Bukefalos 28 år!

Hjälp! Ny bil (och lån) eller laga trotjänare?

Frokennordberg

Trådstartare
Jahopp, min vita gick inte igenom besiktningen idag då det bakre, högra fjädersätet var rostskadat, även det vänstra börjar se väl slitet ut.

Det är en Skoda Felicia 1,6 -98 och förutom skönhetsfläckar tyckte dom att det är en fin och välhållen bil i bra skick.

De senaste åren har det dock blivit en hel del lagningar av slitagedelar. Jag har funderat på att byta bil nu när jag går över på en tillsvidareanställning, vilket sker jan/feb. Frågan är om jag ska skita i att laga bilen (har inte kollat upp pris på åtgärden ännu dock) och istället byta lite tidigare?
Då hade jag tänkt att att ta ett privatlån på minsta summan (30 000) för att ha kvar buffert, och betala av snabbt istället.

Gissar att min fina vita får åka till skroten, då jag tvivlar på att någon köper den (vit, en del rost, lite kantstött, stenskott och lite smådefekter på insidan med fläkt etc).

Men jag vet inte?

Vad tror ni, är det värt att laga?
Någon som tror sig veta vad det kan gå på (ska som sagt ringa runt imorgon och få prisuppgifter)?
Kan man sälja en skruttig 16-åring med massa smådefekter (dvs, är det värt besväret och får man mer än skrotpriset? Finns samma bilmodell ute för låga summor i bättre skick så att säga)?

Och hur hemskt är det att ta lån!?? :nailbiting:
 
Jag hade inte lånat till bil men det tenderar då att i förlängningen ge en gårdsplan fylld med icke-fungerande gårdsdekorationer. Men när vi väl kommit oss för att sälja har det gått väldigt snabbt så min erfarenhet att billiga-billiga bilar alltid går att sälja. Å andra sidan ger ju inte det något vidare kapital till köp av annan bil. Sålde en bil av årsmodell -93 samma dag annonsen lades ut på Blocket.

Jag hade kollat vad lagning kostat och förmodligen kört bilen tills jag sparat ihop pengar till en nyare. Bil känns dumt att låna till då de alltid går ner i värde.
 
Beroende på defekter så visst kan den säljas ändå. Jag vet många runt mig som köper lite "skrotaktiga bilar", fixar och säljer vidare. Det är ofta lättförtjänta pengar. Sen finns det alltid folk som kör utan körkort som letar billiga bilar, då deras bilar ofta hamnar hos polisen.

Värt att laga kan du bara bestämma själv.
Tex min trotjänare (S60 -01) kostade runt 8´förra året att fixa (inklusive nya vinterdäck). I år kommer den kosta drygt 10´att laga, nu när min gaspedal lade av strax innan besiktningen. Den jäkla saken som ger gas kostar 5200:- i delar + mekanikerkostnad. Just nu är skitbilen avställd (kändes ovärt att ha påställd då den inte ska besiktigas i år),obesiktigad och trasig. Idagsläget är den inte värd ett enda dugg. Så den ska lagas, och sen säljas. När den säljs nästa år så kommer jag i princip gå +/o på bilaffären. Vi kommer inte låna till att laga den, utan spara undan i några månader. Fördelen är att vi har fler bil att köra. Eller ja, förhoppningsvis nästa vecka då sambons bil ska besiktigas på lördag. Just nu äger vi 3 bilar men ingen körbar :meh: Känns så skönt att alla bilar lägger av samtidigt. En del av bufferten gick till att laga s60 inför besiktning + sambons bil inför besiktning.
 
Jag har egentligen inget problem med att ta lån för ny bil, eftersom det är något jag har planerat sedan tidigare. Det är inget stort lån och kommer kunna betalas tillbaka snabbt. Har pengar att köpa en ny för i prisklassen jag söker också, men då försvinner en del av bufferten och jag betalar hellre lite extra för lånet än att stå med lägre buffert om något händer just nu.

Och jag vet att det är ju alltid svårt att sia om det är värt det eller inte! Bilen kan verka hur fräsch som helst vid åtgärd, en vecka senare så är det något nytt....

Jag är i behov av en bil, kan inte stå utan, annars hade jag nog ställt av min i väntan på att jag hade bestämt mig, haha.

Känns dock tryggt att veta att det är möjligt att sälja en skruttbil för en lite högre slant än skrotvärdet också!
 
Jag har några gånger lånat till bil.
Nu senast i början av sommaren när min pärla dog motordöden.

Jag vill ha en skapligt bekymmerslös bil att köra och eftersom jag inte har tillgång till mekaniker i vänkretsen så sker alla reparationer och service på verkstad. Mao vill jag inte hamna på verkstad speciellt ofta.

Jag lånade 70' och la till ytterligare 30 från egen buffert. Det gav en fyra år gammal bil som förhoppningsvis ska rulla pålitligt i ett gäng år. Minst 6, 7, 8.

Gamla bilen var en bensinare som drog strax under litern. Nya är en diesel som drar strax över halvlitern. Vips halverades bränsleräkningarna vilket sponsrar lånet fullt. Så med lån kostar bilen lika mycket i månaden som enbart bränslet tidigare.
 
L
Jag har egentligen inget problem med att ta lån för ny bil, eftersom det är något jag har planerat sedan tidigare. Det är inget stort lån och kommer kunna betalas tillbaka snabbt. Har pengar att köpa en ny för i prisklassen jag söker också, men då försvinner en del av bufferten och jag betalar hellre lite extra för lånet än att stå med lägre buffert om något händer just nu.

Och jag vet att det är ju alltid svårt att sia om det är värt det eller inte! Bilen kan verka hur fräsch som helst vid åtgärd, en vecka senare så är det något nytt....

Jag är i behov av en bil, kan inte stå utan, annars hade jag nog ställt av min i väntan på att jag hade bestämt mig, haha.

Känns dock tryggt att veta att det är möjligt att sälja en skruttbil för en lite högre slant än skrotvärdet också!
Kolla upp på tex Blocket på bilar i samma årsmodell/märke, och skumläs lite vilka skick dom är i, så kanske du får ett hum om vad du kan försöka sälja din för :)
 
@Trott Ja, det har jag gjort! :) Ett väldigt bra tips för övrigt.
Och det är därför jag tänkt lite i banorna att skrot nästan lönar sig ^^ Det blir inte många tusenlappar om man jämför utbudet och skicket på de som legat ute det senaste. Givetvis några fler, men så får man ju det eventuella besväret med köpare, tittare och försvinnare med....

Tja, jag blir väl klokare imorgon gissar jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp