Hjälp, vilket strö ska jag köpa?

aegir

Trådstartare
Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig fördjupat mig i frågan om strö, har dock fattat att det blivit ordentligt dyrt, och även svårt att få tag på vissa sorter 😣

1. Vilket strö hade ni rekommenderat om prioritetsordningen är 1. Ekonomiskt 2. Bra hygien/dammfritt 3. Lättjobbat (och då helst inte torv då jag vill undvika negativ miljöpåverkan)?

2. Har kollat lite på permanentbädd halmbotten (halmkakor) med spån på toppen. För/nackdelar med det?

3. Var köper ni strö? Stallägaren i nya stallet berättade att hon köper spån och torv på typ Byggmax/Jem & fix. Blir det billigast eller var kan man annars kolla?

Haha, är lätt ekonomiskt nervös över detta inser jag nu 😅 Får understryka att självklart kommer ekonomin inte få bestämma på bekostnad av hästens välmående!
 
Jag är helt såld på linströ än så länge, jag har det som bädd i vår ena lösdrift numera (med ett litet lager torv i botten). Håller sig rent och snyggt, mjukt, helt dammfritt. Blir väldigt ekonomiskt också då jag knappt mockar ur något mer än skiten, det är väldigt enkelt att separera rent från skitigt till skillnad från halm.

Nackdelen är väl att det kan vara lite svårare att få hem pga ovanligt.
 
1. Spån (billigt och lättjobbat)
2. Linströ eller hampaströ (dammar inte, blir mer luktfritt, men rejält mycket dyrare)

Nackdel med permanentbädd inomhus är att stallet ska vara dimensionerat för det. Takhöjd mäts från toppen av bädden. Det gäller också att du inte har en grävare till häst.

Jag tycker du ska börja med spån medans du kommer in i mockningsrutinen.
 
1. Spån (billigt och lättjobbat)
2. Linströ eller hampaströ (dammar inte, blir mer luktfritt, men rejält mycket dyrare)

Nackdel med permanentbädd inomhus är att stallet ska vara dimensionerat för det. Takhöjd mäts från toppen av bädden. Det gäller också att du inte har en grävare till häst.

Jag tycker du ska börja med spån medans du kommer in i mockningsrutinen.
Tack! Ja, jag vet inte hur han beter sig i box (har dock stått på box hos föregående ägare och det ska ha fungerat bra) så det var ju ett bra tips att kanske hålla det enkelt i början med bara spån och se hur det funkar.
 
Jag har testat lite olika varianter, just nu blandar jag kutterspån och spånpellets. Har kutterspån i botten och spånpellets ovanpå. Pelletsen gör att allt ligger väldigt stabilt och still, har hon bara kutterspån så drar hon runt allt och det går åt hur mkt spån som helst.
Både kutterspån och pellets finns lite överallt. Senast jag köpt för att komplettera själv har jag handlat på jem o fix.

Halm kanske blir svårt med förvaringen om du behöver köpa själv?
 
Jag har testat lite olika varianter, just nu blandar jag kutterspån och spånpellets. Har kutterspån i botten och spånpellets ovanpå. Pelletsen gör att allt ligger väldigt stabilt och still, har hon bara kutterspån så drar hon runt allt och det går åt hur mkt spån som helst.
Både kutterspån och pellets finns lite överallt. Senast jag köpt för att komplettera själv har jag handlat på jem o fix.

Halm kanske blir svårt med förvaringen om du behöver köpa själv?
Jag har tvärtom; spånpellets i botten (väl uppblötta med hett vatten och tilltrampat) och kutterspån uppepå för "fluff". :)
 
Jag har tvärtom; spånpellets i botten (väl uppblötta med hett vatten och tilltrampat) och kutterspån uppepå för "fluff". :)
Ja det är nog vanligare😊👍
Jag har märkt att min häst egentligen är rätt renlig i boxen, sålänge materialet inte rörs runt så lätt. Med (vattnad) pellets på toppen gick hon från jättestökig till renlig👍
 
Senast ändrad:
Jag gillar kutterspån. Mina hästar är ganska renliga så det går snabbt att mocka, är ljust och fyller man på en bale så blir det mycket.

Spånpellets är ännu mer lättjobbat, men jag fick aldrig någon ordentlig kläm på vattningen. Blev för torrt eller för blött. Och en spånsäck blev knappt något i boxen när man fyllde på.

Halm är för tidskrävade att mocka.
 
Jag gillar kutterspån. Mina hästar är ganska renliga så det går snabbt att mocka, är ljust och fyller man på en bale så blir det mycket.

Spånpellets är ännu mer lättjobbat, men jag fick aldrig någon ordentlig kläm på vattningen. Blev för torrt eller för blött. Och en spånsäck blev knappt något i boxen när man fyllde på.

Halm är för tidskrävade att mocka.
Hur många balar spån skulle du säga behövs som start till en box ca 12 kvm? Och hur mycket fyller du sen på per vecka?
 
Hur många balar spån skulle du säga behövs som start till en box ca 12 kvm? Och hur mycket fyller du sen på per vecka?

Svårt att säga.. 4st kanske 5.
Såhär års när det inte är lerigt ute och de går ute till sen kväll går det åt kanske 1 varannan vecka. I vinter 1st/vecka.
 
Hur tas det "bortmockade" samt "gamla bäddar" om hand efter att det hamnat på stallägarens gödselplatta/container?

Vissa former av strömaterial måste ligga väldigt länge innan de kan spridas som gödsel, t.ex. tar det flera år med spån, medan andra material kan spridas redan året efter användning.

Fråga stallägaren om det finns någon sådan aspekt att ta hänsyn till.
 
Är stallägaren ok med att du väljer vad för strö som helst? Min erfarenhet är att de flesta stallägare har väldigt bestämda åsikter om vilken sorts strö deras hyresgäster får använda och inte, av olika anledningar.

Vill avråda från att använda strö som inbjuder till att ätas (bortsett från halm då, som oftast är helt ok att de äter av). Speciellt om du har en häst som är van att gå på lösdrift som nu ska tillbringa mång timmar i en box. Det kan mycket väl göra hästen tillräckligt rastlös för att den ska börja provsmaka ströet. Hampaströ kan ge väldigt allvarliga konsekvenser om hästen äter det, det vet jag tyvärr av egen erfarenhet. Jag har också förstått att många hästar gärna provsmakar pellets, vilket kan svälla rätt rejält och ställa till med problem.
 
Är stallägaren ok med att du väljer vad för strö som helst? Min erfarenhet är att de flesta stallägare har väldigt bestämda åsikter om vilken sorts strö deras hyresgäster får använda och inte, av olika anledningar.

Vill avråda från att använda strö som inbjuder till att ätas (bortsett från halm då, som oftast är helt ok att de äter av). Speciellt om du har en häst som är van att gå på lösdrift som nu ska tillbringa mång timmar i en box. Det kan mycket väl göra hästen tillräckligt rastlös för att den ska börja provsmaka ströet. Hampaströ kan ge väldigt allvarliga konsekvenser om hästen äter det, det vet jag tyvärr av egen erfarenhet. Jag har också förstått att många hästar gärna provsmakar pellets, vilket kan svälla rätt rejält och ställa till med problem.
Man får ju blötlägga pelletsen så de smulas sönder direkt😊
 
Jag har halmpellets och är väldigt nöjd, enkelt att mocka och drygt.
Det har jag också. Tycker det är toppen. Jag tycker också att det suger upp bättre och dammar mindre än spånpellets :) Under förutsättning att det vattnas ordentligt då. Jag vattnar alltid upp pelletsen så att de smular sönder direkt när jag lägger in nytt strö. Då blir allt väldigt mjukt och fluffigt direkt.
 
Från början använde jag väl kanske 5-6 stycken men jag vill ha tjock bädd till min häst då han lätt får liggsår.

Ja det är det jag undrar över, jag använder pellets i ligghallen ibland som "toppdressing" men har tänkt att om man ska fylla en box ordentligt lär man väl behöva typ... 16st?
 
Hur djup bädd har ni till er häst? När min (väldigt renliga) häst stod på kutterspån i en vanlig, ev lite liten, box behövde jag 7 balar för att fylla upp och sen toppa upp med minst ett par till inom en vecka när det blivit lite nertrampat. Hade jag haft mindre hade golvet kommit fram (vilket andra i stallet verkade tycka var ok, men det tycker inte jag) 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp