Hjärnkontoret

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker för mycket. Jag analyserar och överanalyserar. Jag vill definiera saker, sätta etiketter, sätta saker i olika sammanhang, stämpla dem som rätt eller fel. Jag funderar över normer och om man kan bryta dem. Jag vill kunna förutsäga saker. Jag drar slutsatser från den tillgängliga information jag har och tänker sedan ut det bästa sättet att agera på för att få det resultat jag vill ha. Och så är jag trygghetsnarkoman.

Många av frågorna uppstår i sociala sammanhang. I grund och botten är det en rädsla för att inte bli accepterad, att vara fel på något sätt och bli utesluten. Man ska inte vara klängig och behövande, inte snacka skit, vara glad och positiv, säga rätt saker, vara omtänksam o.s.v. i all oändlighet. Och jag känner panik inför att kanske göra fel.

Alla de här tankarna kring detta tar nog avsevärd energi. Men jag kan inte stänga av. Och jag kan inte ändra dem heller.

Ibland tänker jag att jag borde lämna både jobb och hus och bara dra, kanske sätta mig ensam på någon bergstopp och meditera där i resten av mitt liv. Jag känner mig så felskruvad att det känns helt hopplöst.
 

biteme_bigarmhug.gif
 
Jag tänker för mycket. Jag analyserar och överanalyserar. Jag vill definiera saker, sätta etiketter, sätta saker i olika sammanhang, stämpla dem som rätt eller fel. Jag funderar över normer och om man kan bryta dem. Jag vill kunna förutsäga saker. Jag drar slutsatser från den tillgängliga information jag har och tänker sedan ut det bästa sättet att agera på för att få det resultat jag vill ha. Och så är jag trygghetsnarkoman.

Många av frågorna uppstår i sociala sammanhang. I grund och botten är det en rädsla för att inte bli accepterad, att vara fel på något sätt och bli utesluten. Man ska inte vara klängig och behövande, inte snacka skit, vara glad och positiv, säga rätt saker, vara omtänksam o.s.v. i all oändlighet. Och jag känner panik inför att kanske göra fel.

Alla de här tankarna kring detta tar nog avsevärd energi. Men jag kan inte stänga av. Och jag kan inte ändra dem heller.

Ibland tänker jag att jag borde lämna både jobb och hus och bara dra, kanske sätta mig ensam på någon bergstopp och meditera där i resten av mitt liv. Jag känner mig så felskruvad att det känns helt hopplöst.


Låter jobbigt!

Kan känna igen mig i det där med att tänka för mycket.
När jag trilla över artiklar om hsp så kände jag verkligen igen mig, är definitivt högkänslig.
 
Låter jobbigt!

Kan känna igen mig i det där med att tänka för mycket.
När jag trilla över artiklar om hsp så kände jag verkligen igen mig, är definitivt högkänslig.
Jag känner också igen mig som högkänslig så visst kan det säkert påverka, men nu är jag ju helt skruvad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 270
Senast: Nytant
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp