hjälp ang. bettlösaträns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tuffer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 663
T

tuffer

Hejsan!

Jag behöver lite råd ang bettlösaträns.

Vill ha ngt som är milt, vill ej ha hackamore, har för mig att det är skarpt? Eller har jag fel?

Sidepull har jag funderat på. Hur inverkar det på hästen?

Vad finns det för fler alternativ och hur inverkar dem?

Hur tycker ni att det fungerar att rida bettlöst?

använder man tygelhjälperna på samma sätt eller hur fungerar det?:confused:

Var kan man få tag på ett bra?

Kanske lite konstiga frågor, men är verkligen inte insatt i ämnet....ni får gärna skriva mer saker som är bra att veta ang. bettlösaträns.

Sv: hjälp ang. bettlösaträns

Jag gillar att rida bettlöst när jag rider ut om jag kan välja, och har provat hackamore, sidepull, bettlöstträns av den model som ligger i ett kryss samt ridkapson.

Gillar inte hackamore för man kan inte ta ledande tygeltag och för att det blir hävstångsvärkan på det.

Sidepull tycker jag är trevligt, har haft ett Tärnsjö, var värkligen super, var skitdum och sålde det när jag behövde pengar vilket jag ångrar något ofantligt :cry: Hööks biliga däremot är skituselt.

Den varianten med ett kors, där tygelhjälpen går över på andra sidan om käcken och nacken eller nått var skituselt. Provade det på två ridskolehästar när jag jobbade på ridskolan (ingen annan vågade :rofl: ) Och hästarna var mkt förvirade av den. Sidepull däremot om man sätter på det så fattar hästarna direkt!
Tycker övht att den var konstigt bygd, blev liksom att den gick emot sig själv...

Har en ridkapson även som jag mest provat lite, har fungerat utmärkt på en gång, så som med sidepullen. Har bara lagt på den och hästarna har fattat direkt. Den uppelver jag dock som mkt skarpare än sidepullen, tar mer direkt i hästen och jag är lite rädd för att ta i den därför.

Jag använder tygelhjälperna i stort sett som vanligt, tar olika tygeltag och så.. Däremot så aktar jag mig mkt för att hamna i dragkamp med en häst som vill svänga åt annat håll än mig eller inte vill bromsa in då jag fått för mkt att det är mkt skarpare och obehgligare för hästen, vilket jag tror är dumt, är ju jäkla obekvämt för hästen att få kraftiagre tryck i munnen med :crazy:

Jag rider med sidepull helt i läder, jag uppfattar dem som milidare än de med rep över nosryggen. Tyvärr har jag inte kostat på mig något Tärnsjö-sidepull utan har ett billigt som fungerar sådär. Jag har satt på nosludd för att mildra effekten ännu mer.

Att sidepull fungerar direkt på nya hästar tror jag har att göra med att effekten påminner om att bli ledd i grimma. I princip alla välhanterade hästar stannar när man tar i grimskaftet (tryck ovanför nosryggen). Jag upplever att jag rider mer med kroppen och mindre med handen när jag har sidepull.

tackar för svaren:) har haft en sele i tärnsjö och vet att det är kvalité, men var kan man köpa tärnsjös sidepull träns? Och hur mkt kan det kosta?

Är det fler som har andra åsikter eller alternativ. Jag vill ha mesta möjliga information:bump:

Sidepull är ett bra alternativ att rida på.

Var kan man hitta det??
Sök efter ett i kvalitet det bör finnas begagnat.
Tror att jag såg det på nätet hos second hand " pållan och mimmi" tror jag det heter.

www.helpoffice.se/Horse.html

Lycka till!!

Förstår att du är sur för att du sålde ditt tärnsjö sidepull.... det var ju inte billigt!!! men man får ju kvalité oxå:) Var inne på hemsidan, och hittade sidepull tränset....Vackert, vackert. Min häst hade onekligen sett fin ut i det. Men smakar det så kostar det.:smirk:

Nu ska jag ut och läsa annonserna....:rofl:

Ni får gärna fortsätta att tipsa om bettlösaträns.... Och skriva vilka ni tycker är bäst.

Jag rider med en vanlig remontgrimma, med tygeln fäst i de små ringarna. Enkelt, billigt, finns ofta redan hemma och fungerar utmärkt att rida med. Jag upplever det som stadigare än sidepull, mildare än kapson och det går att ge betydligt vettigare signaler än med hackamore. Tygelhjälperna kan man använda ungefär som på vanligt tränsbett.

Dessutom är det enkelt att kombinera med bett, om man skulle vilja det. Jag brukar då sätta nosgrimman ovanför bettet, som en engelsk nosgrimma. Och så två tyglar.

Inte världens bästa bilder, man man kanske ser hur grejerna sitter.
tygel1.jpg
nosgrimmaochbett.jpg

Nu har jag tittat på Tärnsjös sidepull :d Så snyggt det var!
Men om man tar bort den onödiga käkremmen och pannbandet är det ganska likt en remontgrimma - som man kan köpa för en hundralapp :D

Har sett ditt tips tidigare - och har testat det. Tycker det fungerar bra - även om jag får ta mer i pållen när hon vill springa...ska bli kul att testa det på dressyrbanan när underlaget blir normal någon gång...Har förvisso inte provat övriga varianter, men nosgrimman är ok - för att inte tala om hur skönt det är att slippa värma ett bett såhär på vintern - och hur förvånad hästen blir när man bara lägger något över öronen...

Fast jag har provat att rida på min remont (iofs bara tre gånger på en och samma häst) och jag har tyckt att det inte fungerade så bra.
Dels så gled nosgrimman runt en del = han fick skav av den. Sedan så fattade han bara inte så bra, var inte lika självklart för honom hur han skulle göra.

Ja, det är säkert olika hur det funkar på olika hästar! Min skaver inte alls och detta är faktiskt det som fungerat bäst för oss, han lyssnar väldigt bra på den. Eller ja, det kanske inte är optimalt när vi är ute och busrider... och det är ju inte lika skarpt som ett bett. Men jag har det både till dressyr- och hoppträning, trots att jag har en liten vildhäst (som helst av allt gör som på avataren).

Det kan ju vara en idé att kombinera med bett när man testar, tills man vet hur hästen reagerar på det!

Hej AnnA just nu rider jag med remontgrimma och bett, du menar alltså att jag bara kan ta bort bettat då? Detta låter ju super!! Måste bara testa:) Varför har inte jag kommit på detta innan.....:bow: Men varför har du 2st tyglar när du rider med bett?

Fungerar detta som sidepull eller vad är skillnaden:confused:

Jag red med nosgrimma innan jag skaffade mitt sidepull. Höjde upp sidostyckena och fäste dem i nosgrimman istället för i bettet så det blev ett fullt fungerande träns fast utan bett.

Det man ska tänka på när man rider i nosgrimma är att ringarna (säkert) inte är gjorda för att ta samma belastning som ringarna i ett sidepull. Om någonting händer och man måste "dra tag" (nu får jag säkert skäll för att jag ens yppat det uttrycket...) i hästen för att få stopp på den kan mao ringarna gå sönder.

Glömde skriva att nosgrimman ska justeras också så att den får rätt höjd (då den får ett nytt användningsområde) och att den ska spännas lösare, ca en näve ska det vara under sidepullets nosgrimma har jag fått lära mig. Detta för att göra förhållningarna (trycket) tydligare.

tuffer skrev:
Men varför har du 2st tyglar när du rider med bett?
Två tyglar har jag om jag vill kunna använda både "nosgrimme-ridning" och "bett-ridning". Jag använder det ungefär som andra använder kandar... Rider mest på nosgrimman, men kan pilla lite med bett-tygeln ibland - de inverkar ju lite olika och kan komplettera varann.

(Dessutom försöker jag "återanpassa" oss, och övar därför på att rida mer med bett :o )

(Och är man ute i skogen kan det vara skönt att ha tillgång till "nödbroms" :o )

Vilket bettlöst som fungerar bäst beror ofta rätt mycket på hästen.

Jag har ridit min på hackamore (ponnymodell) och sidepull. Han går bra på båda men man får lite olika effekt.

På sidepullet slipper man hävstångsverkan vilket gör det lättare att rida dressyr på. Men jag gillar inte att de oftast är så smala över nosryggen. Även om man inte tar nästan något alls så syns det i pälsen att det legat emot på min häst (som visserligen har ganska tunn päls på huvudet).

På min häst får man igenom alla tygeltag som vanligt på både sidepull och hackamore. Även ledande i viss mån.

På vår ponny däremot funkade inte sidepullet något vidare alls. Han gillade det helt enkelt inte (fast han går bra att rida i grimma t o m). Hackamoret går han bättre på. Så det är olika från häst till häst.

:smirk: Hej1 Jag rider min häst på the bitless bridle, det fungera rjättebra. Rider precis som med ett vanligt träns. Han är väldigt känslig. . Jag tycker det är bäst hittils av det jag provat: grimma, sidepull :banana:

Prova dig fram och se vilket som passar dig och hästen bäst.
Bitless Bridle gillar jag nog allra bäst men annars kan det nog fungera bra att variera lite också, med t.ex. hackamore, sidepull och kapson.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 684
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 866
Senast: Badger
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 582
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V