Bukefalos 28 år!

Zandrah

Trådstartare
Jag kommer ta ut vetrinär om detta inte blir bättre, har även pratat med distriktaren nu på natten och han sa att jag skulle vänta och testa och se om det blir bättre....

MEN, snälla; har någon sett detta? Bara nån teori?? Och inga påpekningar om vet, för som sagt, jag åker ner på momangen om hästen inte blir bra! Jag ahr aldrig sett detta på en häst förr.

Min valack stod bakom stallet nu när vi skulle kvälla, och visade ovilja att röra sig. Han stod och lyfte sitt vänstra bakben uppåt, framåt, väldigt långt fram.
Han gick när jag tog in honomi stallet, men haltade.
Kan INTE flytta sig bakåt eller åt höger sida, hans vänstra ben "hänger inte med", och då lyfter han det istället uppåt, framåt in under magen, precis som att man skulle strecha det. Samma när man ska backa.
Han KAN stödja på benet, men när han GÖR det, så blir han irriterad i andra benet och börjar småsparka. Visar ingen ömhet i vänster knä, men ev. liiiiiite i höger. Men det är ju väster ben som han inte klarar av att få med sig.
Han är enligt min menig mellan 4 - 4.5 grader halt och han har ju problem med knät sen tidigare.
Usch..jag blir fan rädd alltså....tänkte på patellaupphakning, men då ska väl inte hsäten kunna stå och lyfta sitt ben framåt, eller?? Och benet GÅR att böja och lyfta precis som vanligt, som du gör när du tex ska kratsa hovarna.
Han KAN ju knappt backa eller gå i sidled....
Blir det inte bättre så får vi åka och röntga, men det är ju helg och allt, och jag tror inte han pallar att stå på transport hur långt som helst....

Någon som varit med om något liknande? Att hästen just står och lyfter sitt ben på det viset?!

Nu får han stå inne och mumsa på maten, och aptiten är det inget fel på. Han visar heller inte ovilja att röra sig framåt. Men som sagt, han haltar och fårinte med sig benet i andra rörelser. Kan inte känna nåt konstigt i hans ben på rak arm......

Nu var det mörkt och vi såg väldigt dåligt, men kaaaanske såg det ut som att hästen haltade mindre ju mer han gick...men vi ska kika igenom mer imorrn....
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!!

korsförlamning var det första jag tänkte på.... hm.. hoppas han blir bra
 
Sv: Hjälp!!

Hmm...liten uppdatering!

Han har fått stå inne under natten. Nu var HELT svullen i båda bak från kota upp till has. Även galla nu i vänster has. Vet iaf varför han blev så irriterad när han tvingades stå på sitt vänstra ben. Han har ett slagsår där; och kotan är som en tennisboll på FRAMsidan.....såå svullen....där ömmar han kraftigt (har gjort rent och sprutat sårspray...) Han haltar på båda bak och får fortfarande inte med sig sitt vänstra bakben....

Korsförlamning kan jag inte tänka mig, han går ute dygnet runt...men ja....kan de lyfta benen så då? För han är ju lika idag...det är nästan som att reflexerna inte lyder honom...Han rör sig ju framåt men haltande, men han går iallfall. Han verkar inte ha lika ont i vänster ben idag, som igår.....men tillräckligt
Han hade iaf legat ner i boxen såg jag, för han var spånig.
Han vet inte vilket ben han ska stå på, för högra gör ju ont, han är ju så svullen...
Han har även trampat av sig bägge framskorna.

Kan han möjligen fastnat i leran tror ni? Och dragit till benet liksom??
För i vänster bak känns det som att det skulle vara knät, men i det benet ömmar han inget. I höger ömmar han, men det benet "får han med sig".

Jag kan inget göra....det är helg och jag plågar honom inte med en transport i 35 mil. Nu går han i hagen och betar iallafall...men jag håller på att DÖ av oro.....:cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!!

Ring veterinären på en gång! Han får väl avgöra om hästen kan/behöver till djursjukhus. Det finns väl inget att vänta på när hästen har så ont så den knappt kan gå!
 
Sv: Hjälp!!

Ring veterinären på en gång! Han får väl avgöra om hästen kan/behöver till djursjukhus. Det finns väl inget att vänta på när hästen har så ont så den knappt kan gå!

Men snälla du, jag har ju SAGT, och gjort det klart från första början att jag ringde vetten på en gång! Jag ringde för sjutton kl halv ett inatt! Han har sagt att det finns inget att göra nu, utan det måste ju röntgas och kollas upp på klinik. Han tyckte jag skuklle avvakta och se hur det utvecklade sig, DÄRFÖR bara lade jag ut den här tråden.

Hästen KAN gå men haltar. Varför han har ont i höger bak kan jag ju förstå, han har ju slagit sig, men på vänster säger jag ju att han inte är öm nånstans. Att då ställa honom i en transport ner till nåt djursjukhus 35 mil bort känns väl ändå att ta i....
Och ja, JAG ansåg att då väntar jag och ser hur det ser ut under dagen, eftersom hästen visar lite bättre rörlighet åtminstone framåt idag. En distriktare här i krokarna kan inte se ett dyft mer än vad jag kan på min häst, så mkt kan jag lova dig, det har jag fått erfara många gånger. *suck*

Så snälla....jag är klok nog och nog mån om mina djur för att förstå när vetrinärvård ska ske, jag är inte dum i huvudet. Jag påpekade oxå det det första jag gjorde, ÄNDÅ ska det få lov att sägas.....jösses.....
 
Sv: Hjälp!!

Stackars din häst. Jag förstår dig, man vill veta om andra har råkat ut för samma sak. Självklart kontaktar man ju veterinär och gör som den säger men ändå vill man ju prata med andra och försöka förstå vad som hänt. Det är ju jättekonstigt det som hänt din häst. Båda framskorna av också...hoppas allt går bra. Var ligger er klinik? Själv har jag bara 2,5 mil till närmsta, vilket är otroligt skönt.
 
Sv: Hjälp!!

kanske akut erlichios/borrelia
Omöjligt att säga såhär genom nätet, det blir nog till att lasta å åka till klinik...men eftersom det är båda bak så låter det mer som ev fästingrelaterat eller en riktigt knäck i kors/länd
 
Sv: Hjälp!!

Jo en distriktare kan SMÄRTSTILLA hästen om ni nu tvunget vill vänta tills efter helgen. I med rejält med smärtstillande och håll hästen i box alt boxhage över helgen. Att hästen väljer att belasta det högra benet trots att den uppenbarligen har rejält ont i det visar bara på att ni har en ännu smärtsammare skada i det vänstra, jag skulle inte bli förvånad om ni har någon typ av fraktur uppe i bäckenbenet tyvärr. Har själv haft en häst med både bäckenkrans och höftbensfraktur och den haltade inte ens nämnbart i skritt men hade ändå en mkt omfattande fraktur, hade det varit jag som varit i ditt läge så hade jag sett till att hästen blev smärtstillad och sedan hade jag oavsett hur långt det var kört in på klinik för röntgen.
 
Sv: Hjälp!!

fast om man har tvivel om ev frakturer så kan det vara lurigt att smärtstilla, om hästen får det kanske den belastar "frakturen" mer och det skiter sig allt istället....Det är olika hur olika vettar gör, men jag vill inte gärna ha smärtstillande vid tveksamma frakturer.
 
Sv: Hjälp!!

Men du kan ju inte ha den ute, ta in hästen så den inte förvärrar skadan! :crazy:

Och ring vet igen, klart dom säger "avvakta" när du ringer mitt i natten.... Han får ju komma ut och titta iaf!

Så om jag fått med mig allt; Hästen är halt+jättesvullen båda bak, har stort sår på det ena OCH har dragit av sig båda framskorna????

Vad tror du själv har hänt med den??? Låter som han blvit jagad och gått omkull.. Han kan ha fått skador i ryggen, det kan ge såna symptom.
 
Sv: Hjälp!!

jag tycker du ska prata med vetrinären!
så får han avgöra om han behöver röntgas..hoppas han blir bra!
kramar
 
Sv: Hjälp!!

Tack för svaren. Svarar alla på samma.

Tello: Tack. Det värmer. Ja man lägger ju inte ut en sån här tråd för att man inte ska kolla upp hästen....men på Måndag så ringer jag och ber att få komma in akut. Den kliniken har även ultraljud så man kan se ifall tex något är fel i knät....Det är 10 mil dit.

Martha: Ja du, en knäck i länd/kors är nog inte omöjligt. Borrelia tror jag är långsökt...men han har svaga leder så visst...men jag funderar på eftersom hans knä varit dåligt länge, om det nu nått till en sån gräns, eller ev hänt något som han helt enkelt inte pallade. Såret på hans högra bakben tror jag numer beror på att han dragit i någon sten...och där är han svullen, så kanske knät fick sig någon törn och att allt "råkade" hända samtidigt..men långsökt kanske...

Gylle: Nej, jag vill inte att han ska få smärtstillande när jag inte vet vad det är för fel. Jag är oxå av samma åsikt som Martha där, att det kan förvärra skadan mycket. Hästen känner nu om det spänner eller gör ont, vilket gör att han inte rör på sig mer än nödvändigt. Hade hanfått smärtstillande så kanskehan belastat för mycket om du förstår?

Centaur: Hästen går normalt på lösdrift. Han ficknu gå in på natten och ut io vanlig hage på dagen, för att få igång cirkulationen och jag kan tala om för dig att han är BÄTTRE ikväll än i går, svullnaden i benen har gått ner helt på ena benet och lite på det andra...hasgallan är borta. Detta fick han med största sannolikhet nu när han stått inne, för han är inte van det. Han har itne sprungit eller förvärrat nåt i hagen, bara gått och betat, och faktiskt legat.
Jag 100% säker på att han inte blivit jagad iaf, han gick själv i hagen. Men som sagt, att det skulle vara ryggen kan oxå vara möjligt, men han reagerar inte i den, men dock i benen.

Så alla. Han är något bättre idag, men jag kommer ringa kliniken det första jag gör på Måndag och HOPPAS att vi kan få komma dit på en gång akut......
 
Sv: Hjälp!!

Konstigt med skorna. Han måste ju ha sprungit... Tycker dock fortfarande du borde haft honom inne tills du vet vad det är. TÄNK om det är en allvarlig skada, något som är brutet, och det blir värre pga att han inte hållits lugn? Visst att svullnaden går ned när han rör sig, men gå en vända med honom då och då istället.
Väldigt dumt att risikera något när du inte vet vad som evt är sönder!
 
Sv: Hjälp!!

Konstigt med skorna. Han måste ju ha sprungit... Tycker dock fortfarande du borde haft honom inne tills du vet vad det är. TÄNK om det är en allvarlig skada, något som är brutet, och det blir värre pga att han inte hållits lugn? Visst att svullnaden går ned när han rör sig, men gå en vända med honom då och då istället.
Väldigt dumt att risikera något när du inte vet vad som evt är sönder!

Hej!
Vi har dock haft monsunregn i en vecka nu, och jag har alldrig nånsin sett så leriga hagar...på vissa ställen suger leran bara ner en och det är inte kul. Så att han tappat skorna är jag eg. inte förvånad över...snarare förvånad över att han inte gjort det tidigare...men att båda åkt av på nästintill samma gång är ju konsigt.

Idag verkar han ytterligare förbättrad...han rör benen stabilare och jag är ganska säker på att detta oxå är för att han fått sträcka på sig. Han har inte rört på sig mer än han skulle gjort om jag skrittat honom. Han är ingen hetsporre ihagen, så jag vet vad jag gör när jag har ut honom. hade han stått på box hade han säkerligen varit ännu mer svullen idag, och inte mått bättre, sen så hade han med största sannolikhet varit ohanterbar och då ÄNNU värre även om man lett honom....han är lite speciell....
Idag kan han oxå flytta sig i sidled om än något stelt...så bättre är han, men jag kommer ringa ner och be om att få ultraljuda hans knän och samtidigt kolla upp honom vad som kan ha hänt...
 
Sv: Hjälp!!

Hur går det med din häst? Har någon tittat på den? Är den bättre? Hoppas!
 
Sv: Hjälp!!

Hur går det med din häst? Har någon tittat på den? Är den bättre? Hoppas!

Jo...jag vet nu...att det förmodligen var hans menisk som spökade...
Har skrivit en separat tråd nu...mitt emellan alla tårar...
Det här är det tuffast jag gjort i hela mitt liv, och det känns som mitt hjärta går sönder....men Watte kommer få somna in på Tisdag, och jag kommer inte överleva....:(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp