Bukefalos 28 år!

Blue_Jewel

Trådstartare
Jag har äntligen hittat en rockard! De som har den säger sig ha haft den till en stor häst tidigare men nu har de haft den till en liten ponny. Min häst blir ca 160 cm, av den kraftigare sorten.
De ska förlänga skaklarna men jag tyckte det var väldigt smalt alltihop. Mätte på travfolkets "rockard," då var bredden på skaklarna ca 98 (som bredast) och 53 cm vid fästet, längd 227 cm. Den jag var och tittade på var 88 cm bred, 47 vid fästet och svängeln var 84 cm. Då har de haft den till en ponny.
Vad är normalt för en stor (liten) häst??
Min häst växer så jag vill inte ta mått på henne utan tar hellre standardmått. Hur långa och hur brett skall det vara mellan skaklarna???
Jag måste vara snabb ,så ni som kan tänkas veta nåt, snälla hjälp mig!!!
Vänliga rookie-hälsningar,
Juvelen
 
Sv: HjÄlp!!!

Gå in på Drive Out och kolla!
Nej jag tycker du ska avstå från köp!
Den verkar klen och för låg, dock har jag inte sett bild :o
Spara pengar och kosta på en lite bättre/dyrare vagn!
Driveout hjälper en dessutom att få en passande vagn till häst och kusk ;)
 
Sv: HjÄlp!!!

Jag har kollat runt på en massa hemsidor men jag blir inte klokare!! :confused:
Min häst blir (är redan nu..) av den maffigare sorten så jag vill inte att det blir för trångt mellan skaklarna. Vad är normal skakelbredd?
Finns det nån som kan måtten i huvudet eller vill vara snäll och kanske mäta lite på sin vagn? :)
/Juvelen
 
Sv: HjÄlp!!!

Normalstor häst bör ha runt 55-60 cm mellan skaklarna!
Kallblod/större varmblod 65-70 cm och ponny 45-50 allt på ett ungefär, bäst är att mäta hästen, om den har vuxit klart förstås :D

På mina vagnar, avsedda för "normalstor häst" är det runt 55-60 vilket eg är lite för smalt då jag har kallblod :D
Man ska ju inte behöva bända ut skaklarna för att få mellan hästen :angel: och det ska ju inte vara så stort att skaklarna slår mot sidorna på hästen. Lagom är bäst :D

Du bör helst köpa en vagn där du kan se över hästen, jag tycker man sitter bäst så. Dels för man ser det som finns framför hästen och att man även ser hästens huvud, vad den tänker göra! Bra för säkerheten alltså :smirk:
Visst man kan ju sitta o snegla förbi men det är enklare med ett redan högt placerat säte :)
Stötdämpning kommer du att sakna när du skumpat runt på skogsvägarna ett tag :D
Svängel och bakselefästen bör finnas då hästen drar bättre och slipper obehag om den har en bröstsele/finsele!
Loksele är bra :) men passar inte rikigt med rockard (i vissa fall bra i andra riktigt tokigt :crazy: )

/Lisa
 
Sv: HjÄlp!!!

Är "mellan skaklarna" där det är som smalast vid skakelfästena?
Det är vagnens bredd (det bredaste mellan skaklarna) som jag inte är klar över. Rockarden har stötdämpning, bakselefästen och svängel.
Den har allt jag vill ha UTOM att den är låg och verkar inte ha tillräckligt med utrymme!
Tacksam för all hjälp!!
/Juvelen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 366
Senast: Roheryn
·
Utrustning Förra gången gav jag upp och det slutade med bomlöst vilket hästen går super i men fröken blir lite väl lätt i fötterna ibland och jag...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Io
·
Körning Nu ska jag ta tag i körningen igen, dags att köra in för vagn och inte bara redskap. Jag tänkte att jag skulle införskaffa mig en rejäl...
Svar
13
· Visningar
6 551
Senast: Anna_
·
Foder & Strö Hej. Vet inte om jag postar denna tråd rätt... Men har analyserat hö som jag tänkt ha till mina hästar, den ena en b-ponny som haft...
Svar
5
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp