Hjälp att tänka rätt vid köp av sadel !!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cillan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 129
C

cillan1

Jag är på gång att köpa sadel åt vår nyinskaffade D-ponny. Upptäcker till min fasa att det är en djungel att hitta rätt.... Vi söker en bra allround sadel som passar båda mina flickor.

Min tanke är att först köpa en begagnad sadel - läs billig - för att längre fram köpa den sadeln som ska finns med länge. Detta eftersom ponnyn idag har väldigt dålig ryggmuskulatur och min förväntan är att han musklar på sig ordentligt under närmaste året. Och att det då ändå blir aktuellt med ny sadel för att passa.

Ponnyn är idag 15 år.

Tänker jag rätt ??
Vad ska jag tänka på när det gäller val av sadel??
Är syntetsadel med utbytbara koppjärn ett bra alternativ??
Andra tips??

Nåväl alla råd tas tacksamt emot!! //Cillan1:)

Sv: Hjälp att tänka rätt vid köp av sadel !!

Det är viktigt att ponnyn här en sadel som passar jättebra nu - annars kommer han inte alls att muskla sig. Det gör de inte om sadeln ligger lite halvdant.

Mitt första råd är att låta sadelmakare prova ut sadeln. Om det inte finns någon där ni bor, så brukar ridskolor ibland ordna så att någon kommer och provar ut sadlar. Så håll utkik.

En sadelmakare känner hur sadeln sitter såklart, och de ser också muskulaturen. De provar ut en sadel där det finns lite att vidga sig i oftast.

Sen tycker jag att ni ska prova ut en märkessadel om ni ska köpa begagnat. Det här bra kvalite på sadlarna, samt att de ha andrahandsvärdet kvar. Så när/om ni måste byta sadel framöver så kan ni få ut lite för den gamla.

Det finns ju också märken där sadlarna är bra, men inte så himla dyra. Jacson ex. Vi har just provat ut en sån sadel till nya hästen som troligen ska muskla sig. Ni kan nog få en bra sadel därifrån mellan 6-8000 kr. Inte så farligt.

Sadlar är dyra! Det är bara att acceptera! :)

Norrland

precis som norrland skrev så måste hästen ha en perfekt passande sadel för att kunna muskla sig. Ligger den dåligt kommer inga muskler att kunna bildas!

Köper man sadel via en sadelutprovare så brukar man för det mesta kunna byta in den mot en annan när den dagen kommer.

Räkna med MINST 5000kr i sadelköp för en begagnad! Under det är oftast bara skit.

Tack för det :) - då måste jag nog tänka om..... det låter ju naturligtvis klokt det ni säger när jag tänker efter!!:o

Som tur är har vi en bra sadelmakare i grannkommunen !!

//Cillan1

Du har fått bra råd!

OM en syntetsadel med utbytbara koppjärn passar hästen förövrigt så är det ett bra alternativ! Wintec är ett bra märke och för min egen del var det smidigt att kunna byta till ett vidare järn när min unghäst musklat sig.

Hööks har ju också syntetsadlar med utbytbara koppjärn (Griffin) dock kan det vara svårt att få hjälp med inpassning av en sådan sadel, det är möjligvis om ni tar hjälp av en sadelinprovare och själva köper en griffin på hööks (är ju öppet köp) för att få expertutlåtande om den passar just er häst.

Sedan vill jag bara höja ett varnande finger, det är inte alltid som en sadelmakare är bra på att även passa in sadlar, så det bör ni kontrollera innan ni tar hjälp av en sådan!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Utrustning Ponnyn behöver en hoppsadel. Budget är runt 5000. Vad ska jag tänka? En begagnad hööks-sadel? Jag tycker det känns ganska smart med...
Svar
15
· Visningar
4 041
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter... 2
Svar
38
· Visningar
4 321
Senast: mackan
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka