Hjälp?!!Färg på Boxväggar!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ramada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 000
R

ramada

Hej!

Vår trevliga gubbe (som vi har hästarna inhyrda hos) ringde och skrämde upp mig 5 i 8 imorse, bara för att berätta att boxväggarna har kommit och att jag skulle få välja färg...
Hmm..... Panik! :eek:

de levereras ju med obehandlat trä i väggarna och stålet runt om är ju zink-behandlat och grått.

Jag är lite inne på svarta stålprofiler med någon inte helt täckande brun för planken typ så här:

Soderby_oversikt_exklusiva.JPG

fast lite mörkare brunfärg då.

Någon som har bilder på typ beställa väggar ni målat själva eller tips på färg-kombinationer? :bump:

Sv: Hjälp?!!Färg på Boxväggar!?

hjag har inga bilder på sånna där väggar .. men jag tycker det låter skitsnyggt som du hade tänkt dej (?) .. tänk på att väggarna ska finnas där hela tiden.
Nästan alla våra väggar i stallet är brandgula (orangegul?) bara för att farfar tyckte att det var en häftig färg när han byggde det .. och det ser lite dumt ut nu.. så man kanske ska tänka på o välja en färg som man vet att man inte tröttnar på i framtiden *fniss* .. Men bruna väggar o svarta stolpar låter helsnyggt!!

lycka till

jo du efter lite funderande blev det så...
rödbrun lasyr på träet i väggarna (ville att ådringen på träet skulle lysa igenom) och sedan var färghandlarn tvungen å beställa hem betsning till att betsa av Zinken eller vad man säger på stålet eftersom att det är varmförzinkat, målar man rakt på så flagar det på en gång.

så imorgon och resten av veckan ser schemat ut så här:

onsdag: måla andra varvet på träet, spola av stålgrejorna.
torsdag: svabba på med betsen på stålet och spola av och låt torka
fredag: kanske måla grund om alla bitar är torra...
lördag: måla det svarta

sen någon gång efter det får man leja sambon o skruva ihop alltet... :D

Men då man vet att jobbet kommer å va värt allt slit blir man nöjd, det skall ju trots allt stå uppe några år till.... :banana:

Jag har ljusbruna boxväggar & orkangrått galler, kan mejla bild om du vill, det lyste upp hela stallet väldigt mycket. Hade innan mörkbrunt trä & svart galler = mörkt & tråkigt.

fast det där är inte brunt, det där är träet som bara är lackat eller något.

Brunt är rätt fullt att måla träet i, lacka däremot är skitsnyggt!

-----

såg att du bestämt dig :) rödbrunt blir säkert skitfint :)

Senast ändrad av en moderator:

bra att du tog rödbrunt, för mörkbrunt hade blivit alldeles för mörkt o tråkigt.

Vi har mörk "kådalasyr" och grön metall, vita väggar ända ner.

ScissorHands skrev:
fast det där är inte brunt, det där är träet som bara är lackat eller något.

Brunt är rätt fullt att måla träet i, lacka däremot är skitsnyggt!

-----

såg att du bestämt dig :) rödbrunt blir säkert skitfint :)

Snälla ScissorHands....kan du inte byta avatar?
Den är hemskt otäck...

ramada skrev:
Hej!

Vår trevliga gubbe (som vi har hästarna inhyrda hos) ringde och skrämde upp mig 5 i 8 imorse, bara för att berätta att boxväggarna har kommit och att jag skulle få välja färg...
Hmm..... Panik! :eek:

de levereras ju med obehandlat trä i väggarna och stålet runt om är ju zink-behandlat och grått.

Jag är lite inne på svarta stålprofiler med någon inte helt täckande brun för planken typ så här:

Soderby_oversikt_exklusiva.JPG

fast lite mörkare brunfärg då.

Någon som har bilder på typ beställa väggar ni målat själva eller tips på färg-kombinationer? :bump:

Vårat stall på insidan är helt byggt i trä, det är jätte fint, bara 5 år gammalt, och flera meter upp till taket, det vi ska göra nu är att måla alla galler svarta och trät ska vi laka mörkare. Men man ska vara försiktigt så inte stallet blir för mörkt, men vi har så många fönster så hos oss blir det ingen fara. +att vi ska laka golvet för att slippa dam o skit från cementen.

aj, är jag i det träsket igen? :crazy:

Jag tycker bara att du ska behandla trät och om du ska måla väggarna i stallet så är vitt alltid fräsht men då måste man tänka på att det blir väldigt lätt skitigt.

Vi har svart galler och sedan har vi oljat träet med honunglasyr, blev skitsnyggt!

ja maila gärna bild om du har!

tacksam för alla tips :bow:

Dutrorvärkligen skrev:
Jag tycker bara att du ska behandla trät och om du ska måla väggarna i stallet så är vitt alltid fräsht men då måste man tänka på att det blir väldigt lätt skitigt.

Jo vi stod ju och tänkte på skitighetsfaktorn också, det var därför det blir stående plywood-rödbrun i hela boxarna och liggande skivor i resten av stallet. resten av väggarna kommer att vara vita, och vi beställde även vitt plåttak invändigt för att få det så ljust som möjligt. :)

Jag ska försöka lägga in bilder när det börjar närma sig. :banana:

pojkarna var ju upp och skulle sätta upp plywooden igår innan de insåg att vi hade ockuperat hela salen med våra målade brädor... :angel:
men i helgen har jag räknat med att all målning skall vara klar... :crazy:
Så då är det bara ihopsättningen kvar, det roligaste!!! :bump:

Det du visar på bilden är inte färg, det är bets och finns i alla möjliga nyanser, det kan nog bli väldigt snyggt. lycka till!

Virre skrev:
Det du visar på bilden är inte färg, det är bets och finns i alla möjliga nyanser, det kan nog bli väldigt snyggt. lycka till!

jo visste liksom inte vad de olika färgerna hette förrän man klev in i färgaffärn och fick det förklarat för sig, det blev som sagt en rödbrun Lasyr, för att ådringen skulle synas igenom.

:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka