hjälp en okunnig..

springsten

Trådstartare
ok, trav världen är en helt ny värld för mig. kan INGENTING.
behöver hjälp med mina frågor.

vad betyder det om en häst har blivit utesluten pga oregerlighet?
Hur fort går ett lopp med kallblodig travare?
om man har ett avels index på 111 0,61 är det bra eller dåligt?

Sv: hjälp en okunnig..

oregelighet= som det låter. Hästen har inte gått att styra/bettet sig dumt.

tiden beror givetvis på vad det är för klass på hästarna. Det finns lopp som går i 1.30 och de som går i 1.22 och ännu fortare. järvsöfaks har sprungit under 1.20

det indexet är högt , det vill säga bra!

Har för mig att då Faksen gick 17,9 gick de ungefär 45 km/h om jag inte minns fel (läst i Aftonbladet) .. :o

Rätt mig om jag har fel ! :o:D

oj, då kommer en till idiot fråga :rofl:
hur lång är en bana? alltså under hur lång tid skall de hålla 45 km/h

Vill bara tillägga att grunddistanserna är vanligen 1640 m, 2140 m eller 2640 m - så det innebär alltså drygt 1½ till 2½ varv på en 1000 m bana. Tiden man får som resultat på hästen är alltså en snittid per km (totala sluttiden/distansen i km). Springer hästen hela loppet (2140 m) på tre minuter så ger det alltså tiden 24,1 sek/km. , vilket för övrigt är en hastighet på 42,8 km/h.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka