Bukefalos 28 år!

Hjälp! Skällig valp

skl

Trådstartare
hej!

Har nyligen köpt min första egna hund, en liten Golden! Han är snart 5 månader! Han är supergo och tycker att vi förstår varandra för det mesta. Men... Har ett litet problem jag inte riktigt vet hur jag skall handskas med, han skäller mkt när vi ser andra hundar ute, dock inte alltid men ungefär 60 procent av gångerna. Jag känner mig lite osäker på hur jag bör reagera i dessa situationer.. i dagsläget så säger jag bara "här går vi" lugnt men bestämt och går vidare som jag hade tänkt. Dock verkar inte detta ha gett något bestående "resultat" då han skäller nästa promenad igen ;)

Vidare så har jag även problem med koppelgåendet... Hur får ni era hundar att gå bra i koppel? Dvs inte dra så mkt framåt så att man som matte får ont i armen..;)

Tips mottages mer än gärna!!
 
hej!

Har nyligen köpt min första egna hund, en liten Golden! Han är snart 5 månader! Han är supergo och tycker att vi förstår varandra för det mesta. Men... Har ett litet problem jag inte riktigt vet hur jag skall handskas med, han skäller mkt när vi ser andra hundar ute, dock inte alltid men ungefär 60 procent av gångerna. Jag känner mig lite osäker på hur jag bör reagera i dessa situationer.. i dagsläget så säger jag bara "här går vi" lugnt men bestämt och går vidare som jag hade tänkt. Dock verkar inte detta ha gett något bestående "resultat" då han skäller nästa promenad igen ;)

Vidare så har jag även problem med koppelgåendet... Hur får ni era hundar att gå bra i koppel? Dvs inte dra så mkt framåt så att man som matte får ont i armen..;)

Tips mottages mer än gärna!!
Blir lite kort svar då jag skriver från mobilen.

Men, vad vill du att han ska göra istället? Lär in det, först i en miljö med så lite störningar som möjligt, inomhus kan vara helt rätt ställe att börja på. Sedan ökar du svårighetsgraden allt eftersom det går bättre.

Försök hjälpa din hund att göra rätt. Pressa inte in er i situationer ni troligtvis inte klarar utan försök undvika dem tills ni är mogna för utmaningarna.
 
Blir lite kort svar då jag skriver från mobilen.

Men, vad vill du att han ska göra istället? Lär in det, först i en miljö med så lite störningar som möjligt, inomhus kan vara helt rätt ställe att börja på. Sedan ökar du svårighetsgraden allt eftersom det går bättre.

Försök hjälpa din hund att göra rätt. Pressa inte in er i situationer ni troligtvis inte klarar utan försök undvika dem tills ni är mogna för utmaningarna.

Tack för ditt svar! Koppelgåendet kan jag tänka att jag kan öva som du säger, tex inomhus. Men hundmöten blir ju lite svårare, min önskan är ju att han skall ha fokus på mig och inte bry sig om andra hundar. Grejen är att om jag tex "tränar" med en kompis och hennes hund, den hunden skäller han ju inte på men kanske iförsig kan öva på att han skall fokusera på mig även där.. I vilket fall, tack för svaret, viktigt som du säger att ej sätta oss i situationer vi ej är redo för.:)
 
Tack för ditt svar! Koppelgåendet kan jag tänka att jag kan öva som du säger, tex inomhus. Men hundmöten blir ju lite svårare, min önskan är ju att han skall ha fokus på mig och inte bry sig om andra hundar. Grejen är att om jag tex "tränar" med en kompis och hennes hund, den hunden skäller han ju inte på men kanske iförsig kan öva på att han skall fokusera på mig även där.. I vilket fall, tack för svaret, viktigt som du säger att ej sätta oss i situationer vi ej är redo för.:)
Precis, det är jättebra om du kan träna med vänners hundar! Googla på skvallerträning och ta inspiration därifrån. Försök med hundmöten att inte gå närmare än han klarar med bibehållen kontakt. Gå omvägar om det behövs i de situationer där det går. Allt eftersom så kommer du kunna gå närmare och närmare. Kom ihåg att ha tålamod så går det nog fint för er :)
 
Om det är hundar som ni känner i mötet så lär honom att han måste sitta ner och titta på dig innan han får gå och hälsa. Han måste alltså få ditt ok först. Så tänk på att växla så att han får hälsa ibland och ibland inte. Skvallerträning som Red_Chili säger är bra. Och tänk på att belöna de gånger han är tyst utan att du agerar.

Om ni inte känner mötande hunden så är det onödigt att han går fram. Men du kan köra samma rutin med sitt i alla fall. Och så då varianten att han inte får hälsa.

Prova att stanna och stå helt stilla när han drar. När han släpper efter så fortsätter ni att gå. Kan ta tid men så småningom fattar han att om han drar så kommer han ingenstans. Inga ryck och inga nej. Om inte det hjälper så vänd helt om när han börjar dra, drar han på det hållet också så vänd igen. Ja, ni kommer inte så långt de första prommisarna på det sättet. De brukar tröttna på att gå samma 25-100 m 25 ggr per prommis och slutar därför dra efter ett tag. Man måste vara utrustad med mycket tålamod.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 260
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp