HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Omorfia

Trådstartare
Har varit på djursjukhuset med andra katten idag och mest sannolikt har hon herpes i ena ögat :cry:

Vad fan gör jag nu?? Hon är allt jag har och det enda jag ser när jag läser om herpes hos katt är bara elände och död. Det knäcker mig totalt :cry::cry:

Kattens historia:

Fick henne som liten källing för 9 år sedan. Hon var jättesjuk i kattinfluensa eller kattsnuva. Ögat var en enda röra och hon blåste riktiga snorbubblor när hon andades. Hade jag inte tagit hand om henne och sett till att hon fick vård hade hon strukit med ganska omgående.

Då visste jag inte vad kattinfluensa var utan trodde faktiskt att det försvann när hon blev frisk från den. Men tydligen inte. Tydligen är den i 80% av fallen orsakad av herpesvirus som gör att dom blir sjukare och sjukare.

Hon blev frisk från influensan men ögat repade sig aldrig helt. Det har inte varit total katastrof men det har varit sämre än det andra och med jämna mellanrum så har det runnit mer och hon har alltid varit mer känslig i det ögat. Jag har aldrig gjort så mycket åt det mer än försökt hålla det rent.

Den 3 juni i år åkte jag in med henne till djursjukhuset för hosta. Hon hade hostat i någon vecka och jag tyckte att det behövde undersökas. I övrigt mådde hon bra och ögat var verkligen på topp, har nog aldrig varit så fint tidigare. Veterinären trodde att hon var allergisk mot aerosoler (tex. parfymer, hårspray, damm i kattlådan etc.) och hon fick kortisontabletter som skulle trappas ner under en längre period för att se om det blev bättre. Veterinären informerade mig om att immunförsvaret kunde sättas ner och att jag skulle höra av mig om katten blev dålig på något sätt. Och det blev hon. Efter ca 1,5 vecka blev ögat kasst. Som att vända på en hand. Eftersom jag är van vid att hennes öga i perioder är lite "trasigt" så reflekterade jag inte över det. Sen blev hon väldigt nysig efter några dagar och jag kontaktade veterinären och hon skrev ut antibiotika och sa åt mig att trappa ner kortisonet snabbare än det var tänkt.

Idag fick jag reda på att herpesutbrotten gärna kommer när immunförsvaret är lägre och att så förmodligen var fallet.

Kortisonet ska jag nu sluta med och hon ska fortsätta med antibiotikan för att förhindra eventuella sekundära sjukdomar. Men om jag förstått det rätt måste själva herpesinfektionen läka ut av sig själv. Eftersom det är ett virus kan man inte ta bort det med medicin, bara lindra det. Fick utskrivet Zovirax samt ögondroppar med antiinflammatorisk verkan.

Katten mår inte bra och jag är så himla rädd att detta kommer bli slutet för henne. Dock har hon ingen feber och hon har fortfarande aptiten kvar men hon är så ledsen :cry: och är inte aktiv alls.

Om hon inte blir bättre i ögat inom en vecka måste jag besluta om vi ska ta bort ögat på henne. Hon ska ju inte lida.


Finns det någon med erfarenhet av herpes hos katt?? Vill så gärna komma i kontakt med folk som har erfarenhet av detta för råd och tips. Har googlat lite på nätet men har bara hittat tragiska fall där utgången varit döden. Vill verkligen inte att min lilla ängel ska gå samma öde till mötes :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Ja jag vet att det är en lååång och kanske tråkig tråd men finns det inte någon som varit med om samma sak?? :(
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Jag har tyvärr ingen erfarenhet att dela med mig av, men håller tummarna för att din katt kryar på sig! :)
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Ja, det låter väl inte helt osannolikt att din katt har herpes. De flesta katter som smittas med herpes blir kroniska bärare. De flesta dock symptomfria. Om ni inte har testat för herpes tycker jag att ni ska göra det för att sätta en definitiv diagnos, så att ni inte missar något för det kan faktiskt vara något annat.

Är det herpes är det bara att hjälpa katten att självläka som gäller (och hindra henne från att smitta andra katter!). Tillskott av lysin har i många fall visat sig hjälpa. Lysin går att köpa i vanliga hälsokostaffärer och man ger 1000 mg varje dag under ett pågående utbrott. Blir katten symptomfri sänker man dosen till 500 mg dagligen och man ger lysin livet ut.

De flesta katter med herpes dör faktiskt inte av det, även om det kanske verkar så när man läser om det på internet.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Egentligen är det inte själva herpesen som jag är mest rädd för utan den infektion hon dragit på sig som gjort att hon fått snuva och är allmänt dålig. Med andra ord har hon antagligen kattsnuva. Är så rädd för lunginflammation. När det gäller själva ögat så känns det nästan som att vi nog får ta bort det. Ska avvakta veckan ut sen får vi ta ett beslut.

Tack för ditt svar.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

men för att man plockar bort ögat blir väl inte katten fri från herpes...:crazy: testa med ögonkitet från veterinären för att veta att det är herpes katten har
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Dom plockar inte bort det för att få bort herpes, herpes går ju aldrig bort. Dom plockar i så fall bort det för att det förmodligen blivit alldeles för trasigt.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Har ni skickat in en svabb till SVA? Så du VET att det är herpes?
Jag förstår att du är ledsen, men jag tror att du målar fan lite för stort på väggen.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Ja, det kanske jag gör. Man är ju så rädd för att det ska gå åt skogen. Hon är ju min lilla bebis.
Angående svabben så har vi inte skickat det. Veterinären berättade om det för oss och undrade om vi ville göra det. Vi undrade om hon tyckte det behövdes och hon sa nej för att hon tyckte det såg ut som typiskt herpes och inte klamydia. Men vad vet jag.... Det enda jag vet är att katten haft återkommande fall i mycket mindre skala i hela sitt liv, sedan allra första utbrottet när hon var liten. Om man googlar på herpes hos katt kommer det upp hemska bilder på katter som ser ut som min katt gjorde när hon var liten. En hel del av bilderna ser också ut som hennes öga gör idag.

Har du någon aning om vad ett sånt ögonpaket kostar och om försäkringen täcker det?
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Har precis googlat lite på klamydia också. Det är ju väldigt snarlika symtom. Antar att jag väl får boka tid för ett svabbprov ändå.

I det hela är ögat det jag är minst orolig för. Det är mer kattinfluensasymtomen som jag är livrädd för. Den där förbannade kortisonen gjorde ju bara saker och ting värre. Konstigt att man ska behöva bli sin egen veterinär.....suck.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Ögonpaketet kostar inte mer än några hundralappar, jag förstår inte varför man INTE gör en ögonsvabb? Det kan ju vara precis vad som helst din katt har! Herpes och klamydia är inte de enda ögonsjukdomarna som finns hos katt. Be om att få göra en svabb.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Har kollat vad det kostar. På mitt djursjukhus kostar det 2000 kr plus någon hundralapp för gud vet vad. På grannstadens djursjukhus kostar det 1063 plus provtagningskostnad.
Nä jag vet inte heller varför man inte gör testet. Jag lyssnar ju bara till veterinären och om denne inte tycker det är nödvändigt så litar man ju på det. Dock har katten haft det från och till i hela sitt liv så mycket tyder ju på att det är ett virus som hela tiden återkommer.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Hade inte för mig att jag betalat så mycket. :o
Hoppas du får ett svar på ögonsvabben.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Jag fattar inte att allt ska vara så dyrt. Hoppas i alla fall jag blir klokare av det. visar det negativt är det ju ingen garanti för att det verkligen är negativt och det är ju jäkligt trist.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Om katten är vaccinerad, kan detta ställa till problem vid ett test? Har du någon aning om det? Har för mig att jag läst något om det men det var kanske något jag drömt. Är mycket nu liksom....
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Om katten är vaccinerad, kan detta ställa till problem vid ett test? Har du någon aning om det? Har för mig att jag läst något om det men det var kanske något jag drömt. Är mycket nu liksom....

Att katten är vaccinerad mot herpes spelar ingen roll när man svabbar ögat. Ring och kolla med SVA om det går bra att du svabbar själv och skickar in till dem. Känner en uppfödare som kollade med SVA och hon fick iaf svaret att det gick bra att svabba hemma. De ger även instruktioner om hur du ska göra i sådana fall. Gör man själv och skickar till SVA går det på lite över 900 kr.
 
Sv: HJÄLP - min katt har herpes!! :(

Okej....det är ju oxå en idé. Sen om jag klarar av det är en annan femma. Har himla svårt att hålla hennes öga öppet. Men tack för tipset. Det tål att tänkas på.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: monster1
·
R
Katthälsa Det senaste året har jag behövt uppsöka veterinär lite för ofta pga av kroniskt sjuk katt….. De stora djursjukhusen verkar ha satt i...
2
Svar
25
· Visningar
2 439
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 744
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 295
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp