LillaMy84

Trådstartare
Vad säger ni, måste man ha "rätt" hjälm på rätt aktivitet, eller är det strunt samma bara det sitter en hjälm -vilken som- på knoppen?
De ser ju lite olika ut beroende på vad de är tänkta till, är det nån skillnad i praktiken eller är det mest estetiskt?
Jag tänker aktiviteter som cykling, ridning, skateboard osv.

Sv: Hjälmar

Vid ridning är ju just ridhjälmen ett måste i min värld, om man nu inte kör på en ännu kraftigare modell. Sen spelar det väl mindre roll om ridhjälmen används vid cykling och skateboard också men jag hade nog varit lite försiktig med att använda den till andra aktiviteter i och med att det känns betydligt viktigare att hjälmen är i bra skick (dvs inte vurpats med) vid ridning än vid t.ex skateboard, just för att inte riskera någon onödig skada när man åker av en häst.

Det beror ju lite på. Jag kan tänka mig att det vid vissa aktiviteter är större risk för skada på t ex ansikte/haka än vid andra aktiviteter.

Till vår 5åring har vi
* en hjälm för skridskoåkning med visir som sitter fast. (samt halsskydd )
* en lekhjälm på förskolan med grönt spänne, för pulkaåkning osv.
* en slalomhjälm med rejält hakskydd vid skoteråkning (där blev bedömningen: antingen en riktig crosshjälm (som vi vuxna har) som egentligen är för tung rent viktmässigt för en 5åring (och därmed kan riskera nackskada vid tex hård inbromsning) eller en lättare hjälm som dock eventuellt inte kan ge samma skydd om barnet skulle flyga av skotern i full fart. Vi kör dock alltid väldigt sakta när barnen är med på skoterfärd och bedömde därför risken större för skada med en för tung hjälm).

Sen har han ytterligare en slalomhjälm som egentligen var ett felköp, men som varit oerhört mycket bättre än cykelhjälmen han äger. Så den har han vid åkning på trampbilen, cykling, pulkaåkning hemma mm. Men nu är den i minsta laget...

För min del så skulle jag inte se vitsen med att köpa t ex en ridhjälm när man har en slalomhjälm. Lekhjälmarna är jag däremot lite mer skeptisk till vid högre farter eller höjder (som på cykel, häst eller vid slalomåkning). Cykelhjälmen vi köpte fick mig bara att tycka de verkar rätt värdelösa.... men vi kanske fick tag i något uselt exemplar.

Lite så tänker jag också, en ridhjälm är en ridhjäm liksom, men egentligen vet jag inte varifrån det tänket kommit.
För tittar jag på ex.vis en skatehjälm så tycker jag den ser mycket mer slagtålig ut, mer som en jockeyhjälm..:confused:

Vad bra att du nämner vikten! Den aspekten hade jag nästan glömt:o
Sonen är ju inte ens två fyllda, så riktigt aktuellt år det ju inte än..
Men så småningom har jag ju tänkt att han ska få åka shetlandsponny på promenaderna, få en springcykel osv.
Fyller skärmen på ridhjälmen alltså en funktion också? Tänker på galopphjälmarna igen, som väl inte har någon
Vad fick dig att bli skeptisk mot cykelhjälmar?:) Är grönt spänne nåt med säklrhetsutlösning?:o

(Ursäkta stavfel, helt hopplöst att försöka korrigera mitt i text på mobilen

Senast ändrad:

Grönt spänne löser ut om de fastnar i en klätterställning, så att de inte kvävs.

kn, jag har funderat lite på en hjälm som heter Jofa Flexy som är godkänd för ridning och cykling :) men den har inte grönt spänne så jag tvekar lite ändå. Å tredje sidan så vet jag inte om jag vill att mitt barn ska ha hjälm på sig utan uppsikt även om det är grönt spänne på.

Mina barn började med cykelhjälm på huvudet när de red på mina shettisar - i sakta mak, skritt och trav. Jag har resonerat som så att i normalfall kan det inte vara särskilt stor skillnad på de krafter som huvudet utsätts för om man ramlar av vid ridning som om man cyklar omkull. Sen hittade jag lätta hjälmar med ställbar storlek (på Börjes), som nog hade passat minstingen redan då han var 2½ och de äldre syskonen använder dem fortfarande.
kokoeskil_zps02b1174e.jpg

Badger - även om planen är att barnet bara ska ha hjälmen på sig under uppsikt så är det inte säkert att barnet håller med om det... Jag hade (har) aldrig chansat vad gäller grönt spänne på cykelhjälmen. (ridhjälmarna har varit enbart i stallet, cyelhjälmarna kan ju hänga med lite var som helst, tänker jag..)

Kl

Vi har en jättefin och bra ridhjälm till barnen med grönt spänne och där man kan justera storleken med en sån där vridgrej vid bakhuvudet. Kommer inte ihåg var den är köpt, hööks eller My one tror jag.

Annars har vi bara haft cykelhjälm (med grönt spänne) vid pulkaåkning, skidor (längd), skridskor och cykling, något annat har inte varit aktuellt än.

Han är snart tre så han får inte cykla omkring själv, inte ens på sin trehjuling (och vi skippar hjälm på trehjulingen). Hjälmen ska vara på när jag har honom i cykelstolen.

Men det är onekligen en poäng att vi kanske ska skaffa honom en springcykel och så skulle behöva en lekhjälm också. Haken med det är att jag tror inte de finns med grönt spänne i hans storlek, 55. (Egentligen kan han ha min ridhjälm, han har en storlek mindre huvud än jag ungefär...)

Vi har till bada barnen (4 och 2,5)

*Cykelhjälmar
Används när dom cyklar pa trehjuling, springcykel och när dom aker i cykelvagnen. Har även använd dom vid dom fa tillfällen dom har ridit, det har varit pa ponnyridningsniva. Om dom börjar rida mer köper vi riktiga ridhjälmar.

* Skidhjälm
Används vid pulkaakning, rodel (kälke i lang backe, blir ganska hög fart) och vid utfärsakning. Tänkte att dom far använda den vid skridsskoakning ocksa men det har vi inte kommit iväg pa än.

Ingen av hjälmarna har grönt spänne. När vi köpte cykelhjälmarna visste jag inte ens att det fanns och skidhjälmarna hittade vi inga med sant spänne. 4 aringens cykelhjälm börjar bli för liten sa till den nya ska vi kolla efter grönt spänne. Men än har vi inte varit i ngr situationer där jag sett att ett sant spänne är nödvändigt. När dom cyklar är jag alltid med.

Vad bra att du nämner vikten! Den aspekten hade jag nästan glömt:o
Sonen är ju inte ens två fyllda, så riktigt aktuellt år det ju inte än..
Men så småningom har jag ju tänkt att han ska få åka shetlandsponny på promenaderna, få en springcykel osv.
Fyller skärmen på ridhjälmen alltså en funktion också? Tänker på galopphjälmarna igen, som väl inte har någon
Vad fick dig att bli skeptisk mot cykelhjälmar?:) Är grönt spänne nåt med säklrhetsutlösning?:o

(Ursäkta stavfel, helt hopplöst att försöka korrigera mitt i text på mobilen

Jag vet inte om skärmen fyller någon funktion, men möjligen att det skulle kunna förhindra lika mycket skada på pannan om man faller med ansiktet rakt neråt?

Grönt spänne ska helst alla hjälmar ha för små barn; det är precis som du säger ett säkerhetsspänne som löser ut om belastningen blir hög. T ex om barnet har hjälmen på när det klättrar i en ställning och skulle fastna med hjälmen; då stryps de inte av remmen utan spännet löser ut.

Vår cykelhjälm var supersvår att få till passformen på tyckte jag. Den föll bakåt varje gång den satt på. Hjälmar som slalomhjälmen som sitter ner runt huvudet och inte bara "uppepå" sitter bättre.

Vikten är viktig! ;) Jag tror du kan hitta en hel del fakta om detta ifall du googlar. Små barns nackar är ju inte helt stabila (bland annat därför de ska åka bakåt i bilen så länge det bara går) och då kan en för tung hjälm bli farlig om nacken råkar ut för en "snärt" i något läge.

kn, jag har funderat lite på en hjälm som heter Jofa Flexy som är godkänd för ridning och cykling :) men den har inte grönt spänne så jag tvekar lite ändå. Å tredje sidan så vet jag inte om jag vill att mitt barn ska ha hjälm på sig utan uppsikt även om det är grönt spänne på.

Vi har hjälm utan grönt spänne hemmavid (vår slalomhjälm). Då är vi alltid med och har bevakning. På förskolan har vi skaffat hjälm med grönt spänne då vi inte tror att bevakningen kan vara exakt lika där (de har ju flera barn att hålla koll på per person).

Vad säger ni, måste man ha "rätt" hjälm på rätt aktivitet, eller är det strunt samma bara det sitter en hjälm -vilken som- på knoppen?
De ser ju lite olika ut beroende på vad de är tänkta till, är det nån skillnad i praktiken eller är det mest estetiskt?
Jag tänker aktiviteter som cykling, ridning, skateboard osv.

Min kommentar utöver vad som redan sagts i tråden blir att jag blir frustrerad av att se alla dessa tjocka mössor och coola kepsar på barn under cykelhjälmen! Ingen skulle ju få för sig att ha sådant under andra hjälmar men på en nätt cykelhjälm verkar det vara OK. Det är inte OK. Den tappar läget den är menad att ha på huvudet. Skaffa öronskydd till barnen om det är kallt! :)

fast beroende pa vad barnet haller pa med vid sin skateboard/rollerblade/bmx akning ar det oerhort viktigt att det ar en bra hjalm. Dem slar i riktigt ordentligt om det haller pa med trix, finns en anledning till att vanliga cykelhjalmar inte ska anvandas till det utan att det finns battre hjalmar utofrmade for det (som ser coola ut ocksa sa barnslynglarna vill ha den pa sig :angel:).

Sa ja, det ar skillnad i praktiken och inte bara estetiskt.

Och haller med Sjalen, maken har jobbat med cyklar/rollerblades/skateboards etc i ett antal ar. Vet inte hur manga han ser som har en fel anpassad cykelhjalm = den gor ingen storre nytta. Och med tanke pa det antal vanner vi kanner som har blivit pakorda av bilar och lever enbart pga cykelhjalm sa ar det val faktist vart att investera i en bra, och ratt anpassad sadan ocksa.

Nu växte jag visserligen upp i början på 90-talet och både tekniken och folks värderingar lär ha förändrats rejält sen dess, men hos oss började jag rida i cykelhjäm (på den tiden jag var två-tre år och åkte runt i skritt och trav på grannens shetlandsponny med en hästvan vuxen som gick bredvid hela tiden). Det första ridningen blev mer "avancerad och självständig" införskaffades en riktig ridhjälm.

Jag är den enda som red i min familj, men vi syskon hade utöver min ridhjälm varsin cykelhjälm (till cykel då givetvis samt när vi åkte inlines) och varsin hockeyhjälm, med galler (rätt givet vad vi använde den till).

Personligen hade jag exempelvis inte velat "riskera" min ridhjälm vid någon aktivitet där det är rätt uppenbart att man kommer att ramla (inte en fråga om om utan när...), utan satsa på en hjälm som är framtagen för just det ändamålet. Likaså vid skridskoåkning, ett galler eller åtminstone munskydd kommer jag tvinga på mina ungar, en olycka händer så lätt och tänderna ryker.

Ja det är sant, ska man upp på ramper lär det ju vara en annan utformning på hjälmen. Det hade jag inte en tanke på utan räknade kallt med att det handlade om att åka fram och tillbaka på asfalten utanför huset och göra saker på marken så att säga.

Jason 6 år har
* ridhjälm för stall och ridning
* cykelhjälm för cykel, kickbike och inlines
* crosshjälm för minimotorn och fyrhjulingen.

Tycker väl att säkerheten skall inte tummas på när det gäller diverse aktiviteter.

Det känns ibland som att vi drunknar i hjälmar här hemma...
Vi har cykelhjälm *3, slalomhjälm *2, hockeyhjälm*3 samt ridhjälm*2.

Ang. vikten så hade vi en fruktansvärt sorglig händelse här uppe då ett spädbarn som låg i skoterpulkan bröt nacken p.g.a. för tung hjälm.:cry:
När det gäller skridskoåkning är halsskydd något man bör tänka på.

Rätt hjälm för rätt aktivitet säger jag. Hjälmarna är testade för just den aktiviteten den säljs för och uppbyggd för de vanligaste skadorna inom den aktiviteten.

Skadorna blir ju olika beroende på vad man gör och vilken fart man har. Fälttävlans- och galopphjälmar har inget visir alls eftersom det förr i tiden bröt näsbenet på ryttarna. Idag har vi helt andra visir, vilka är fästa på andra sätt och är av ett mjukare material, så idag är det nog ingen fara, men regeln ligger kvar ändå.

Tittar man på säkerhetsvästarna så ser ju de helt olika ut från tex ryggskydden man har när man åker MC eller skidor, eftersom skadorna ser helt annorlunda ut också.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 048
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 688
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka