hjälp mobbing

Z

zan

Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp.

Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi bodde med våra hästar på vår fina gård. Pga graviditet red jag inte ycket det första året, vi var däremot på ortens hästklubb vid ett par tillfällen, nån dressyr tävling, lucia show osv. Vi fick tidigt veta att hästklubben hade stora problem, det var mycket osämja.

När jag började rida igen så köpte jag ett ridhus kort i hästklubbens ridhus och borjade träna mina hästar där. 4 egna och nån extra på utbildning. Allt var frid och fröjd.

Den gamla styrelsen skulle avgå ett par st, jag blev tillfrågad, och jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att lära känna nya människor på orten, så jag sa ja.

Jqg blev inröstad i styrelsen av hästklubbens medlemmar. Då jag enbart red dagtid och då ofta träffade ridskole personalen så fick jag bra kontakt med dom. Vi samarbetade lite och löshoppade bland annat våra hästar i hop.

Efter en tid förändrades något i ridhusrt med botten, den blev stenhård och helt stum. Jag frågade ridläran vad som hänt och hon berättade då att dom ej kunde harva för traktorn fungerade inte, hon hade försökt ta upp detta med ansvariga arrendatorn utan resultat. Underlaget gjorde ridskole hästarna halta, och jag kunde inte träna mina hästar och uttnyttja mitt ridhuskort jag betalat för. Jag tog upp detta på styrelse mötet och alla höll med om att det var ohållbart. Ordföranden kontaktade arrendatorn. 3 veckor senare harvade dom.

Det gick en tid till sen slutades det harva i gen, denna gången var motorvärmar sladden till traktorn borta, arrendatorn hade tydligen lånat den till sin bil. Ytterligare 3 veckor inställd ridning pga. underlaget.

Det kom sen upp till ytan att arrendatorn inte betalade lön till sin ridskolechef, som jag försökte hjälpa. Stackars människan hade ju inte råd att köpa mat trots att hon jobbade dygnet runt.

Som ni förrstår samlade jag inte mycket plus poäng hos arrendatorn, efter tjat om harvning samt hålla med ridskolechefen i löne frågan, som för övrigt fick sparken. Hon försökte få mig ur styrelsen flera gånger bland annat genom att ljuga och säga att jag hotat henne på telefon. Det hade aldrig hänt.

Hon kontrade vidare med att stänga ridhuset pga skötsel mellan 8-12 varje vardag, precis dom tiderna jag red. Jag ifrågasatte skötsel 4 timmar per dag. Men ja det var ju jag som klagat på harvning.

Jag fick lägga om ridningen bäst jag kunde som mamma och allt. Rida 2 hästar innan kl 8 och 2-3 st efter kl 12, sen ta med hästarna på trailern och hämta på dagis och sen ha en bebis på armen och lasta ur och så hemma sen. Tyvärr visade det ju sig att dessa 4 timmars skötsel var obefintliga, vilket skapade irritation då man fått lägga om hela livet till det sämre för att anpassa sig.

Allt detta var ohållbart, så jag stallade upp 4 av hästarna på annan gård med ridhus till enorma summor, och hade bara 1 ridhäst kvar hemma som fick gå med avelsstona ska jag tillägga så ni förstår att hon inte gick själv.

Med dom andra hästarna på annan gård blev dagarna bättre, trots 10 mils resa varje dag, men hann i alla fall rida de 4 på nya gården och den sista i hästklubbens ridhus.

Jag och sambon beslutade ganska snabbt att detta inte var hållbart och bestämde oss för att flytta, man kan inte bo 5 minuter från ett ridhus och bli tvingad att ställa hästarna någon annanstans.

Det var mycket tjafs under denna tid, trots att jag anpassat mig och red på de tider jag fick. Helt plötsligt skulle hästföretag inte få nyttja ridhuset. Då kontaktade vi kommunen, som inte vågade säga nåt, för dom var rädda att dom skulle bli utan arrendator igen. Dom stod utan flera år och det var tugnt för dom.

Det började stå en massa hinder framme, och i ridhus reglerna stod att hinder endast fick vara framme vissa tider och att man alltid skulle ta bort dom efter sig. Jag påpekade detta ca 20 gånger. Det var inte kul att komma gång på gång till ett ridhus där 6 hinder står uppställda så man inte kan dressyra, och nej har man lindor och dressyr sadel vill man inte sätta sig och hoppa. Men hade man vetat om hindrena hade man ju kunnat ta hoppsadel och skydd i stället.

Styrelsen sa inget och dom började tröttna mer och mer på mitt gnäll. Men jag gnällde bara på regelbrott och inget annat, men ingen vågade säga åt arrendator, tänk om hon skulle hoppa av.

Arrendator pratade med min sambo och sa till honom att det var bättre om vi kunde åka någon annanstans och rida. Det var väl jobbigt att få klagomål för att man inte orkar följa regler som finns uppsatta.

Vi försökte få till ett möte med styrelsen, kommunen, arrendatorn och ridsportsförbundet, för att få rätsida på allt. Men det var inte arrendatorn intresserad utav.

Det förtsatte allt tjafs, det var hinder, omockat ridhus, helt plötsligt dundrade nya ridläraren in med elever mitt under mit ridpass och struntade i allt vad ridhusregler är. Eleverna red rätt in i mig 2 gånger innan jag gav upp och gick ut.

Juli månad kom och ridhuset slutades harvas och hela klubben svämmade över med ogräs. Kommun innevånarna reagerade till och med och skrev insändare i tidningen. Personalen hade semester och arrendatorn också. Hade hon skrivit kontrakt för bara 11 månader?

Styrelsen tog beslut att så här får det inte vara, klubben skall skötas 12 månader per år. Ändå står det nu på klubbens hemsida att det kommer vara stängt hela juli pga semester.

Kommer in mycket klagomål mot arrendatorn, bland annat i häst klubbens gästbok. Som arrendatorn tvingde styrelsen att stänga ner.

För någon månad sen kom jag till ett ridhus med 7 hinder. Jag blev arg och ledsen, jag orkar inte mer, det suger energi. Jag tar då hindrena och lägger i en hög på mitten. Efter det ringer ordföranden upp och skäller ut mig för mitt tilltag. Jag förklarar de regler som finns att inga hinder får stå framme, ändå är felet mitt. Arrendatorn vill nu ha möte vilket jag tackar nej till med hänvisning at hon vägdrae gå på vårt tidigare planerade möte.
Idag hände samma sak 4 hinder framme. När jag ridit klart och lastat kommer en av stalltjejerna med en telefon, det är en ur styrelsen som skäller ut mig efter noter. Jag förklarar reglerna som finns, nej jag måste anpassa mig säger hon. Det är väl bara att ändra reglerna om dom nu måste ha hindrena framme, som med alla andra regler dom ändrat, så att man vet, då kan man ju ta hoppsadel och skydd i stället.. Hon tjatar på, hon har tydligen en undertecknad lista med klagomål mot mig, ber att få se den, men nä det pratar hon bort.

Jag vet inte hur länge till jag orkar. Rider det mesta i skogen på hästen hemma men hon tävlas msv a så typ 2-3 dagar i veckan måste vi till ridhuset, trots att det gör ont i magen varje gång..

Hoppas vi får sålt snart så vi kan flytta långt härifrån till gård med eget ridhus. Vill bara få vara i fred och rida, snälla någon som har några tips?
 
Sv: hjälp mobbing

Jag hade flyttat... Uppenbarligen går det inte att få någon rätsida på det hela oavsett vad du gör. Låt deras verksamhet förfalla i stillhet och flytta bort från problemen.
 
Sv: hjälp mobbing

Det låter som att ni bor på något ödsligt ställe med få valmöjligheter. Flytta dit där det finns mer att välja på och där folk kan bete sig schysst. På en del småorter utvecklas riktigt dåliga kulturer. Leta rätt på ett ställe där det råder god stämning och kamratanda.

Däremot kan jag tänka mig att en del ridhus inte tillåter att man tränar hur många hästar som helst per dag.

Tills vidare tycker jag du ska försöka dressyra i skogen så mkt som det bara går. Att åka till ridhuset förstör din energi. Fokusera på flytten. Hästarna lär inte sakna ridhuset i sommar. Dessutom har jag svårt att tro att du jobbar särskilt bra med hästarna i ridhuset med tanke på hur du mår där.
 
Sv: hjälp mobbing

Svensk avundsjuka i ett nötskal.:mad: Det blir som det blir när det sitter icke hästkunnigt folk i styrelsen som inte vill lära sig. Du har alldeles för bra hästar och dessutom fyra stycken - klart det ska sättas käppar i hjulet då av de småsinta. :grin:

Mitt tips är att antingen försöka komma till en anläggning där det inte finns någon ridklubb eller en klubb där det finns fler tävlingsekipage på hög nivå. Det har fungerat mycket bra för ryttare jag känner som varit i liknande sits som du.

Jag förstår att det känns deppigt just nu men du ska se att det löser sig till det bättre. Det är bättre att du är för dig själv än låter din dag förstöras p g a andras elakheter.

Imponerande att läsa om ditt engagemang! Jag önskar dig all lycka till. :laugh:
 
Sv: hjälp mobbing

Kämpa på och försök byta till något annat ställe!
Det ska vara roligt att träna och hålla på med sina hästar.

De verkar ju inte riktigt kloka :crazy:
Att vuxna ska hålla på så där! Vad vinner man på det?
Deras hästar lär ju inte heller må något bra av det underlaget?

Känner igen mig själv i det du skriver. Då mina föräldrar köpte en
quarter åt mig när jag var 13. Blev totalt utfryst ur klubben/ ridhusområdet och mobbad. värst
var de vuxna tyvärr. :mad:
 
Sv: hjälp mobbing

Jag tror att jag vet vilken klubb du menar... Går det inte att lösa kort i ridhuset tvärs över vägen? Eller är det lika illa? PM:a om du vill, jag är "infödd" i trakten och kanske kan "hjälpa"

Hälsningar Camilla
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 482
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
835
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 434
Senast: Hedinn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp