Hjälp, vilket strö ska jag köpa?

Hur djup bädd har ni till er häst? När min (väldigt renliga) häst stod på kutterspån i en vanlig, ev lite liten, box behövde jag 7 balar för att fylla upp och sen toppa upp med minst ett par till inom en vecka när det blivit lite nertrampat. Hade jag haft mindre hade golvet kommit fram (vilket andra i stallet verkade tycka var ok, men det tycker inte jag) 😅

Jag fyller en box rimligt med 4 spånbalar, bättre med 5-6, men jag har gummimatta också. Står dom inne varje natt går det minst 1 bal i veckan för påfyllning.
 
Jag strör med kutterspån och tycker om det. Föredrar halm egentligen men det är dyrt och svårt att få tag på här i norr. Att mocka tycker jag inte är nån skillnad på kutter och halm. En period provade jag spånpellets men blev inte såld på det. För att ha sortens bädd jag vill ha med mycket strö så det är mjukt för hästarna så gick det minst 3-4 korvar/vecka..

Att strö upp en vanlig box med kutter går det ca 4-5 balar och så strör jag en bal typ var femte dag. Utom nu när mina hästar står på boxvila, då går det dubbla..
20230119_134348.jpg
 
Tycker egentligen halm är mysigare och ger bättre sysselsättning men eftersom min häst då äter av bädden har jag gått över till kutterspån och har lite halm i grovmaskiga hönät för sysselsättning.
Spån i botten och halm över funkade av någon anledning inte för min gamla häst trots noggrann skötsel; fick som eksem under buken och tappade päls men vet att det funkat för andra....

Kutterspånet är lättmockat iaf i min hästs box; denna vinter körde jag helbädd och la in ungefär 1 bal varannan vecka då jag var mer sparsam då priset ökat och tillgången minskat; behövde hushålla pga bristen mot tidigare har jag mockat även kisset nästan dagligen och då fyllt på en bal varje vecka. Grundar med 4 balar.
 
Vad som är ekonomiskt varierar stort. Här i Skåne är halm klart billigast. Sedan har de olika ströna sina för- och nackdelar.
Halm: + pris, att det går att äta, fluffig och bra bädd som hästarna gärna ligger i. - förvaring, mössen bygger hela samhällen i balarna utan att katterna kommer åt dem, suger kiss dåligt så ger mycket urinlukt
Spån: + lättmockat, lätt att skilja kissigt och rent, lätt att förvara, används även i transport. - priset, blir aldrig lika bra bädd som halm
Just mössen gjorde att vi gick ifrån halm för några år sedan. När det luktade muskiss när man öppnade balen var det inte roligt längre. 🤢

Edit: "Vår" bonde tar emot båda sorterna till gödsel
 
Jag provade rapspellets i vintras och det var det bästa och drygaste jag någonsin har provat. Sög upp mkt mer än något annat. La in en ny säck var 14 dag. Otroligt enkelt att mocka i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp