Aliche
Trådstartare
Åh Bukeoraklet hjälp mig.....
Jag ska göra en resultatrapport och en balansräkning inför en eventuell låneansökan för ett företag men jag får inte ihop det, jag blir inte klok på det!
"Problemet" är att företaget blev blåsta av en leverantör och fick inte hela leveranser och det som kom var så kraftigt försenat att ingen försäljning hunnit komma igång. Då företaget även bara fick delar av de beställda varorna så har man fått betala för saker som inte kunnat användas som tänkt. Alltså blir det ett minusresultat då man bara köpt in saker men inte kunnat sälja än. Lånet är till för att kunna nyinvestera och komma igång med försäljningen. Om någon kan titta på det jag gjort och säga var det blir fel är jag så evigt tacksam så det finns inte ord
Företaget köper in råmaterial och tillverkar kläder av dessa om det underlättar. Ingen hyra, inga skulder, ingen lön har tagits ut (såklart).
Jag har använt fiktiva jämna siffror för att underlätta.
Resultatrapport: (Från start av AB tills idag)
Intäkter 0:-
Utgifter
Materialinköp 35000:-
Övriga utgifter 1000:-
Resultat: -36000:-
Balansräkning
Tillgångar
Varulager 35000:-
Bankkonto 20000:-
Summa tillgångar: 37000:-
Eget Kapital och Skulder
Eget kapital vid årets början 50000:- (insättning av aktiekapitalet när man startar ett AB)
Egna insättningar 8000:-
Årets resultat -36000
Summa Eget kapital och Skulder: 22000:-
I balansräkningen ska det ju stämma överens men det gör det inte... Jag förstår ju att jag tänker fel någonstans men jag behöver lite hjälp var och hur
Jag ska göra en resultatrapport och en balansräkning inför en eventuell låneansökan för ett företag men jag får inte ihop det, jag blir inte klok på det!
"Problemet" är att företaget blev blåsta av en leverantör och fick inte hela leveranser och det som kom var så kraftigt försenat att ingen försäljning hunnit komma igång. Då företaget även bara fick delar av de beställda varorna så har man fått betala för saker som inte kunnat användas som tänkt. Alltså blir det ett minusresultat då man bara köpt in saker men inte kunnat sälja än. Lånet är till för att kunna nyinvestera och komma igång med försäljningen. Om någon kan titta på det jag gjort och säga var det blir fel är jag så evigt tacksam så det finns inte ord
Jag har använt fiktiva jämna siffror för att underlätta.
Resultatrapport: (Från start av AB tills idag)
Intäkter 0:-
Utgifter
Materialinköp 35000:-
Övriga utgifter 1000:-
Resultat: -36000:-
Balansräkning
Tillgångar
Varulager 35000:-
Bankkonto 20000:-
Summa tillgångar: 37000:-
Eget Kapital och Skulder
Eget kapital vid årets början 50000:- (insättning av aktiekapitalet när man startar ett AB)
Egna insättningar 8000:-
Årets resultat -36000
Summa Eget kapital och Skulder: 22000:-
I balansräkningen ska det ju stämma överens men det gör det inte... Jag förstår ju att jag tänker fel någonstans men jag behöver lite hjälp var och hur