växer och utvecklas som häst, hon kan behöva lite ledigt för sånt ibland.

6. Se till att alltid förebygga, så att ni inte hamnar i konflikt. Känner du minsta antydan till tveksamhet från henne, gör mjukt halt, sitt av, gör ingen stor grej av det, och bara led hästen en bit. Led henne gärna en bit fram bredvid dig, så att hon är "med" och inte bara åker med i din svans så att säga.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
419
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp