Föra in häst i enskild firma

HagelthornA

Trådstartare
Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation.

Sambon har en enskild firma, hon är registrerad för moms och beskrivningen av firman är inackordering (samt uppfödning av sällskapsdjur (hund)

Hon hyr en mindre gård (endast stall och hagar) där hon bedriver verksamheten som består i att hyra ut några boxplatser, i en av boxarna står hennes egen häst (privat ej i företag)

Det hon vill göra nu är att starta en ytterligare del av verksamheten, nämligen att hålla i diverse event (ponnyridning, knatteridning, och andra event) vilket hon även kommer få inkomst på, hon kommer skicka in en ny beskrivning till skatteverket.

Tillslut till frågan, sambon vill alltså föra in sin egen häst i verksamheten men vi vet ej riktigt hur det ska bokföras, förutom som en lagertillgång, men är det egen insättning (sen skriver man hästens värde) eller är det något annat som ska användas? Det blir ju inget köp av häst, hon äger den ju redan så kommer ju bli en gåva eller nåt?

Detsamma gäller även uppfödning av sällskapsdjur (hund) det står redan som beskrivning på skatteverket men efterssom vi inte vet hur man för in hennes egna hundar i bokföringen så har det ej blivit nåt av det än, men man kanske kan använda samma lösning även här?

Hoppas nån har koll, och tack på förhand för hjälpen 🙂
 
Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation.

Sambon har en enskild firma, hon är registrerad för moms och beskrivningen av firman är inackordering (samt uppfödning av sällskapsdjur (hund)

Hon hyr en mindre gård (endast stall och hagar) där hon bedriver verksamheten som består i att hyra ut några boxplatser, i en av boxarna står hennes egen häst (privat ej i företag)

Det hon vill göra nu är att starta en ytterligare del av verksamheten, nämligen att hålla i diverse event (ponnyridning, knatteridning, och andra event) vilket hon även kommer få inkomst på, hon kommer skicka in en ny beskrivning till skatteverket.

Tillslut till frågan, sambon vill alltså föra in sin egen häst i verksamheten men vi vet ej riktigt hur det ska bokföras, förutom som en lagertillgång, men är det egen insättning (sen skriver man hästens värde) eller är det något annat som ska användas? Det blir ju inget köp av häst, hon äger den ju redan så kommer ju bli en gåva eller nåt?

Detsamma gäller även uppfödning av sällskapsdjur (hund) det står redan som beskrivning på skatteverket men efterssom vi inte vet hur man för in hennes egna hundar i bokföringen så har det ej blivit nåt av det än, men man kanske kan använda samma lösning även här?

Hoppas nån har koll, och tack på förhand för hjälpen 🙂


Tänk på att det inte är helt okomplicerat skattemässigt när man för in sin egen häst i en verksamhet man har. Använder man till exempel en häst som 50 procent i verksamheten och 50 procent för sitt eget nöjes skull så kan omkostnader för hästen dras av i verksamheten och isåfall ska det egna nyttjandet uttagsbeskattas. Att föra in egen häst i verksamheten avrådes generellt på hobbynivå, det gör det svårare att få verksamheten klassad som näringsverksamhet av Skatteverket. Det finns domar där professionella ryttare som har ridit på OS-nivå och fått sponsring av IOK ändå har fått sin verksamhet klassad som hobbyverksamhet. Så det kan vara värt att tänka över. Just nu är mitt huvud för trött av att jag äter många starka mediciner men kan leta upp några referenser vid annat tillfälle. Jag har gjort ett examensarbete om hästverksamhet och om det klassas som hobby- eller näringsverksamhet även om det var ett antal år sen nu så jag är hyggligt insatt i ämnet även om regler och praxis kan ha ändrats sen dess. Kanske blir det annorlunda om man har en skogsfastighet som klassas som jord- och skogsbruksfastighet.

Men ni kan läsa under punkt 4.2 här det som jag skriver om uttagsbeskattning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.15/369011.html
 
Hej och tack för svar. Verksamheten har en omsättning på ca 320 000 kr för tillfället alltsomallt (inackordering) och den hästen som är tänkt att föras in i verksamheten kommer endast ridas av personer som betalar för denna tjänst (kommer vara olika men främst event såsom turridning, knatteridning och ponnyridning). Det som sambon kommer ha hand om gällande hästen är att se till att den är iform (kan vara träning med longering eller tömkörning) och har det bra, hon kommer alltså inte rida själv då hästen är för liten, och markträning är ju inte för eget nöjes skull.

Tack för länken ska kolla lite mer där.
 
Håller med @Islandshästryttare att det är allt annat än okomplicerat att förs in hästar i enskild firma. Låter klokt att göra en skrivelse till SKV först.

Mkt tips är att läsa på Björn Lundens hemsida. Där finns beskrivet hur hästar hanteras i verksamhet. Det skiljer nämligen beroende på typ av häst, ålder. användningsområde mm
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 651
F
Skola & Jobb Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma)...
2
Svar
32
· Visningar
3 062
Ekonomi & Juridik Jag har hästarna i enskild firma, där även lite andra saker ingår så att det hela går runt. Av olika skäl kommer jag inte dra in några...
Svar
0
· Visningar
1 458
Ekonomi & Juridik Jag går och funderar så jag håller på att bli gråhårig över om jag ska starta egen firma eller ha hästarna som hobbyverksamhet och...
Svar
3
· Visningar
1 893
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp