Hjälmproblem!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pluppalot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 518
P

pluppalot

Hej alla!
Jag har ett problem... I julklapp hade jag önskat mig en ny ridhjälm och fick en toppenbra Troxelhjälm (Spirit) men efter att ha haft den på huvudet i ca 30 minuter fick jag ont i pannan av den :cry: Vi lämnade tillbaka den och jag hittade en underbar Charles Owenhjälm (John Whitaker) men även av denna fick jag ont i pannan efter en stund, jag testade en ny storlek för att försäkra mig om att storleken inte var problemet. Jag testade också en GPA-hjälm och tyckte inge vidare om komforten... :devil: Enligt min kära mor är jag typ "spetsig" i pannan och därför skulle de modeller som jag provat inte passa.:angel: Finns det någon som haft samma problem eller har något förslag på märke/modeller??:idea:
Just nu har jag en gammal Horka... Jag tror modellen heter huntmaster...

Sv: Hjälmproblem!!

Jag har ridit med Troxel Spirit i flera ar pa distans ritter samt daglig motionering och aldrig haft nagot problem med huvudvärk med denna hjälm sort. Jag brukade fa värk av vanliga hjälmar. Troxel kommer ju i ett par olika storlekar och dessutom finns det ju de sma tygbitarna som man ska lägga in i fodret for att gora sa att hjälmen passar.
Tycker det är en väldigt bra hjälm lätt och luftig och väldigt bekväm.

Dressyrkaskar, de är inte lika runda som de nya hjälmarna är nu. Har också jätteproblem att hitta ny hjälm :(

Troxelhjälmarna är väl inte så himla påkostade i komforten och eftersom att själva formen på hjälmen inte passade mitt huvud i panna så räckte inga tygbitar för att förhindra det, tyvärr... Vår tanke med Troxelhjälmen var att den säkert skulle passat mig då det finns en justreringsratt (jag tror nämligen att jag har en halv storlek på hjälm :crazy:), men den ratten pressade ju huvudet bara framåt och drog inte om så som det gör på ex. en cykelhjälm....

Vilken tur du har att den passar dig, jag ville verkligen ha den hjälmen, tkr den är superfräck och så lätt o luftig :D

Synd bara att kaskar inte skyddar knoppen och sen så hade det nog sett kul ut att hoppa i en kask också XD:D

Annars vanliga dressyrhjälmar eller vad man ska säga, de är lite avlångare. Har inte hittat nån hoppinspererad hjälm som varit det tyvärr.

Okej... Men har du någon hjälm som du trivs med nu?

Har samma problem själv, får in en hand på varje sida i domflesta hjälmar, suck...
Den enda lösningen jag har hittar är "cykel" hjälmarna, mins inte märket på min men den har sammet på sig iaf :) Lite kallt nu på vintern men annars e den toppen!

Okej.. Jag testade en EuroLite, och det föll väl kanske inte riktigt i min smak.. Då trivs jag bättre med min gamla :angel:
Sitter just nu med en Charles Owen på huvudet, mitt mål är att töja ut den så den passar, eller nått :devil:

Har du testat GPA Speed Air?
Jag tyckte att den passade bra på mig, och jag har ett huvud som är ganska avlångt.

Just nu rider jag i en CO JW och den passar ganska bra, på gränsen till för stor, just för att jag måste ha en storlek större pga huvudets form.

Diana

Senast ändrad:

"Stoppningen" och hjälmen formar ju sig lite efter huvudet också, min hjälm var trång och obekväm i början men har format sig perfekt nu.

Okej.. Jag testade en EuroLite, och det föll väl kanske inte riktigt i min smak.. Då trivs jag bättre med min gamla :angel:
Sitter just nu med en Charles Owen på huvudet, mitt mål är att töja ut den så den passar, eller nått :devil:

Så tänkte jag oxå med min gamla Charles Owen hjälm, men det går tyvärr inte, tror dock den blivit mindre :bump:

Jasså? Jag fick nämligen provat en Charles Owen JW som varit använd i ca 3 månader och den var betydligt större än den splitternya:crazy:

Har du testat GPA Speed Air?
Jag tyckte att den passade bra på mig, och jag har ett huvud som är ganska avlångt.

Just nu rider jag i en CO JW och den passar ganska bra, på gränsen till för stor, just för att jag måste ha en storlek större pga huvudets form.

Diana

Okej.. Jag provade den "vanliga" GPA-hjälmen och tyckte den pressade emot rätt fram så den passade inte mig... Men Speed Air har jag inte testat..:)
Har någon testat MIPS-hjälmen??

Jag har provet den!!
Har både stort och avlångt huvud.. :smirk:
Hjälmen satt inte så bra, den kändes lite hårt och den var vinglig.

Jasså? Jag fick nämligen provat en Charles Owen JW som varit använd i ca 3 månader och den var betydligt större än den splitternya:crazy:

Min Charles Owen, modellen "The rider" har töjt sig så mycket att jag måste sälja den eftersom den är för stor nu och inte sitter still på huvudet... Den hamnar bak i nacken.. Så jag håller absolut med om att töjer de sig!

Liknande trådar

Utrustning Jag har alltid haft svårt att hitta ridhjälmar som passar mig bra. Antingen är de för små eller så är det för stora. Jag köpte en...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Elo
·
Dressyr Hej, jag har ett 4,5 årigt halvblod, ganska nätt och fin modell. Nu har jag dock problem med sadel dock inte från hästens sida utan...
Svar
11
· Visningar
4 597
Senast: karini
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 473
Senast: fiaskrutt
·
  • Låst
Utrustning Var iväg hos sadelutprovaren och testade en massa sadlar, och det var ju lite klurigt... :confused: Hade med mig en Kieffer Inn dit...
Svar
6
· Visningar
1 540
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka