hjälp nån?

H

horsemaniac

min kuse är varm i vänster fram. visar ej hälta, mkt svag puls i efter att vi travat på vägen, även ngt varmare i hoven efter de. äter bra, både hö och foder. han är NF, max D, fyller 18 år i sommar (f. 86). ridits lugnt hela hösten och den s.k. vintern. fem-sex dar i veckan, mest skritt i skogen. har gått som promenadhäst och lättare dressyrarbete. vad kan det vara? han går med guldskor, har vart varm i hoven vid ett flertal tillfällen (kanske fyra? dock fortf ingen hälta el likn) efter att han bytt från järnskor till guldskor. har hela sulor fram pga dålig hovkvalité. vanliga snösulor bak. hjälp nån? är det bara att ta ut vet fort som möjligt eller? som alla andra här inne är jag fruktansvärt orolig (nästan sjukligt!) mkt rädd att det ska vara nånting farligt, eftersom vi redan förlorat två hästar det här året. någon? :(
 
Du behöver nog inte vara särskilt orolig, eftersom hästen inte visar någon hälta = smärta.
Försök slappna av och ta det lugnt! :)
Håll lite extra koll på hoven ifråga, men så länge hästen varken visar hälta eller ömhet så kan du nog rida alldeles som vanligt, vilket inte är särskilt hårt i ditt fall...
 
tja kan inte låta bli att vara orolig. eftersom han börjar bli till åren. men varför blir han varm i hoven? det är rätt frustrerande att inte veta. mamma säjer att jag itne ska oroa mej heller, men när det är guldklimpen så kan jag inte sluta oroa mej... ja, du vet nog va jag menar
 
Värme i hoven beror på att NÅGOT pågår i hoven. VAD det är kan man bara gissa, vilket jag inte tänker göra ;).
Men exempel kan vara att han t.ex har klivit på en sten och fått en mindre blödning i hoven. Jämför med dig själv om du slår dig på tummen eller klämmer en nagel, det är inte livshotandepå något sätt, man har kanske lite ont men mest blir det bara varmt i fingertoppen och bultar litegrann.
 
Det är normalt att hästar är varma och / eller har en puls i samband med rörelse pga att det blit en ökad genomblödning. har din häst puls efter ett par timmar också? Var känner du pulsen? Vid kotan? Vid ballarna?
 
han hade MKT svag puls när vi sprang på vägen idag. annars har han ingen puls som helst.

han har guldskor av enda anledningen att de håller längre än vanliga järnskor
 
Tror inte du behöver vara ett dugg orolig!

Min häst är ibland varm i vänster bakben, senast igår var hon varm där, och var varm i 3 dagar totalt denna gång. Idag, kall och sval.. Min har inte visat nån hälta alls, eller smärta, ingen puls heller. Visst blir man konfunderad, men det kan ju bara vara en struntsak.

Sen har jag själv en personlig liten teori.. att hästens stråle på just det benet, pumpar blodet bättre, den kommer kanske längre ned i marken och blir därav varm om hästens kanske stått på det benet och vilat det andra, innan man är där o känner. osv osv osv...

Ta det lugnt, så länge som du har sån koll som du har, och han inte visar smärta, så behöver du inte oroa dig. Du skulle förstås kunna ha på lite isbalsam om du vill. :smirk:
 
idag va han helt sval som vanligt. jaja man kan inte vara nog försiktig... känner jag själv
 
Nu lånar jag den här tråden lite... :angel:
Min lille oturskorp sattes igång för en månad sedan, efter att ha vilat efter en rejäl vrickning. Hann precis börja trava honom lite lätt, så lyckades han trampa riktigt illa på en vass sten (jag kände när det hände, för bakbenen riktigt vek sig under honom). :(
När vi kom hem upptäckte jag att det blivit ett jack i sulan och att han blödde litegrann (kan tillägga att det rör sig om ett fullblod med tunna sulor, men som aldrig har varit särskilt ömfotad).
Jag lade på jodopaxomslag de två första nätterna för att hindra att det kom in bakterier i såret. De första dagarna var han ordentligt varm och svullen upp i benet samt lite halt.
Nu efter 10 dagar är han fortfarande varm i hoven, men den tidigare värmen och svullnaden upp i benet har försvunnit.
Jag ser heller inte längre ngn hälta.
Vad kan man misstänka? Är det en begynnande hovböld som ligger där inne och lurar, eller är bara ett tecken på att han fått sig ett sådant rejält tryck som skadat sulan och att det tar tid innan det är helt ok, även om han är ohalt?
:confused:

/Tillis
 

Liknande trådar

Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 889
Hästvård Förr förra veckan blev min häst skodd o blev halt dagen efter o hovslagaren kom ut o visiterade o hästen var sulöm i bägge fram hovarna...
Svar
3
· Visningar
885
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver verkligen hjälp och råd samt tips! Jag har en 17 årig hopphäst som för några dagar sedan var halt när jag skulle börja rida...
Svar
4
· Visningar
1 104
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp