HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Vem har sagt att det är OK att köpa hund efter föräldrar som inte klarar MH? Tråden handlar mig veterligt om ifall man kan ta med en collie till en hundgymnasium.

Nej tråden handlar om vart ts kan hitta en collie. Står inget om hundgymnasium i hennes första inlägg, det kom senare.
Så tråden handlar först och främst om att ts vill ha en collie.
Och flera rekomenderar en annan ras, just för den inte har den bästa mentaliteten osv...

Jösses, att köpa hund är väl mer än att man ska ha med den till en skola några år...

Jaså, är det lätt att få tag på en bra schäfer? Det va betydligt mer än vad jag visste, schäfern om ngn ras är väl sönderavlad så de räcker. Stackars djur säger jag bara..

Bortse från att det var kort varsel, säg att hon hade flera år på sig att hitta sin hund. Jag vet att dessa diskussioner skulle komma upp ändå. Folk skulle avråda TS att skaffa en collie ändå. Vad hade anledningen varit då?

Vet man var man ska leta, så är det inte speciellt svårt att hitta en riktigt bra Schäfer! :)

Alla kanske inte tänkt så långt men EN rätt smart ide till varför folk tävlar med andra raser än collie och än bruks raser KANSKE kan ha att göra med att dom inte tycker collie eller dom andra är fina, många går mycke på utseendet. Eller dom kanske vill ha en icke bruksras för att dom gillar utmaningen då det i regel kanske inte är lika lätt att träna en västgöta spets som en brukshund.

Eller varför valde dom inte schäfer eller an annan bruksras liksom? och varför väljer inte alla folk att köpa en border collie när dom ska satsa på att tävla agility eftersom det oftast är dom som är snabbast, lättlärdast och oftast vinner. Jo KANSKE för att alla kanske inte vill ha en border collie för att alla har olika smaker, många folk som köper collie är "vanliga hundmänniskor" som inte intresserar sej av tävling. Pälsvården och det jag skrev här ovan är jag säker på att det är anledningen till att folk inte väljer collie att tävla med eller tror du en collie skulle ha problem med att tävla lydnad, sök mm?? vill väldigt gärna ha svar på de...

Gemene collie har säkerligen inte vad som krävs rent mentalt; nej.
Därmed inte sagt att det inte finns individer som skulle klara det utmärkt..

Så du menar att bruksfolk sållar bort Collien för att den är ful? Du tror det är därför man ser så få av rasen på tävlingsbanorna? Det var det sämsta argument jag hört tror jag :grin:

Att skylla på pälsen går heller inte då det finns kortshårscollie.

Och nej, alla som tävlar köper inte Schäfer eller Bordercollie. Vi har alla olika smaker och uppfattningar om raser. Men att just BRUKSRASEN Collie är så liten på tävlingsbanorna är något som gör mig fundersam. Drar det bara kleti och pleti till rasen? Som älskar rasen för all päls och dess utseende? För vi bruksfolk ger blanka fan i hur hundarna ser ut, utan tittar istället på HUR dom ska prestera.

Tråden handlar för mej om att man INTE ska impuls köpa eller snabbköpa någon hundras eller något djur överhuvudtaget men vissa här var väldigt snabba med att man inte ska snabb köpa en collie men då låter det ju som att det skulle vara ok att snabbköpa en annan ras???annars skulle ni väl skrivit som jag gör, att man inte ska snabbköpa nån ras.

Sen handlar tråden för mej oxå om att jag anser inte att det är en av sveriges sjukaste raser, hallå har ingen av er vart på utställning eller? där kan det pekas ut ett antal sjuka raser. Och hur lång tid ska det ta innan man bestämmer sej för en collie tycker ni? jag anser då inte att det är svårt att kolla upp kennlars hundar och vilka linjer man ska skaffa valp efter, eller anser ni att det tar så lång tid?

haha så om alla bruksfolk ger fan i hur rasen/hunden ser ut då skulle ju ni bruksfolk som du kallar dej/er kunna skaffa vilken jäkla bruksras som helst då??kanske du möjligtvis men jag kan lova dej att så är inte fallet..

exakt, alla har olika smak, där har du svaret till varför inte många kanske vill tävla med en collie. Men det är fortfarande ingen som svarar på ifall ni inte tror en collie kan tävla lydnad mm??

Dessutom anser jag att det är en himla skillnad i temperament och sätt på bruksraserna, en VÄLDIGT stor skillnad.

dessutom är den inte ful, långhårs collien är en av dom vackraste som finns :) vet att inte alla håller med men alla kan ju som sagt inte tycka samma!

vilket perfekt svar, tack :) nu vet jag verkligen hur du tänker iaf! med andra ord gav inte de där svaret ett skit så varför ens lägga ut ett?

ja men det är ju ett jäkla tjat på varför inte så många tävlar med collie och då syftar ni på att collien är dåligt mentalt så därför tävlar ingen med collie vilket låter rejält konstigt eftersom en hund inte vanligen visar rädsla i tex en lydnadstävling...

haha så om alla bruksfolk ger fan i hur rasen/hunden ser ut då skulle ju ni bruksfolk som du kallar dej/er kunna skaffa vilken jäkla bruksras som helst då??kanske du möjligtvis men jag kan lova dej att så är inte fallet..

.

Jag personligen väljer hund efter egenskaperna och inte efter utseendet. Det finns flera bruksraser jag skulle kunna tänka mig att ha, och ännu flera jag inte vill ha, och det baseras i första hand på deras egenskaper och inte deras utseende.

jag anser då inte att det är svårt att kolla upp kennlars hundar och vilka linjer man ska skaffa valp efter, eller anser ni att det tar så lång tid?

MEN, nu skulle väl TS inte ha en valp utan en lite äldre hund?
Jag kan tänka mig att det inte är de bästa hundarna som omplaceras alla gånger, framförallt inte om det inte är en jättevanlig ras. Att då hoppas på att det ska dyka upp en mentalt riktigt bra hund av en viss ras som har problem med just mentaliteten, inom en rimlig tid... Chanserna är väl inte jättestora jämfört med om man tittar på hundar av större (till antalet individer) raser med över lag bättre mentatlitet?

vilket perfekt svar, tack :) nu vet jag verkligen hur du tänker iaf! med andra ord gav inte de där svaret ett skit så varför ens lägga ut ett?

Iofs mitt problem att du inte kan både läsa och förstå vad som skrivs :cool:

Lyft näsan från den enskilda individen och se på rasen som helhet så går det nog bättre att förstå vad vi andra skriver.

Eller varför valde dom inte schäfer eller an annan bruksras liksom? och varför väljer inte alla folk att köpa en border collie när dom ska satsa på att tävla agility eftersom det oftast är dom som är snabbast, lättlärdast och oftast vinner

Dom smartskaften som låter Border Collien vara om dom inte tänker valla, hyllar jag.

Så anledningen till att "alla" inte väljer BC för att tävla agility är för att "alla" inte har en skock får hängande och slängade på gården så att hunden man köpt får nyttja sitt arv..

exakt, alla har olika smak, där har du svaret till varför inte många kanske vill tävla med en collie. Men det är fortfarande ingen som svarar på ifall ni inte tror en collie kan tävla lydnad mm??

Dessutom anser jag att det är en himla skillnad i temperament och sätt på bruksraserna, en VÄLDIGT stor skillnad.

Jag skulle säga att 90% av bruksfolket inte går på utseende. Jag känner ingen som inte fallit för sin hund för att den besitter vissa egenskaper eller är på sitt rastypiska vis.

Diskussionen handlar som jag ser det mer om colliens mentalitet än om hd etc. och vad det kan innebära att impulsköpa en sådan hund med mkt kort varsel.

Som jag sagt tidigare så tror jag fortfarande att folk skulle avråda TS att köpa en collie även om hon hade år på sig att skaffa sin hund.

Det skulle de faktiskt inte "bara för att".

Det folk skulle göra är att tipsa först genom diverse frågor pejla av vad ts tänkt sig göra med sin hund och därefter tipsat om allt som ts ska kika efter hos både uppfödare och hund. Det finns otroligt mycket samlad kunskap här inne om alla möjliga raser, mh, hälsa, etc. etc. etc. som inte är att se ner på.

Det skulle de faktiskt inte "bara för att".

Det folk skulle göra är att tipsa först genom diverse frågor pejla av vad ts tänkt sig göra med sin hund och därefter tipsat om allt som ts ska kika efter hos både uppfödare och hund. Det finns otroligt mycket samlad kunskap här inne om alla möjliga raser, mh, hälsa, etc. etc. etc. som inte är att se ner på.

Ja, så kan man ju också se det. Tycker inte jag har sett ett enda trevligt svar här inne, nu tänker inte jag sitta å läsa igenom alla inlägg igen, så det kan ju finnas något. Jag tvivlar inte på att det finns kunnigt folk här inne, det gör det sannerligen, men visssa borde ju tagggga ner lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 965
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 546
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 884
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka