HjälmHjälp

maiagull

Trådstartare
Jag har tänkt köpa ny hjälm och var ner hos den lokala hästaffären på lunchen, och gick hem utan nån ny. Vad är det för skillnad på dyra och billiga. Och varför har dom inte hakskydd längre. Jag blir alldeles förvirrad. :confused:

Sv: HjälmHjälp

Det viktigaste är att hjälmen passar bra på ditt huvud! Alla hjälmar som säljs i affärer måste vara godkända, det är olagligt att sälja hjälmar som inte klarat av CE och allt vad nu märkningarna heter.
Ofta så sitter de dyrare hjälmarna bättre, de brukar ha tjockare stoppning och mer arbetade. Hittar du en billig hjälm som sitter bra, Grattis! då är det bara att köpa den. Sen finns det ju "märkes"hjälmar som det finns med allt annat, men det behöver inte göra dem säkrare. En hjälm ska sitta fast redan innan du knäppt spännen, den ska inte halka ner när du nickar eller glappa i sidled, men den får inte sitta så hårt att du får huvudvärk ;)

Och varför har dom inte hakskydd längre.

Var det inte nån som kom på att man kunde skada sig värre när den var spänd över hakan :confused:
Jag trivs bra med min hjälm. Har ungefär en sån som "alla" har på OS...
Hoppas att du hittar nån som passar !

/Dimmalimm

Jag får fara och prova en gång till, naturligtvis var den som jag tyckte var skönast tre ggr så dyr som den näst dyraste. Helt otroligt att jag har så exklusiv smak :angel:. Fördelen med att vara utan hakmoj är att den blir himla kall på vintern.

/ :p

Var och hämtade min nya hjälm, inte en dag för tidigt. Köpte en Charles Owen, super skön och sitter som gjutet. Tyvärr är inte priset så roligt, men det är det värt när jag äntligen hittat en hjälm som sitter perfekt. :love:

Så det är bara att prova olika märken och modeller tills du hittar "den där" som sitter perfekt (och hoppas på att du inte blir ruinerad på kuppen :smirk: )

Ang hakskydd så hörde jag att risken för att skada tänder/tandkött är stor vid slag mot hakan (vet inte om det stämmer), kanske ngn annan vet?

Senast ändrad av en moderator:

Det där lät ju inget vidare. För ett par år sen så var det ju så bra med hakskydd. Tur det går framåt i utvecklingen. Har i alla fall lyckats hitta en hjälm nu!

Hjälmarna i våra två kända kataloger då. Nackdelen är ju att det är lite svårt att prova dom :). Jag fär nog åka en runda på måndag.

/:)

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
909
Senast: MissFideli
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Shixle
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
960
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rakt fullcheek bett
  • Vi som letar häst II