Bukefalos 28 år!

schelin_j

Trådstartare
Jag har äntligen, efter mycket letande, hittat en vagn med rätt mått till min häst. Den kom i söndags och lyckan var rätt total.

Men... säg den lycka som varar.

Vagnen blir helt felbalanserad när den sätts bakom hästen. Jag måste ha uttryckt min fråga om balansen helt galet, eller så har säljaren missförstått ändå för vi har definierat det helt olika tyvärr. Vagnen "glappar" i skackelöglorna = för lite vikt i skackeln när man kör. Sätet är ställbart och tja - för att få balans måste man ha sätet så långt fram som möjligt och dessutom sitta lite i framkant på sitsen.

Min fundering är nu - kan det gå att få till balansen och i sådant fall, vad krävs?

Enligt säljaren är axeln inte flyttbar. Jag är lite tveksam (har bara kikat i halvmörker i söndags kväll, i går jobbade jag dubbelpass så då kunde jag inte åka ut alls men ska kika mer i dag) och tror att det KAN gå att flytta axeln i förhållande till fjädringen. Det vore ju ett sätt att försöka få till det hela.

Den enklaste lösningen, om det funkade, vore att göra en ny främre hälft till skackeln - göra den aningen längre (har den så långt utdragen det går nu och det är ju alltid skönt att ha lite mariginaler) och framför allt - göra "svängen" högre. Det borde gå rätt billigt och lätt (vi har en tillverkare av travvagnar som också utför reparationer och reservdelar etc. till andra vagnar i närheten).

Men... kommer det att balansera om vagnen tror ni? Det jag menar är alltså att göra "kroken" längst fram på skackeln så pass hög att själva skackeln ligger horisontellt. Kommer det att göra den skillnad jag tror eller tänker jag fel?

Andra synpunkter? Tankar?

Borde jag ge upp den här vagnen?

Problemet är att jag vill ha en enkelaxlad vagn, att jag inte har råd med en måttbyggd och att jag verkligen gillar den här vagnen i övrigt, älskar bladfjädringen, sitsen är bra i höjd, gillar att det finns fäste för groomplatta eftersom jag vill kunna tillverka fästen för "släphäst" så småningom etc. Dessutom är svängeln tillräckligt bred och även bredden på vagnen framtill och mellan skacklarna är jättebra för min store lille pojke.

Överlag känns det som en väldigt robust och stabil vagn. Fabrikatet är okänt, vagnen är importerad från Holland.

Bilderna då: (ska försöka ta bättre och mer nära inpå bilder men de här har jag nu)

Host2011069.jpg


Host2011068.jpg
 
Sv: Hjälp!

Om jag ska fundera högt så ser det ut som att hästen är "för hög" för vagnen. Alltså golvet på vagnen tippar bakåt och gör att den hamnar i baklut och får för lite vikt fram vid infärsningen i selen vilket gör som du säger att vagnen glappar fram.

Ett par nya skaklar med högre sväng på som du beskrev skulle nog göra stor skillnad. Jag antar att vagnen är konstruerad att ha rätt balans i främre delen av skaklarna när golvet är vågrätt. Och med ett par "högre" skaklar så blir balansen rätt. Det är ju dessutom bara främre delen av skakeln som behöver göras om och det borde inte bli allt för dyrt. Fick prisförslag från en av dom större vagnsförsäljarna på nätet när jag behövde nya, 1500:-/paret.
 
Sv: Hjälp!

Ett annat billigare och snabbare sätt som är värt att testa är att sänka skakelöglan på däckeln om du har möjlighet. Det kanske räcker.
 
Sv: Hjälp!

Jag har försökt känna mer på vagnen i dag - och kört en sväng också.

Att bara sänka skackelöglan räcker inte, dessutom blir den då så låg att det liksom inte blir bra för hästen riktigt. Men jag hoppas att det kan gå att göra en större "krok" på skackeln - men det blir en väldigt ovanlig form på den skackeln då... kroken kommer ju att bli väldigt hög i förhållande till den bakre delen av skackeln.

Byta hjul har jag också funderat på, det borde kunna gå men frågan är om det finns. De som sitter på är 75 cm höga. Och eventuellt kommer större hjul att ta i fotsteget som i så fall behöver korrigeras.
 
Sv: Hjälp!

Bokat in den lokala vagnmakaren på besök i morgon! Gulle gulle som kommer ut och hjälper mig att tänka och bestämma om det är något som går att göra eller ej.

Vissa människor är bara för goa :love:

Han bygger förvisso mest travvagnar men med en fot i vardera världen hoppas jag att jag ska kunna förstå när han tänker fixa till travlösningar :D

Det var också mycket därför jag gärna ville att han skulle komma ut - för att se selen, hästen och vagnen live... och förstå hur det hela hänger ihop, jag vet ju inte hur mycket han kan om "icke travkörning" eller vad man nu skall kalla körningen för!
 
Sv: Hjälp!

Sälj vagnen till mig:D!

Om du råkar äga en taxbent ardenner så borde den passa perfekt :rofl:

Den är nämligen skitbred mellan skacklarna framtill och med en svängel på drygt 90 cm... men hästen ska nog helst inte vara så hög... så en taxbent ardenner borde bli perfekt.

I första hand försöker jag nog göra om den... jag gillar den som sagt var skitmycket ju...
 
Sv: Hjälp!

Om du råkar äga en taxbent ardenner så borde den passa perfekt :rofl:

Den är nämligen skitbred mellan skacklarna framtill och med en svängel på drygt 90 cm... men hästen ska nog helst inte vara så hög... så en taxbent ardenner borde bli perfekt.

I första hand försöker jag nog göra om den... jag gillar den som sagt var skitmycket ju...

Ha ha! Nej det har jag ju inte. Jag har en näpen quarterfröken. Men det var en otroligt snygg vagn!
 
Sv: Hjälp!

Nu har vagnmakaren varit ute och vi har till och med provkört så att han fick se vad jag menade. Han såg rätt fascinerad ut, själv kör han ju bara travare och tillverkar travvagnar + att han hjälpt en kund att göra en vanlig hemmabyggd rockard högre. Han var och klämde och drog både här och där på vagn och sele och såg intresserad ut.

Vi provar i alla fall att göra nya skacklar så får vi se om det funkar. Ska försöka få kontakt med säljaren av vagnen och höra om jag kan få några dagar extra på öppet köpet *hoppas* så att jag hinner testa innan jag måste bestämma mig.

Skulle jag inte få det måste jag ju tänka efter rätt noga. De är ju DYRA vagnarna... och jag har verkligen inte råd att sulla bort så mycket pengar på en vagn som jag inte blir nöjd med ju.
 
Sv: Hjälp!

Tusan också. Jag vill ha skacklarna nuuuuuuuuuuuu *ok jag är lite otålig av mig*

Och jag skulle gärna vilja att säljaren mailade tillbaks så att jag vet om jag får förlängt öppet köp.

Annars börjar det ju bli jädrigt bråttom att hitta en returtransport för vagnen :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp