Hjärnhinneinflammation

T

Teija

Sitter här hemma med min lill-flicka sovandes i sin bädd, hela dagen har spenderats hos veterinären och hon ska tillbaka imorgon förmiddag för fortsatt behandling. De misstänker hjärnhinneinflamation och har redan startat en antibiotikakur. Jag är självklart väldigt orolig och hoppas så klart på det bästa.

Söker och läser det jag kan komma över på nätet men skulle vara väldigt glad om någon som vet mer om detta skulle vilja berätta lite för mig. Det stillar oron lite mer iaf om man vet vad det rör sig om och hur det ser ut för framtiden.

Lill-flickan Loka är en 1-årig vorsteh.

Tack på förhand.
 
Sv: Hjärnhinneinflammation

Det verkar inte vara TBE, symtomen stämmer inte in på det. Det är nog snarare "vanlig" hjärnhinneinflammation, denna kan dels vara orsakad av bakterier och då kan det behandlas med antibiotika (denna kur startades igår i förebyggande syfte). Sen kan den även orsakas av virus och då kan man bara ge smärtllindring och låta kroppen läka sig själv. Som jag förstår så kan virus varianten finnas kvar kroniskt och sedan dyka upp i skov.

Loka var dock bättre imorse, inte lika hängig, kan inte säga att hon var pigg, men hon försökte iaf. Hon har lättare att sätta sig, men lägger sig fortfarande inte på egen hand. Det märks väldigt tydligt att hon har ont och hon vill helst inte röra sig. Det som är skönt är att hon fortfarande äter och imorse gick hon dessutom upp och drack vatten, det har hon inte gjort innan. Nu är det bara att hålla tummarna att veterinären har bra besked att ge idag och att förbättringen fortsätter. I värsta fall så får vi åka till Uppsala med henne. Men hoppas att vi ska slippa det.
 
Sv: Hjärnhinneinflammation

Min boxer blev svårt sjuk och behandlades för Hjärnhinneinflammation på Strömsholm för ett antal år sedan.
Först en bakteriell variant, som han efter nästan 10 dgr tillfrisknade ifrån precis som vi och veterinärerna börjat ge upp hoppet.
Ett par veckor/månader senare blev han sjuk igen och behnadlades då för den andra varianten. ( Denna variant är tydligen vissa raser mer utsatt för än andra)
Han stod sedan på kortison och var bättre men, tyckte jag, inte riktigt sig själv.

En natt ett par veckor senare åkte jag in akut igen och krävde då en skallröntgen (som försäkringsbolaget motsatte sig och veterinärerna inte ansåg nödvändig då symtomen inte stämde, jag fick därför garantera att jag skulle betala den själv, ca 10 000, innan de ville göra den)

Röntgen visade en stor hjärntumör och han väcktes aldrig ur narkosen.

I efterhand har jag lidit av att skallröntgen inte gjordes tidigare och att min älskade prins fick lida mer än vad han hade behövt.

Jag håller tummarna för att det är en "vanlig hjärnhinneinflammation och att hon tillfrisknar snart, men det kan vara bra ( men jobbigt) att veta att samma symtom även kan vara annat )
 
Senast ändrad:
Sv: Hjärnhinneinflammation

Usch vad tråkigt, jag skulle ljuga om jag sa att just de tankarna har cirkulerat i mitt huvud sedan igår då vi fick beskedet.
Just nu har jag dock bra nyheter, Loka var till veterinären imorse och de ansåg att hon återhämtat sig så bra att de lät henne komma hem. De sa att det antagligen inte var hjärnhinneinflammation, hade det varit det så skulle hon inte ha återhämtat sig så snabbt. De vet iofs fortfarande inte vad felet är, även om hon är pigg så har hon fortfarande ont. De ska skicka ner prover till Uppsala för att utesluta att det inte rör sig om någon sjukdom. Hon ska nu äta antibiotika och smärtstillande.

Nu kan vi bara hålla tummarna. Men det ser bra ut :laugh:
 
Sv: Hjärnhinneinflammation

Hej gumman!antog att jag skulle hitta nått här.Skönt att höra att hon ändå är piggare i dag även om ni ännu inte vet vad det är.
Håller tummarna här hemma.
kram på dig.
 
Sv: Hjärnhinneinflammation

Glädjen blev kortvarig imorse när jag gick upp så var Loka hängig igen. Låg bara i sin bur och ville inte komma upp, kanske inte behövde vara något hon kanske bara vr trött. Eftersom klockan endast var 0500 så vile jag inte krångla med henne utan låta henne sova. Istället bad jag min sambo att ta en temp när han skulle gå upp (0700). Och tyvärr så har hon feber igen, hade 39,4 imorse och när hon kom till veterinären hade den stigit till 40,1.

Hon är kvar där och jag sitter på jobbet och kan inget göra. Är rädd, orolig, och kämpar mot gråten. Jag försöker att tänka positivt men oron tar över. De vet inte vad det är och just nu kan vi bara vänta. Antar att de kommer ta fler prover idag. Om vi bara visste vad det är, åt vilket håll det kommer gå. Ovisheten är värst. Jag vet inte vad jag ska tänka eller förbereda mig på.

Nej ska jobba lite till nu och hopppas att jag kan släppa oron ett uns iaf.
 
Sv: Hjärnhinneinflammation

Ajdå! det var ingen rolig läsning..Medicering hon fick måste ju ha gett nått positivt i allafall eftersom hon i allafall för ett kort tag blev lite piggare..

om du behöver.. hör av dig..
*kramar om*
 
Sv: Hjärnhinneinflammation

har ingen erfarenhet av hund men min katt hade hjärnhinne- och ryggmärgsinflammation för några år sen. han var fruktansvärt sjuk, mer död än levande. kunde inte äta, dricka eller röra sig. han fick vätska iv, penicillin och kortison. kortisonet är viktigt för att få ner svullnaden i hjärnan!han fick även homeopatmedel och akupunktur. hade honom hemma på natten och på kliniken på dagen där han låg och fick dropp.

alla veterinärerna trodde han skulle dö men jag sa att dom skulle göra allt och han klarade sig! tog dock lång tid innan han blev helt återställd, gick i cirklar i många veckor. blev dessutom döv på ena örat.

ge inte upp, det viktigaste är att hon får i sig vätska.
 
Sv: Hjärnhinneinflammation

usch vad hemskt :( Hoppas verkligen att hon blivit lite lite bättre idag och att det börjar gå åt rätt håll eller att ni iallafall får veta vad det är som spökar. Håller tummarna!
 
Sv: Hjärnhinneinflammation

En liten uppdatering, var en jobbig fredag då vi fick reda på att det var hjärnhinneinflammation. Denna var dock varken orsakad av virus eller bakterier utan den är autoimmun. Vilket gör att vi inte riktigt vet hur den kommer fungera framöver. En hög kortisondos sattes dock in och detta har Loka svarat bra på. Var feberfri på fredagkväll och har varit det sedan dess. Igår började hon dessutom bli piggare och idag åkte vi ut till stugan så hon fick simma lite.

Nu tar vi en dag i taget och hoppas att vår flicka kommer ha ett bra liv. Vi får dock ha i tanke att detta kan återkomma i skov, det vet vi inte förens det händer, föroppningsvis kommer det aldrig hända. Blir ingen jakt för lill-flickan som skulle ha fått åka till fjälls för första gången. Blir endast husse som åker och matte och Loka tar semester i Dalarna :). Ganska trevligt det också.

Men allt ser bra ut och det går framåt varje dag. Idag är hon i stort sett som vanligt, lite tröttare bara :). Så vi håller tummarna för detta och hoppas att jag inte behöver skriva mer i denna tråd ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
778
Senast: hier
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 569
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa Har någon här gjort testat för hjärnhinneinflammation? Veterinären misstänker att Ascot ev har det :cry:. Det är dock inte säkert utan...
Svar
7
· Visningar
795
Senast: Acto
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 977
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp