Bukefalos 28 år!

Hjälp! Skaffa en ny kompis till gammal gerbil?

Krystalline

Trådstartare
Min söta gerbil Kita dog går, och nu är Minami alldeles ensam där i buren.
Hon är runt två år gammal.
Ska jag köpa en ny ung gerbil(eller två?) som kompis till henne eller ska hon tvingas bo ensam resten av livet?

Erfarenheter, råd...?

Kita
2007 - 2009
:cry:
 
Sv: Hjälp! Skaffa en ny kompis till gammal gerbil?

Med 16 års erfarenhet av gerbiler kan jag säga att det är mycket svårt att få det att funka mellan en ny gerbil och en äldre som förlorat en kompis. Det krävs tålamod och en back-up plan om nåt skulle gå fel, jag har lyckats med en gammal hona och en ung hanne men ett år senare dog honan tyvärr och då stog jag med ett nytt problem, valde dock att ha honom som avelshanne. Gerbiler mår ju bäst i en större grupp men beroende på personlighet kan dom må prima ensamma också, så länge man pysslar mycket med dom. Bestämmer du dig för att testa så ska du släppa dom på en större yta med många leksaker (som inte luktar din andra gerbil) ha en handduk nära om dom skulle ryka ihop så kan du kasta den över dom och skilja dom åt. Skulle detta hända flera gånger när dom möts, så kommer det inte att gå. Om dom fattar tycke för varandra så skrubba och städa buren och lägg in helt nytt spån och nya leksaker och håll uppsikt över dom det första dygnet. Lycka till!! :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 748
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
955
Senast: Queen
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 074
Senast: Sel
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 725
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp