Hjälp på att beräkna budget

Sv: Hjälp på att beräkna budget

13 kg för en stor häst är ganska lagom. 11 kg för en 175 häst är lite.

Och de travare jag har träffat har varit svårfödda :D
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jaha där ser man.

Detta stora halvblod var då rätt mullig på 11 kg... vi hade oanalyserat hö, det kanske var superhö då, utan att vi visste om det.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

roligt att du ska skaffa häst och försöker vara väl förberedd.:)

din budget är nog lite i underkant skulle jag gissa på.
det tillkommer alltid lite "småsaker"..du kan kanske klara dig på den summan men det är alltid bra att räkna med lite mer.


jag har 1 gammal travare och 1 shettis hemma på gården och tillsammans har de en baskostnad på minst 2000kr i månaden. jag har faktiskt himla dålig koll på budgeten men jag vet att pengarna rinner mellan fingrarna när det gäller hästarna:laugh:


de senaste 2 åren har veterinären kostat nånstans mellan 7000-10000kr i både planerade och oplanerade besök.
(vaccin kostade sist ca 600kr
tand/munkoll kostade sist nånstans mellan 1500-2000kr på gamlingen)

hovslagare 400kr var 6-8 vecka

hö snittar på 1kr/kg=ca 500kr/månad övrigt foder 600-1000kr

strö beror på hur mycket hästarna grisar.. minst 2 bal/månad= 200kr

försäkring dryga 900kr/år för shettisen, gamlingen har ingen.

utrustning köps det ju inte så mycket av men minst 1 nytt utetäcke varje vinter ca 1000kr, flugmedel/huvor varje sommar 500kr. övrig utrustning kan kanske på ett år hamna på ca 1000-2000kr. nu ska shettisen köras in så då ska hennes utrustning köpas.

lycka till i hästköpet!
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Hejsan igen!
Dags fär uppdatering.

Jag har varit och kollat på några hästar nu och nu verkar det ganska troligt att det blir en fullblodsvalack, 15 år som kommer att komma hem till mig i slutet av augusti:)
Kommer att räkna på en budget lite i överkant i början (ca 3800:-), men troligtivs blir det lite mindre. Men det kommer nog att lösa sig. Tack för alla tips och råd!

Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Nu blev det ändrade planer igen :S
Ni vet att jag pratade om att ha hästen vid en ridskola? Stallchefen där hade helt plötsligt (utan att prata med mig) skrivit kontrakt med en annan tjej så för någon timme var jag utan stallplats. (Riktigt jobbigt). Tycker att hon kunde ha betättat för mig att det var andra spektulanter och att om jag ville ha boxen skulle jag skynda mig. Dessutom så frågade jag i måndag om jag kunde få komma och prata med henne (igår), titta på boxen, och såklart ta boxen. Men den dagen kunde hon inte, och sen var boxen borta i morse.

Känns ganska illa gjort. Men jag ringde till min förra ridskola, dock är den i en annan stad, ca 15-20 min körväg bort. De hade plats. Det känns ändå rätt skönt att komma dit, jag känner ju folket och så kan jag träna någon gång för min gamla ridlärare någon gång sådär. De har helakodering så jag kommer att betala ca 2100 i månaden och då ingår följande:
*Kallhyra
*Hö
*Strö
*Havre
*Betfor
*Kalk/mineraler
*In/ut släpp på vardagar
*Täckesbyten på vardagar
*Morgon/lunch fodringar på vardagar

Visst är det surt att behöva åka så långt, men det kommer att funka tills det finns plats på det andra stället igen.
Men är det inte lite surt ändå? När hon i princip lovade mig boxen? Fast det är ju alltid först till kvarn, men ändå^^
Som tur är kan jag lita på de här människorna:)
Hästen är verkligen underbar förresten! Har ni några tips så här inpå slutet? Med kontrakt m.m.?

Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Ja självklart, men jag menar att hon kunde gott ha meddelat mig när jag ringde till henne att en annan tjej skulle kolla på boxen också. Exempelvis skulle aldrig människorna på det här nya stället göra så. (ge bort boxen framför ögonen på mig i princip) :)
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tror att du inte varit tydlig nog att du ville ha boxen. Hoppas det blir en till ledig snart :) Lycka till med hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 345
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 484
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 266
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp