hjälpa till med andras hästar

Sv: hjälpa till med andras hästar

Men altså vad väntar du på??? Är du en fegis?
Antingen hjälper du honom att mata hästarna eller så ringer du länstyrelsen.
Visst gubben blir ledsen, men tänk i första hand på hästarna som svälter?
Det går att anmäla anonymt!

Läs mina tidigare inlägg i tråden :idea:

Man utgår ju fört att ägarna själva ser problemet och löser det i första hand och det har jag gjort men inget hände därför har jag nu erbjudit honom en hage. Så feg? :grin: kan jag inte påstå...
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Efter en stud pratandes frågade jag om han kunde tänka sig att låta dem gå i en utav mina hagar. Han tittade ner i backen... Jag måste ändå få det nerbetet sa jag då. Han tittade upp och frågade om det verkligen var Ok. Han kunde knappt hålla tillbaka tårarna!!
Han frågade om det var ok säkert 7ggr.

Vi bestämde att de skulle börja vänjas in vid gräset igen och att min vet ska se igenom dem. Han ska hjälpa mej att slänga upp all torrhö på höloftet (3st kärror) som gengäld.

Vilken insats du har gjort, både gentemot mannen och hästarna! Jag tycker att du är en riktig vardagshjälte!
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

:) Riktigt fantastiskt schysst! Jättehärligt att höra om medmänsklighet mitt i vardagen! Bra gjort! Lycka till! :laugh:
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Jag fick tårar i ögonen. (Jag är lite känslig av mig :D)

Du får en guldstjärna av mig! :bow:
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Så fint gjort av dig att erbjuda betet! Och när han dessutom kan hjälpa till utan att betala igen med pengar så känns det säkert väldigt bra för honom också. Men när betesperioden är slut så är det nog en anmälan som gäller (om han inte har pengar till mat åt hästarna) om ni inte kan komma på någon annan sorts byteshandel där han får hösilage mot att han hjälper till med något slags jobb.

Hur ser hästarna ut i hovarna? Mask?
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Jag tycker att du antingen ska hjälpa dom eller anmäla så att häststackarna får en dräglig tillvaro.
Hästarna måste få mat. Det blir inte bättre av att ni ignorerar bara för att det inte - enligt din man - är erat ansvar.

Skriver under på detta!
:bow:
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Jag skulle anmäla. Punkt. Inget snack om dålig ekonomi-eller andra ursäkter-Då skaffar man inte häst. Enkelt. Blir tyvärr ännu mer arg på folk som VET att djur inte har det bra bara för att de inte vill lägga sig i. Anmäl och se vad som händer SEN kan du kanske komma med ditt stöd.
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Varför tycker du att TS gjorde fel om man får vara nyfiken?

TS: Fint gjort av dig!
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Så fint gjort av dig TS:love:

Hösten löser sig säkert. Lite senare kan ni föra det påtal och se hur han tänkt lösa vintern.

Ni kanske kan hitta en jättebra lösning:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: hjälpa till med andras hästar

Tycker det är jättebra att TS ställer upp självklart :bow:, men låter som en kortsiktig lösning. Det bli en vinter också? Har hästägarna mer pengar att föda sina hästar då eller ska TS stå för kostnaden? Underbart om TS gör det självklart/eller att det löser sig på annat sätt :bow: :love:.
Tycker bara inte att folk som inte har råd ska ha djur, det är stort vaningstecken om man låter sina djur bli så magra utan att djurägaren själva söker en lösning.
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Tycker bara inte att folk som inte har råd ska ha djur, det är stort vaningstecken om man låter sina djur bli så magra utan att djurägaren själva söker en lösning.

Hur vet du att hästägaren inte sökt en lösning då?
Hen kanske har sökt men inte hittat ngn?
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Jag fattar precis och jag tycker att du visat en härlig anda i medmänsklighet och förståelse. Du kan hjälpa till och gör det och kommer att få lite hjälp i gengäld. Kanonbra i mina ögon :)
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Uppdatering,

Veterinären var ju och undersökte hästarna, jag hann dock bara vara med ibörjan. Två av hästarna hade mask och har nu avmaskats. Tänderna kollades och gammelhästen hade mycket dåliga tänder... Vet rekomenderade en foderstat till dem. Hovarna var inte långa men sönder flisade, han hade tagit dem själv. Jag och vet rekomenderade en hovslagare.

Hovslagaren kom ut imorses. Hovs. Hade inget att klaga på föruton att de behövdes rätta till på vinklar och ena hästen verkades upp i ena fram hoven.

Han var mycket spänd innan vet och hovis kom, antagligen för att han skämdes över hur hästarna såg ut men jag sa att ju längre han väntade ju jobbigare blir det. Efter besöket med vet var han lättad att de blivit undersökta. "allt kommer att bli bra igen C" hörde jag honom viska till den ena hästen när han kramade den.

Han behövde verkligen någon som gav honom en liten knuff.
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa den här tråden (jag ignorerar alla som tycker att du ska anmäla i det här läget). Lite medmänsklighet är banne mig precis vad världen behöver!! :bow:

Jag har för övrigt inte sett någonstans där det står att ägaren inte har råd med mat till hästarna? Jag hade själv bra hellre tagit emot hjälp med tungt arbete än kontant betalning för en sådan sak som att låna ut bete.
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Ja visst är det en underbar historia, det är mycket bättre att hjälpa där det fungerar än att anmäla. Uppenbarligen vill ägaren väl, går det att lösa ändå så vinner inte minst djuren. Fungerar det inte kan man anmäla vid ett senare tillfälle, man behöver inte måla fan på väggen.
 
Sv: hjälpa till med andras hästar

Jag tycker det ser ut som du gjort helt rätt. Visat medmänslighet och gett den knuff som behövdes. Ibland gör livet att man blir handlingsförlamad. Kommer det in någon som vill och kan hjälpa och ge den där lilla puffen så kommer man på rätt köl igen. Och kan själv ta ut färdriktningen.

Fint handlat - du har ett stort hjärta i kombination med en väl fungerande hjärna. Ett vinnande koncept!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 194
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
726
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 135
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp