Hjälmtips!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wildty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 810
W

Wildty

Ska inhandla hjälm, har ramlat av och tappat hjälmen en gång för mycket nu... ;) Jag vill ha en hjälm som inte ser ut som en "hopp-hjälm", men ändå ny och skön. Inte allt för dyrt...
Några tips och egna erfarenheter??? :bow:

Sv: Hjälmtips!

Jag har nyss köpt den billigare varianten av CRW i H**ks, den med klädd kappa i nacken. Urskön! Dock stora i storleken! Fast du kanske tycker att den ser ut somen hopphjälm? Vet inte vad som menas med det...?

Det beror ju på vad du menar med hopp-hjälm.
Själv har jag en Charles Owen med läderhakband och jag rider mest dressyr.

Apo

INGET ONT OM DESSA HJÄLMAR.. men jag vill inte ha en sån som de flesta hoppryttare (på TV) har.. de är skitfina, men inte på mig... En sån där med vad heter det nu...luftkanal?? :confused:

Jag har en "vanlig" Charles Owen utan läderband och krimskams och den är hur skön som helst. Sitter bara där utan att märkas. Den är inköpt för ett par år sedan och kostade då runt 500-600:-

Jag är en total "hjälm-analfabet" :angel: ,har inte alls koll på märken och sånt. Var kan man få tag på Charles Owen? På en vanlig hästaffär? Ni andra som gärna får forsätta tipsa, vart fick ni tag på era?? Vill veta.. :banana:

en pro-lite kanske...båda ja min kompis å hennes mamma köpte en var..å vi e dressyr folk..=)=)=.....du kan ju söka på den om u vill..

finns 2 färgad, svart å grå..det e bara å välja...den kostar runt 600-800 beror på var du köper den...

lyycka till me letandet

Okej, det var nästan det jag förstod - min CRW har ingen luftkanal men den dyrare av CRW-hjälmarna har det. Min kostade runt 600 kr och är nätt och skön. Köpte den från H**ks. Text från H**ks hemsida:

HI-LITE PRO HJÄLM CRW®
Fantastiskt bekväm CRW Exclusive-hjälm! Extra mjuk skärm för minsta risk för skador, klädd bakkappa som ger extra komfort och säkerhet. Yttermaterial i Chamude (microfibermocka) som behandlats för att skydda mot vatten och smuts. Funktionsfoder som är lätt att tvätta. Vikt ca 430 g.

/Camilla

Jag skulle ha satsat på en Charles Owen, helt klart.
Lika snygg oavsett om man är dressyrmupp eller hoppnörd! ;)

Eh... Jag tycker Charles Owen hjälmen (den billigaste) ser ut som vilken sammetskask som helst...?? Det är möjligt att den är superskön men den ser inte så speciell ut.

Dessutom kostar den billigaste runt 1200 kr.

/Camilla

Personligen tyxcker jag att CO är en av de få kaskar på marknaden där det inte ser ut som om man stoppat in huvudet i en svamp alt badboll. Men smaken är olika.
Jag tycker mycket om min CO, den är lätt, har super passform och jag ser inte ut som Lord Dark Helmet i den - jag är nöjd :D

Apo

Jag håller på summerset eller vad den heter. Billig, skön... Perfekt ;( Är också på jakt efter hjälm eftersom jag har haft min i skandalöst många år :crazy: men har inte hittat den tyvärr..

Det är ju jätteskillnad :eek: :crazy:

Bild-1087.jpg

championhjalm.JPG

Det tkr iaf jag. :p

Charles Owen tycker jag har fina. Dom är också lite "nättare" än många andra sammetshjälmar. Vill du inte ha en hoppliknande hjälm, kanske du inte ska välja en John Whitaker. Men t.ex. Hampton med läderhakband är jättefina! :) Och Showhat (utan läderhakband) är också fina, har själv en sådan. Tror dock att modellen Showhat
har utgått, för jag såg ett gäng i div. storlekar/färger på Granngården som utgick för ½-priset, fast det var någon månad sedan.

Champion Showring hjälmarna verkar annars helt okej.

Ja. man vill ju helst slippa se ut som en svamp... hihi :)
Då jag är ganska kort skulle jag se ut som en Carl-Johan svamp.
Ska kolla hjälmar på Globen. Nu när jag har fått så måmga bra tips av snälla bukisar så har jag lite mer kunskap än förut. :bow:

Har du provat en CO? :angel:
Hade en Summerset förut och HATADE den. Ingen fodring, glider runt och skapar obehag och hamnade i ögonen när man hoppade (och nej, jag kunde inte ha en mindre- den fick jag inte på mig överhuvudtaget. :crazy: ). Å andra sidan så passar de kanske vissa människor. :p

Har en CO nu, utan läderband. HUR SKÖN SOM HELST! :bow: Älskar den! :love: Snygg, och man ser som sagt inte ut som en mupp i den. :D Min kostade 990 kr på en Riktig Ridsportbutik, och jag rekommenderar den VARMT. :bow:

Eh - det DÄR ÄR INTE den billigaste CO:n! Den som är på bilden är väl en JW eller liknande och kostar runt 3000 kr.. Billigaste CO:n har vanligt svart hakband. Se bild:
CORH2.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: MimmiNO
·
Kläder & Bli fin Tänkte inhandla en ny plattång. Eller hair straightener verkar de heta numera. Den ska i första hand vara till för att locka mitt långa...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
345
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka