Hjälp! Bomlös sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JennieKinnunen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 960
J

JennieKinnunen

Hej, jag behöver hjälp. Det är såhär att min häst (sv halvblod) har fått inflamation i ryggmusklerna brevid ryggraden p.g.a min sadel. Så nu kommer det ta tid innan han blir bra. Men vad ska jag ha för sadel sedan? Efter att han är helt återstäld.

Måste ha en sadel som ger ett jämt tryck.
Är bomlös sadel ett bra alternativ? Får man tävla hoppning med en sådan då?

Tacksam för svar
/ Jennie

Sv: Hjälp! Bomlös sadel?

Det är få bomlösa sadlar som är lämpade för hoppning. De som jag tror är de bästa på marknaden är Ansür (googla!), ingen ÅF i Europa utan finns i USA eller Kanada om jag minns rätt. De billigare varianterna av bomlösa hoppsadlar hade jag nog velat se undersökningar av innan jag litat på, det kostar att ta fram ett rejält koncept som fungerar.

Bomlösa vinner ju just på att de inte är fullt ut tryckfördelande, d v s det är ingen fast konstruktion längsgående (bom) i dem.

Vi har bomlöst (Trekker Dressage) som är tävlingsgodkänd (dressyr), men rider f n med bomsadlar då den inte passar de hästar vi har nu. Trekkern är en underbar sadel, och det är verkligen en härlig känsla att komma nära hästen och kunna använda vikthjälper som det är avsett. MEN det kräver ju mer av ryttaren.

Det är få bomlösa sadlar som är lämpade för hoppning. De som jag tror är de bästa på marknaden är Ansür (googla!), ingen ÅF i Europa utan finns i USA eller Kanada om jag minns rätt. De billigare varianterna av bomlösa hoppsadlar hade jag nog velat se undersökningar av innan jag litat på, det kostar att ta fram ett rejält koncept som fungerar.

Bomlösa vinner ju just på att de inte är fullt ut tryckfördelande, d v s det är ingen fast konstruktion längsgående (bom) i dem.

Vi har bomlöst (Trekker Dressage) som är tävlingsgodkänd (dressyr), men rider f n med bomsadlar då den inte passar de hästar vi har nu. Trekkern är en underbar sadel, och det är verkligen en härlig känsla att komma nära hästen och kunna använda vikthjälper som det är avsett. MEN det kräver ju mer av ryttaren.

Okej. Men finns det någon annan slags sadel men kan ha i så fall? Har en Wintec Cair allround sadel just nu. Men den ska jag sälja eftersom min häst har fått inflamation av den. Sadeln har då höllt på och tryckt på ryggen och då har han gått och spänt sig. Därför har inflamationen kommit till. Vi köpte en Wintec sadel för min häst har en ganska hög manke, och köparna tyckte då vi skulle ta en sådan. Ville inte hänga ut wintec nu eller så. Tänkte bara att jag säger att jag hade en sådan och den antagligen inte passade.

En väl utpassad bomsadel är väl inget dumt alternativ? Ta hjälp av en erkänt duktig utprovare och bered dig på att byta sadel ett par gånger allt eftersom hästen breddar sig och får mer muskler.

En väl utpassad bomsadel är väl inget dumt alternativ? Ta hjälp av en erkänt duktig utprovare och bered dig på att byta sadel ett par gånger allt eftersom hästen breddar sig och får mer muskler.

Okej, Jag rider barbacka nu (har gjort i två och en halv månad.) Veterinären rekomendera det. Fast jag skrittar och travar endast. Det är för att hålla igång musklerna så han inte bara står.
Men tack så mycket :laugh:

Det är få bomlösa sadlar som är lämpade för hoppning. De som jag tror är de bästa på marknaden är Ansür (googla!), ingen ÅF i Europa utan finns i USA eller Kanada om jag minns rätt.

Ansür hade i alla fall för ett par år sedan en försäljare utanför Sundsvall så visst finns det försäljare även i Sverige. Som sagt Googla lite så ska du nog hitta det ena o det andra inklusive svenska kontakter:)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 371
Senast: Oknytt
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 261
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka