Hjälp! Hackande ljud

danilo

Trådstartare
Nu har jag letat överallt efter någon liknande tråd/ forumdiskussion över halva nätet, så nu med mina sista droppar hopp vänder jag mig till er :cry:.

Min HP laptop 550 är ca 2,5 år gammal, och har nu blivit allmänt trög men framför allt har ljudet börjat hacka så in i norden när datorn blir lite upptagen. Jag har 2 GB ram-minne, jag har uppdaterat drivrutinerna till ljudkortet. Windows 7 som jag har nu, installerades för ca 6 månadern sedan.

Ska jag köpa mig ännu mer ram-minne? Eller är något annat som kan lösa det?
Hjäääääälp! :eek:

Sv: Hjälp! Hackande ljud

Kan det vara så, även om ljudet låter helt bra och hack-fritt när datorn inte har lika mycket att tänka på/göra?

Klarar datorn systemspecifikationerna för Windows 7 med råge då?
försök att göra dig av med allt du inte behöver inklusive göra diskrensningar etc?
Om inte det hjälper kan det ju vara ljudkortet som har kommunikationsproblem elelr vad man ska kalla det.
Är ditt ljudkort och dess drivrutiner kompatibelt med Windows 7?

Kolla vilka processer som är aktiva och om någon slukar minne när den blir trög kanske?

Det låter som att din (gamla. i detta sammanhang :) ) dator inte riktigt lever upp till kraven som Windows 7 ställer... Det är dock svårt att säga utan närmare specifikation på vilken processor, hårddisk, ljudkort, grafikkort osv din dator har. Om du går in på den här datorn--> visa systeminformation så får du upp en del av den infon :). Kolla upp vad du kan, så ska jag snacka med datorexperten där hemma (min pojkvän) så kan jag ge bättre svar.

Klarar din dator inte kraven för windows 7 får du antingen intsallera xp igen eller köpa ny dator då det faktiskt brukar bli billigare än att lämna in den för byta av grejor då det är mycker svårare att skruva sönder en laptop...

Min sambo som jobbar med datasupport säger att det kan vara att du fått in nåt skit i den typ malware, men han undrar också hur fläktarna låter när datorn jobbar lite extra, går de på högvarv då?

Kram, Maya

Senast ändrad:

Oj oj här hade jag ju fått flera svar, åh vad gulliga ni är :D.

Jag sitter just nu vid en annan dator (undviker min just nu...) så jag ska kolla upp systeminformationen så snart jag kan! Och fläktarna också, det har jag inte tänkt på så mycket så jag tror inte det är så ljudligt...

Tror jag ska hinna kolla allt imorgon förmiddag :D

Oki, då vet vi. ;)

Det är klart du får hjälp, utan dator kan du inte vara! :D

Kram, Maya

Ok, lite mer info:

Fläktarna låter normalt. Malware vet jag inte, hur kollar man det? Jag har förstås kört antivirus-checks tusen gånger och uppdaterat alla virusfiler, men det kanske inte syns där?

Systeminformation:

Processor: Intel Celeron CPU 550, 2.00 GHz
Installerat minne (RAM): 2GB
Systemtyp: 32-bitars operativsystem
Ljudkort: soundMAX integrated digital HD audio
Grafikkort: Mobile Intel 965 Express chipset family

På hårddisken har jag 61 gb ledigt av 140.
Jag vet inte om jag fick med allt (och om jag hittade rätt namn, höhö), kanske behövs det något mer?

Kan det vara så, även om ljudet låter helt bra och hack-fritt när datorn inte har lika mycket att tänka på/göra?

Det skulle kunna vara så att din dator helt enkelt inte orkar med att spela upp ljud när den är under hård belastning.
Tryck Ctrl-Alt-Delete och ta fram Aktivitetshanteraren och undersök vilka program/processer som är mest krävande.

Ja det var det jag tänkte själv, och då kommer följdfrågan: kan man göra något åt detta? Jag menar, den var ju inte så när jag köpte den. :cry:

Aktivitetshanteraren har jag kollat miljarder gånger och stängt ner processer och program som startas automatiskt, och det som händer när det hackar är att jag kör explorer och t.ex. spotify samtidigt. Det vill jag gärna kunna göra. Kan man alltså lösa det här då på något sätt?

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur