shettisbiten

Trådstartare
Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att jag aldrig gjort detta förut vilket jag berättade för hingstägaren men hon lovade att guida mig genom hela processen.
Stoet är ganska ungt och har senaste åren brunstat jättefint och regelbundet var 3 vecka. Har inte varit betäckt tidigare och fullt frisk.

Vi skrev betäckningskontrakt där det bla står att stoet kan stanna hos hingst i 30 dagar därefter tas en avgift på 20kr/dygn ut, hingstägaren ser efter stoet efter bästa förmåga, stoet betäcks genom fribetäckning osv. Vi betalar bokningsavgift och kör stoet till hingsten ca 25 mil bort.
Väl där får vi veta att hingsten är ovan därför kommer dom inte att släppas ihop förrän hon står för honom. Okej... säger jag men visst... Vi åker hem och hoppas att hon(hingstägaren) ska höra av sig så man vet vad som händer... Jag blir lite förvånad när jag inte hör ett ljud på en vecka. Då kontaktar jag henne och får veta att stoet fortfarande går med dom andra stona. Och att vi ev får en vecka extra gratis för att hon ska åka på semester.... :confused:
Jag förstår att hon behöver semester men kanske hade tyckt att det vore på sin plats att hon informerat om det innan vi körde ner vårt sto.
Tiden gick hon hörde aldrig av sig, jag blir mer och mer frustrerad. Varför brunstar inte stoet? Jag föreslår att hon ska ta ut veterinär och kolla henne. Hon tycker att vi ska avvakta.
Tre veckor senare är jag rent av förbannad och ringer upp henne... Då står det fel telefonnummer på kontraktet! Som tur är har jag ett annat nummer som jag tillslut lyckas nå henne på.
Hon säger nu att hon ska undersöka om hon har någon vererinär som kan komma ut och spruta igång stoet. Men frågar jag bör man inte undersöka henne först? Nä men jag har så långt att åka för ultaljud(!) får jag till svar!!! Det står i kontraktet att hon kan ordna ultraljud!!!
Hon ville fortfarande avvakta!!! Vid det här laget borde hon ha brunstat 3 ggr! Vad hjälper det då att vänta?
Jag sa att vi vänta till i dag (onsdag) sen måste vi göra något. Jag klargjorde extra tydligt att jag ville att HON skulle höra av sig till mig! Nu är klockan snart 21 och jag har fortfarande inte hört ett pip!!! Jag försökte ringa henne förut utan att hon svarade...

Vad ska jag göra? Egenligen har jag bara lust att åka efter stoet och skita i att betäcka, men vad händer då blir jag skyldig att betala språngavgiften ändå? Hon är ju uppenbarligen inte betäckt eftersom dom inte ens går i samma hage...

Det är även andra saker som gör att jag vill hämta hem stoet, jag har bett att hon ska kolla över hovarna och enligt henne är dom långa - ja men ta ut hovslagare då!!! Även det står ju i kontaktet att hon ska fixa vid behov! Jag fick ett brev där det stod att stoet har blivit tjock "men hovarna känns inte varma" MEN wtf!!!! Hon har aldrig haft fång och jag hoppas verkligen att hon inte får det nu!!!

HJÄLP vad gör jag???
 
Sv: Hjälp!

Ta hem hästen. Hellre riskera att behöva betala en summa än att riskera hela hästen och dess hälsa.
 
Sv: Hjälp!

Hämta ditt sto. Och nån språngavgift ska du då inte betala.

Men sen måste jag som hingsthållare påpeka att jag knappt aldrig ringer upp stoägare, om det inte hänt nåt allvarligt.
Stoägare får gärna ringa mig när de vill, för att fråga om status på stoet.
 
Sv: Hjälp!

Fast idag bad jag henne speciellt att ringa mig för att diskutera hur vi ska går vidare. Om hon hade hittat någon veterinär, hovslagare osv... Jag har försökt nå henne flertalet tillfällen nu i kväll men hon svarar inte på något.
Hur vanligt är det att ston "hakar upp sig" och "vägrar" brunsta när dom kommer till hingst?
Hur länge brukar man låta stoet vara hos hingsthållaren utan att göra något åt att hon inte kommer i brunst?
Jag är förvirrad och fakriskt ganska ledsen över detta!
 
Sv: Hjälp!

Håller med dom övriga.
Hämta hem stoet så fort du kan för nog tycker jag att hela historien känns lite som lurendrejeri.

Du har ju ingen aning om hur hon mår..
Och någon avgift för språng ska du ju inte betala.

Om man tar in ett sto för betäckning så åker man knappast på semester.

Allt verkar väldigt oseriöst och amatörmässigt.
Näää, osar katt. Hämta hem stoet.


AM
 
Sv: Hjälp!

Här ultraljudar vi ju stona 3 ggr i veckan. Och ändrar sig inget på en vecka så brukar vi spruta igång.

Men jag anar att det finns många "hingsthållare" som skaffar hingst utan några som helst kunskaper, och tror att naturen sköter allt av sig självt. Den du råkat valt verkar vara en sån.
 
Sv: Hjälp!

Ta hem stoet! Du ska absolut inte betala någon språngavgift, ingenbetäckning har ju skett!

Jag har väldigt få ston till min hingst och jag brukar meddela när stoet brunstar och när betäckning skett. Stoägarna är gietvis välkomna att höra av sig och jag brukar ta mig ganska mycket tid att prata med dem, speciellt de som betäcker för första gången brukar ha ganska mycket frågor och oroa sig lite över sin älskling som är borta hemifrån utan matte :)

Jag hade ett sto här förra sommaren som skulle vara på väg in i brunst när hon kom, men icke. Ägaren ville avvakta men när hon inte brunstat på tre veckor fick jag till slut tillåtelse av stoägaren att åka och UL:a och visst fanns där en gulkropp. Stoet sprutades när vi kom hem och kom i brunst direkt. Vi har också långt till stationen och ingen veterinär med portabelt UL som kan komma ut till oss. Alltså åker vi ju de där sex milen till stationen med stona, kan man inte tänka sig att göra det så ska man inte ta emot ston. Däremot tar jag milersättning för de resor jag behöver göra med stona, allt enligt kontraktet som skrivits under innan stoet kommer till oss givetvis.

Nu är det ju inte alltid man UL:ar shettisar har jag förstått, men det måste ju ändå finnas något man kan göra om de har hakat upp sig? Det jag hade funderat på i första hand är ju dock hur noga hon har tittat efter brunst? Har hon kollat stoet mot hingsten alls eller har hon bara fått gå där i sin hage och käka gräs under hela tiden? Och att åka på semester medan man har ston hemma för betäckning är ju bara ren och skär nonchalans.

Än finns det ju gott om tid för dig att leta rätt på en annan hingst och framförallt en annan hingsthållare.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp!

Å historien fortsätter... Jag meddelade hingstägaren att jag ville hämta hem mitt sto idag. Hon ändrade tid flera gånger och när jag kommer fram säger hon att stoet är obetäckt... Efter 7veckor utan resultat? Jag är ärligt lite skeptisk...
 
Sv: Hjälp!

Satt i bilen förut och skrev på mobilen därför blev det ett kort inlägg. Så här var det: När hingstägaren varken hörde av sig eller svarade på telefon/meddelande igår bestämde jag mig för att åka och hämta min häst.
Jag fick en tid när vi kunde komma för hon jobbade. Visst vi har ju en bit att köra så det var inga problem. Hon ändrar tid flera gånger och skyller på att hon måste hinna hämta pass osv.
Vi kommer fram ca 10 minuter före utsatt tid och sätter oss och väntar. När ingen kommer skickar jag ett sms då är hon längre fram på den vägen som vi står på. Dessutom skriver hon att stoet nu är betäckt... Det har inte hänt ett dugg på 7 veckor och just nu denna dag när vi är arg och ska hämta upp henne så har hon äntligen släppt till???
När vi kommer fram säger hon "det hade kanske gått redan igår eller förrgår men jag hade ingen som kunde hjälpa mig"... Idag hade dom handbetäckt och sedan låtit dom gå ihop resten av dagen...
Så jag antar att jag nu blir skyldig att betala språngavgiften iaf, men det känns konstigt... Mycket konstigt...
Hästen är totalt smällfet, dock ingen fång som jag var rädd för.
Jag tyckte jag var så duktig och noga när jag valde hingst. Allt lät så bra och jag skulle få så mycket hjälp med mina frågor -och så slutar det så här... Undrar om jag vågar ge mig på detta igen nästa år... (om det nu inte mot förmodan skulle bli ett föl nu)
 
Sv: Hjälp!

Tråkigt att du råkat ut för detta :( Trist att hingsthållaren inte verkar det minsta seriös.
 
Sv: Hjälp!

Jättetråkigt att det finns så oseriösa hingsthållare inom shetlandsvärlden.... Det drabbar oss alla som håller på med hingsthållning när några rötägg beter sig illa! Till nästa år så kolla om du hittar någon som kan ge dig referenser och tips om seriösa hingsthållare. Tex Shetlandsponny iFokus, där finns många shettismänniskor som kan hjälpa dig!
DU får gärna pma vem du varit hos, så man kan akta sig.....Jag har själv hingst, men han är släkt med 2 av mina 3 avelsston så jag måste ändå åka till andra för betäckning!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp