Hjälp!!! Tovorna är hemska!

I

Idka

Min skogis har fått hemska tovor som är så svåra att få bort och blir bara fler o fler trots kammande och borstande. Nu är han dessutom riktigt sur på mig och jag kan därför bara kamma korta stunder...
Vad ska jag göra...?
Har varit hos vetrinär för några veckor sen då han raka under framtassarna för det var så svårt att få bort tovor där, men nu är det på fler ställen.
Ska på utställning på söndag så det känns aningen panikartat, kan ingen komma med otroligt bra råd till mig?? :cry:
 
Tyvärr har jag inget bättre råd än att du bör ta kisse till veterinär igen och få han rakad ordentligt.
Har hört nåt om nåt kattbalsam, eller nåt, men kommer inte ihåg riktigt vad det var. Ska se om jag kan hitta nåt.
 
Hur peparerar du för utställning och med vilka preparat?
Har katten mycket underull?
Går den ute eller är den bara inne?
Många tovor som man tror är hopplöa går alldeles utmärkt att "bada ut ".
Har katten extemt mycket underull, vilket ofta är fallet om de lätt får tovor så finns det "urnummare" att köpa som man kardar bort underullen med utan att för den skull skad täckhåren.
 
Undehull, ja... han har väldigt mjuk päls och det blr inte bättre av att han är innekatt.
Nu är han tovfri (uppfödaren fick rycka ut på utställningen) så han ska få sig ett bad och bli ordentligt genomkammad (ska beställa en mirakelkam) så kommer förhoppningsvis tovorna vara lättskötta sen..

J*ligt synd bara att vi förlora klassen pga presentationen, då är det verkligen en själv som ägarare som förlorar och inte katten. Nästa utställning har han troligtvis börjat fälla och vinner inga priser då heller...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
855
Senast: Hoarfrost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 923
Senast: hundtant
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 108
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp