Hjälp på att beräkna budget

Sv: Hjälp på att beräkna budget

Vad besöket går på beror helt på vad som ska göras. Det blir ju t ex ett annat pris för tandvård om de ska ta fram motorslipen (länge sedan) eller ta plåtar på något. Om det ska göras fördjupad undersökning utöver hälsodito. Vi brukar också passa på att ge en långtidsverkande vitamininjektion eftersom det är i november vi åker, det kan göra en hösttrött häst lite mer motiverad.

Pris beror på vad man gör, man jag tycker absolut att man ska - om man håller igång hästen och tränar - göra en hälsoundersökning årligen (tänder etc) för att ha koll på hästens status och eventuellt åtgärda sådant som på sikt kan bli hältor och förslitningsskador.

Ja, det kan vara mycket värt att åka iväg och träna för en annan än hemmatränaren någon gång per år.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tror du ska kolla igenom strö/foderkostnaden igen.
Nu beror det ju givetvis på fodret samt kostnaden men tänk 13 kg hö x 30 dagar x 2 kr/kg = 780 :-
Då kanske hästen tom behöver MER mat, samt extra foder, och sen tillkommer ju ströet.
Att den äter 13 kg hö idag betyder ju inte att den kommer äta 13 kg/dag hos dig.
Strö vet jag inte vad det kostar men nog lär det gå på några hundralappar i månaden åtminstonde..


Och vart får du tag på en så billig försäkring? :eek:
Är travarna så billiga att försäkra?[/
QUOTE]

Jag betalade 310 kr i månaden på min förra, och då var veterinärvården "maxad".


Ja, de verkar inte vara speciellt dyra, försäkringarna till travare. Den förra jag kollade på (men som i slutändan inte var speciellt passande) hade ca 150:- / månad för sin försäkring.

Hur mycket täcker din försäkring? Hur skulle jag gå till väga om jag skulle vilja göra något åt försäkringen? Om jag köper hästen dvs.

Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Kolla vad hästen har för försäkringsskydd idag. Att byta bolag är alltid att urholka skyddet. Är hästen ridhästförsäkrad idag, se över livbeloppet.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag gör likadant och kostnaden för vaccinationen blev 350kr i år.
Jag köpte min häst för ett år sedan och då behövde han grundvaccineras. Första vaccinationen gjordes på kliniken när jag besiktigade. Den andra gjordes av en veterinär som bor nån kilometer från stallet och han tog 500kr. Överkomligt även det.

För enbart vaccinationen då? Vad går hela besöket på då? Ja det är överkommligt. För en eller två sprutor?

Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Kolla vad hästen har för försäkringsskydd idag. Att byta bolag är alltid att urholka skyddet. Är hästen ridhästförsäkrad idag, se över livbeloppet.

Jo, jag vet att egentligen det bästa alternativet är att överta den gamla försäkringen. Jag har mailat ägaren om det, hoppas att hon svarar idag eller imorgon. Den är inte försäkrat upp över öronen i alla fall. Den var inte speciellt dyr, och inte värderad till så mycket idag.


Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Tog upp senaste fakturan på tandvård, det var på shetlandsponnyn som inte fått sina tänder omsedda någonsin (20 år), så vi började med det när vi fick honom. Skarpbett hakar, tandsten. Inkl. sedering, inspektion, motorslip, raspning och vaccination (varav vaccination 288 kr + moms) slutade på 1748 kr inkl. moms. Men då är det en extremt prisvärd klinik, motsvarande tandvård på "stora kända i stan" hade gått på strax över 3500 kr, exkl. vaccination.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Vad besöket går på beror helt på vad som ska göras. Det blir ju t ex ett annat pris för tandvård om de ska ta fram motorslipen (länge sedan) eller ta plåtar på något. Om det ska göras fördjupad undersökning utöver hälsodito. Vi brukar också passa på att ge en långtidsverkande vitamininjektion eftersom det är i november vi åker, det kan göra en hösttrött häst lite mer motiverad.

Pris beror på vad man gör, man jag tycker absolut att man ska - om man håller igång hästen och tränar - göra en hälsoundersökning årligen (tänder etc) för att ha koll på hästens status och eventuellt åtgärda sådant som på sikt kan bli hältor och förslitningsskador.

Ja, det kan vara mycket värt att åka iväg och träna för en annan än hemmatränaren någon gång per år.

Okey, jag är medveten om att det varierar xD Men undrade hur mycket du har betalt för "normal undersökning m.m. utan allt extra.
Observera att jag tidigare skrev att jag såg på att träna inför en instruktör som något extra, som jag kanske unnar mig själv någon gång. Alltså kommer det nog att bli mycket mer sällan som jag kommer att träna inför en tränare på annan ort. Ärligt talat låter det rätt snobbigt att göra det om man inte känner att man behöver den extra hjälpen ect. Jag anser att man inte behöver räkna in kostnader för tränare, tävlingar m.m. i en vanlig budget för någon som inte tänker satsa större i nuläget. Visst, jag vill tävla, men just nu har jag inga störa ambitioner än LB dressyr.

Visst är jag medveten om att man ibland kan köra fast och att det är både bra och nyttigt att träna inför en instruktör så man får lite vägledning och hjälp. Men sålånge man inte är väldigt osäker och inte ska satsa högre tycker jag både gott och väl att det räcker med att träna inför en instruktör någon gång då och då.

Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Det du inte har tagit med i beräkningen är tråning för instruktör och utrustning. Speciellt i början är det ju mycket prylar som behövs.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tycker att regelbunden träning - i alla fall 1 gång i veckan som minimum - är viktigt för att man inte ska lägga sig till med fel i ridningen som är svåra att rätta till sedan. Det är nämligen nästan regel att man gör när man sitter själv och rider. Instruktör är A och O, och jag tycker ABSOLUT att man ska räkna in den kostnaden i hästbudgeten!

Du fick ett räknexempel ovan vad gäller tandbesök, jag tror att det är rimligare att räkna mellan 3000-3500 kr/år för en vettig tandhälsovård och då också ta vaccinationen. Att göra vid tänder hemma är inget man ska satsa på om man inte har "riktigt" tandläkare på plats, det krävs t ex sedering och riktigt ljus, munstege och jag vill absolut ha en riktig hänganordning för hästhuvudet så undersökning och behandling verkligen blir bra. Risken är annars väldigt stor att man skadar hästen i den ömtåliga munnen. Ett litet misstag kan få stora konsekveser (som skrivits om i bl a Ridsport)
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Det du inte har tagit med i beräkningen är tråning för instruktör och utrustning. Speciellt i början är det ju mycket prylar som behövs.


Jag kommer inte att ta med instruktörsträning med i min månadsbudget:)
Jo det är sant om utrustningen. Om jag väljer den här hästen, får jag med all utrustning, men klart kommer jag att säkert behöva köpa något annat till.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tycker att regelbunden träning - i alla fall 1 gång i veckan som minimum - är viktigt för att man inte ska lägga sig till med fel i ridningen som är svåra att rätta till sedan. Det är nämligen nästan regel att man gör när man sitter själv och rider. Instruktör är A och O, och jag tycker ABSOLUT att man ska räkna in den kostnaden i hästbudgeten!

Du fick ett räknexempel ovan vad gäller tandbesök, jag tror att det är rimligare att räkna mellan 3000-3500 kr/år för en vettig tandhälsovård och då också ta vaccinationen. Att göra vid tänder hemma är inget man ska satsa på om man inte har "riktigt" tandläkare på plats, det krävs t ex sedering och riktigt ljus, munstege och jag vill absolut ha en riktig hänganordning för hästhuvudet så undersökning och behandling verkligen blir bra. Risken är annars väldigt stor att man skadar hästen i den ömtåliga munnen. Ett litet misstag kan få stora konsekveser (som skrivits om i bl a Ridsport)

Då är vi helt enkelt oense om den saken, men vi tycker ju alla olika:)
Men jag tror däremot att jag kommer att träna inför en instruktör om jag känner att jag har kört fast och om jag har ekonomi för det vid det tillfället. Jag tror knappast att ens 10% av alla hästägare i sverige rider för en instruktör en gång i veckan. Det handlar om på vilken nivå man ligger, vilken nivå hästen ligger på och vilken nivå man satsar på tycker jag:)
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Ju mindre hästen kan, desto mer nödvändigt med träning. Att försumma sin och hästens utveckling tycker är långtifrån optimalt, och att t ex lägga sig till med små fel som sitsfel, snedheter etc (vilket de flesta ryttare tampas med) får ju trista konsekvenser för hästen. Det har inte med tävlingsambitioner att göra, det har med en längtan att göra hästen rättvisa och inte skada den genom ridning. Det som inte bygger upp kommer att skada, det är så enkelt och trist.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Ju mindre hästen kan, desto mer nödvändigt med träning. Att försumma sin och hästens utveckling tycker är långtifrån optimalt, och att t ex lägga sig till med små fel som sitsfel, snedheter etc (vilket de flesta ryttare tampas med) får ju trista konsekvenser för hästen. Det har inte med tävlingsambitioner att göra, det har med en längtan att göra hästen rättvisa och inte skada den genom ridning. Det som inte bygger upp kommer att skada, det är så enkelt och trist.

Vi har helt enkelt olika åsikter angående detta. Men nu går vi lite ifrån det ursprungliga tråden också:)
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Som läsrekommendation (som jag lagt tidigare idag): läs Daddes artiklar om god ridning. Det kommer att hjälpa dig i längden.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag betalade 1795kr för den årliga hälsokontrollen. Den innefattade vaccinering, allmän hälsokontroll (veterinär känner igenom hästen, tittar på slemhinnor, lyssnar på hjärta och lungor osv), tandkoll (pålle hade väldigt fina tänder så inte mycket behövde göras) och dessutom gjordes en rejäl rengöring av pålles skap. Han vill inte gärna slanga ut så att jag kan göra rent själv så vi passade på när han ändå var sederad:D.

När det gäller tränare så kan jag förstå att man inte tar hjälp om man enbart vill lulla i skogen men om man vill rida dressyr, hoppa osv (tävla eller ej) så underlättar det enormt att ha en tränare. Jag hade aldrig köpt min häst om jag inte hade haft tränarhjälp. Jag inser min begränsade kunskap men är villig att lära mig och då behöver jag hjälp.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Det har du rätt i. Men 8 veckor är på gränsen till för lång tid för de flesta hästar. Ca 6 veckor brukar vara normalt. Oftare tex på våren, mer sällan mitt i vintern. Så jag hade lagt undan summan för en hel skoning varje månad. Dessutom tillkommer kostnader för ev snösulor och annat så pengarna kommer att gå åt oavsätt. ;)
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Svar till Vita_N_6520:

Jag vet att det låter lågt, därför har jag tänkt ta upp det mer noga med stallchefen igen när jag väl bestämt mig för en häst. Hon behöver ju mer veta vad det är för häst för att kunna beräkna en passande foderstat. Dessutom hade hon inte fått analysen av höet när jag pratade med henne. Så det beror ju lite på det också. Jag menade inte att hästen exakt ska äta just 13kg hos mig heller^^ Men det blir kanske troligen något däromkring.

Ja, det bästa är ju att fråga stallägaren om kilopriset för höet. Då vet du ju på ett ungefär vad höet kommer kosta.
Får hästen 13 kg nu, så kommer den troligtvis hamna på ungefär samma hos dig. Mycket mindre bör man ju inte ge en stor häst hur eller hur.

Tycker även du ska fråga om kostnaden på ströet (per bal, säck, kärra?) och sen separera strö och foderkostnaderna när du räknar på det. :)
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag kommer inte att ta med instruktörsträning med i min månadsbudget:)
Jo det är sant om utrustningen. Om jag väljer den här hästen, får jag med all utrustning, men klart kommer jag att säkert behöva köpa något annat till.

"behöva"...:rofl: grattis om du blir den enda hästägaren i Sverige som håller dig till vad du "behöver"....lägg till lite "shoppingutrymme" i din budget, skulle jag vilja säga...

Är det bara jag som tycker att 13kg hö om dagen är mycket? Nu är jag mest van araber, men det var en häst i "mitt" stall som var en bjässe på 175 cm och hon åt ca. 11 kg om dagen och det var ett halvblod - är inte travare lättfödda?

Säger iaf som andra, du är duktig som tänker igenom så noga, men kom ihåg att man inte kan förutse alla kostnader (och då menar jag inte bara för ens shoppingbegär :D), så det gäller att ha lite marginal.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tycker snarare att 13 kg är i underkant, om det är en normal häst det gäller (500 kg och över).
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Lättfödda? Inte dom jag träffat. Min kompis häst åt dubbelt så mycket som min stora isis. Dom hade samma storlek på täckena.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 495
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 271
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp