Hjälp, behöver råd om läggning av 2-åring

Ishtar

Trådstartare
Vad har ni supermorsor för tips?
Det här är jättejobbigt tycker jag och jag blir arg o på dåligt humör för det tar hela kvällarna känns det som. Han är två år och vi sitter inne hos honom på golvet, men det funkar inte speciellt bra och det tär på framförallt mig.

Hur har ni fått era barn att börja somna själva igen?
När han var mindre var det enklare, då somnade han oftast själv. Nu gör han allt han kan komma på för att inte somna och för att få reaktion från den som är inne hos honom...

På dagarna är han glad, utmärkande lugn, samarbetsvillig och självgående.
På natten sover han bra, vaknar en gång och kommer då in till oss o somnar om på en gång i våran säng.

Tips? :) Tack!

Sv: Hjälp, behöver råd om läggning av 2-åring

Jag är ingen supermorsa, men jag kan ge något tips o så får du säkert fler tips av andra föräldrar här på Buke.

Barn i vissa åldrar tror ju att då de ska sova så sover hela världen... Ifall man ligger ner med barnet o nattar det som om man själv skulle sova då kan det gå. Man kan behöva fixa speciella rutiner kring sovandet. En del gör så att barnet får bada innan - då brukar man själv iaf bli rätt trött...

För en del barn brukar det räcka med att ge välling i flaska då de ska sova. Jag har ammat mina barn upp i den åldern så då gick det ju liksom av bara farten... :angel: Jag är rätt så slö så jag brukar lösa saker så att det blir så lätt som möjligt. ;)

Barn brukar ha en extra radar för när man blir irriterad...

Lycka till!

Sover han på dagen? (min standardfråga eftersom våra problem typ var puts väck efter vi tog bort middagssömnen, ungefär en månad innan han fyllde två)

Vi hade också en sån period. Jag startade också en tråd :D http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1028263&highlight=l%E4ggningen+fr%E5n+hell

Mitt bästa råd är att ha honom så jäkla trött att han mer eller mindre trillar ihop i sängen. Works for us.

Åh, det var rolig läsning att gå genom den tråden!

Kom på en sak - mina barn har legat i min och pappans sängar tills de blev vuxna höll jag på att skriva... Nä, men de första låg väl där tills de blev nära fem iaf, men då blir det ju inga fler barn gjorda...:angel: :laugh:

Man får pröva det som passar det barnet som man har. Det brukar lösa sig.

Isak är också sådär numer men att läsa sagor innan sovdags funkar bra.
Då nästan springer han till sängen haha
Kan ni inte ställa in en stol eller nåt att sitta på så du slipper sitta på golvet?
Jag sitter på en kudde bredvid Isaks säng hehe:D

Har ni spjälsäng? Då skulle jag ge välling läsa saga, lägga i sängen och säga godnatt och gå, när det skriks skulle jag gå in och lägga ner och gå igen.
Förmodligen får ni ränna fram och tillbaka ett par kvällar innan han ger upp och inser att det är sova man ska göra.

Jag vågade inte läsa dej själv, redan efter första inlägget minns Jag frustrationen och ilskan. så otroligt mycket trevligare han är nu.

mimmipigg alla pratar ok "några kvällar" , för mitt barn tar det 6 månader att "acceptera"

Vi sitter "tyvärr" (eller hur man ska se det) inne hos sonen fortfarande och han är 3,5 år nu. Det började nog när han var drygt två år, innan kunde vi alltid lämna honom och låta honom somna själv. Jag ställde in en fåtölj eftersom jag inte pallar att sitta på golvet i längden. Om han somnar på någon halvtimme tycker jag det är helt okej att sitta där, men några gånger har det tagit upp till två timmar och då håller man ju på att bli tokig. Så har det varit om han sovit för mycket på dagen. Allt löste sig av sig själv vid ca 3 års ålder när han slutade sova på dagen. Nu somnar han oftast under första sagan (eller andra) och då är det ju lite mer som en mysstund att sitta där tycker jag.

mimmipigg alla pratar ok "några kvällar" , för mitt barn tar det 6 månader att "acceptera"
Kanske har vi olika toleransnivå? Jag kan jämföra med en kompis som "klagat" att barnet inte velat sova.
Var där en kväll och jag konstaterade snabbt att min toleransnivå var mycket, mycket högre än hennes.
Minsta lilla gråt så var hon uppe hos pojken, jag hade i det läget inte ens gått dit utan nöjt mig med att tala om att jag finns och att han ska sova nu.

Hm jag vet inte ja.

Jag går in när mitt barn gråter, om det får min toleransnivå att vara låg över gråtande barn så må så vara.

Mitt barn ska inte gråta ensam är mitt tänk där.

Mina barn har aldrig behövt gråta i ensamhet, dörren har varit öppen, ljuset tänt (dämpat) och jag har svarat och pratat med dem men sällan gått in.
Man hör oftast om det är panikskrik eller argskrik och kan agera därefter.
De flesta barn är mycket duktiga på att spela på sina föräldrars känslor speciellt vid sov och mat-tider.

Jag håller med Cala. Och för vår skull springer vi så fort vi kan, för hinner sonen pipa mer än 2 ggr så är han jättevaken sen :( Är man snabb nog somnar han oftast om direkt.

Absolut, men jag står fast vid vad jag skrev.

Även om det "bara" är argskrik så ignorerar jag inte mitt barn, min dotter hade reagerat dåligt på att bara höra mig men att jag inte bemödar mig med att komma in när hon gråter.

Är ingen supermorsa med har en likadan 2-åring... Han blir dock inte arg eller ledsen när han ska sova utan är väldigt glad, bäddar och donar i sängen, sjunger (just nu hör jag Imse Vimse:D) och försöker ibland stiga ur sängen. "Torka näsan!" är också en favorit...
Tar mellan 0,5-1 h att somna.

Vår kvällsrutin:
Smörgås & mjölk vid köksbordet.
Byta blöja, pyjamas och borsta tänder.
I säng, god natt och sov gott. Han sover fortfarande i vårt sovrum så jag eller sambon lägger oss helt enkelt i vår säng och läser med svag läslampa. Gör/säger ingenting förutom om han går ur sängen, då lyfts han tillbaka.

Faktum är att han är lugnare och somnar snabbare med sambon än med mig, vet inte varför.

Tror också att dagssömnen har betydelse, nu på sistone har han kunnat sova 3-3,5 h på dagen, det tänker vi dra ner till max 2 timmar. Så gör de också på dagis de dagar han är där, väcker efter 2 timmar. Dagis-dagar somnar han också bättre på kvällen, men då är han ju tröttare rent allmänt också.

Vi låter vår tvååring sova en timme om dagen, då sover han för det mesta tolv timmar på natten. Hur länge sover han på natten om han sover 3 - 3,5 h på dagen?

Idag ville han inte sova middag, vilket brukar gå bra någon dag då och då. Men vid fem lade han sig för natten, då höll han på att somna sittande i soffan. Det är tre timmar tidigare än vanligt.

Vi lägger in honom i sovrummet och säger godnatt, sedan händer det att han kommer ut några gånger, då möter vi i dörren och lägger honom igen, gör om det så många gånger som det behövs.

Angående spjälsäng som någon nämnde ovan, vi har det med en sida borta där den står mot vår säng. Men han kan klättra över den höga kanten, så det är inget jag skulle förlita mig på fick barnet att ligga kvar i sängen.

Mina barn funkar inte så att de ger med sig och blir lugna om man låter dem gnälla. Jag har testat massor av gånger och det bara eskalerar och eskalerar tills de blir helt vansinniga. Och det är jag inte så road av om det finns andra alternativ. Jag har dock kört med att jag går ut ur rummet efter en varning om han inte "gör det han ska", typ flippar runt i sängen, sparkar mig i ryggen, knips eller springer runt i rummet. Då går jag ut i två minuter ungefär och han är helt vansinnig på andra sidan. Jag har hela tiden pratat med honom och sagt att jag står på andra sidan dörren. Det är inte förrän nu när han är tre som det fungerar smärtfritt för det mesta. Häromdagen sa han för första gången "lägga dej" som betydde Jag vill gå och lägga mig. Det är första gången någonsin han själv valt att gå och lägga sig.

Jag brukar skynda mig jag med för om man hinner upp snabbt så kan man få sonen att somna om. Buffa lite rumpa så slår han sig till ro igen.

Men det är dock skillnad på ljud och ljud. Gråt eller bara lite stånk och stön. Det sista brukar betyda att han somnar om själv.

Vi låter vår tvååring sova en timme om dagen, då sover han för det mesta tolv timmar på natten. Hur länge sover han på natten om han sover 3 - 3,5 h på dagen?

Mellan 21.30-07 ca. Alltså 9-10 h.

Sover han bara 1-2 h somnar han vid 20-20.30 istället, men vaknar samma tid på morgonen.

Häromdagen sa han för första gången "lägga dej" som betydde Jag vill gå och lägga mig. Det är första gången någonsin han själv valt att gå och lägga sig.

Det är däremot inga problem för oss. V har inget emot att gå och lägga sig, ofta säger han själv till när han vill ha kvällssmörgås och sen rullar ju rutinen på. Frågar man vad vi ska göra efter att vi har borstat tänderna så säger han "sova säng säng" :D.

Problemet för oss är snarare att han gör sänggåendet till en lekstund, trots att vi är helt passiva och inte spelar med. Han är väldigt duktig på att underhålla sig själv, sjunger, berättar sagor o.s.v.;)
Munnen går i ett på honom. Häromdagen sa han en mening med 9 ord i: "V har varit ute och skottat snö med pappa".
Han är 2 år och 3 månader gammal.

Skämmes på mig som inte skrivit i min egen tråd förrän nu!

Jag och min man har kommit överens om att konsekvent ta varannan kväll, om inte man har en bra anledning. Då vet man om det innan och det blir inte med 1 minuts varsel att jahapp, blev min läggning igen.... Det kändes redan bättre och tålamodet stärktes av bara det.

Gick igenom så vi gör likadant o kom fram till att jag ska vara ännu mer passiv. Om jag säger "nej" eller "sluta" när han sparkas, rivs eller nyps blir han ju jättepeppad för han fick en respons. Knäpp tyst är det som gäller här, men man kan hålla handen, krama om osv om han börjar bli ledsen eller rastlös.

Våra rutiner:
bada (om vi börjar i tid, det blir inte dagligen)
byta blöja, pyjamas, borsta tänderna
säga godnatt till alla människor och djur (o allt inkl leksaker, tavlor osv när han känner för det)
läsa saga i sängen
välling o lampan släcks
vi sitter på en kudde och lutar ryggen mot sängen på stället där man kan gå ur den, då har han svårt att hoppa ned på golvet.

Ingen spjälsäng, det är nedre sängen i en våningssäng.
Helst vill han att man ska ligga bredvid, det talar han ofta om många gånger, eller sova i våran säng. Men han får inte svar av oss...vi är bara tysta o har börjat ha rummet helt mörkt. Då har han inte så mkt att titta på, inga kommentarer om leksakerna han kan se. När han somnat tänder vi däremot nattlampan.

Igår tog det 70 min inkl läsning, kändes okej för jag blev inte irriterad och han var glad (klöstes, sparkades o nöps men var lugn och glad hela tiden). Pappa gör han INTE illa, bara mig.

Vi fortsätter såhär ett tag till, delmål nr 1 är att kunna sitta mot väggen längre bort i rummet. Och att det ska gå lite snabbare såklart.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 205
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 612
Senast: Tiger tok
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 931
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 348
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka